2012-01-28, 14:52
Medlem
Vet att just ämnet högskoleprovet är väldigt diskuterat här på flashback, men tar ändå upp diskussionen igen.

Jag har fattat att man måste plugga in en del ordlistor och långsiktig planering är det som krävs för att lyckas. Men min fråga till er som fått bra resultat på högskoleprovet är. Vad anser ni är det viktigast att kunna inför provet? Jag menar är den någon speciellt taktik eller lösningsmetod som man har väldigt mycket nytta av? Och hur gick ni tillväga tex. Satt ni med överstrykningspenna och strök över ord på tex. Engelska läs delen?

Väldigt tacksam för svar, då ja lägger ner ganska mycket tid för att prestera bra på provet.
Citera
2012-01-28, 14:54
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Finns en klistrad tråd med massvis med tips.
Citera
2012-01-28, 21:09
Medlem
Nu för tiden är det ju solklart matte, sätt dig och nöt ekvationer och lös uppgifter från gamla prov/exempelprov.
Citera
2012-01-28, 22:42
Medlem
Det beror på vad du är duktig på. I mitt fall var jag kass på DTK så gav ju mest att plugga det.
Citera
2012-01-29, 15:02
Medlem
Okej, ja XYZ delen och KVA ska jag nog lägga ner lite extra tid på.

Men ni har alltså inget ess i rockärmen för att lyckas på högskoleprovet? utan det är bara stenhårt pluggande som gäller?
Citera
2012-01-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linjensekvation
Okej, ja XYZ delen och KVA ska jag nog lägga ner lite extra tid på.

Men ni har alltså inget ess i rockärmen för att lyckas på högskoleprovet? utan det är bara stenhårt pluggande som gäller?

Jodå! Gör en massa gamla prov och framförallt bör du försöka återskapa situationen som är när du skriver provet dvs göra provet på tid och gärna göra flera delar efter varandra (med motsvarande pauser som det är på provet) för att träna på att hålla uppe fokuset.

Detta kommer att göra att du känner dig säkrare när provet väl kommer och vet vilken taktik som passar bäst för de olika delarna (läsa igenom allt först för att sedan börja, börja direkt osv) och du får en känsla för hur mycket tid du egentligen har på dig.

Den gången jag skrev provet hade jag inte ens tittat igenom ett gammalt prov och fick därför läsa mig till vad uppgiften över huvud taget handlade om på själva provet. Dessutom blev jag klar långt före vad jag borde på nästan alla delar och kunde alltså gott funderat lite mer på frågorna och när jag insåg det och drog ner tempot lite så hann jag inte klart... Rakt motsatt vad jag gjorde torde vara en bra början
Citera
2012-01-29, 18:22
Medlem
eradicos avatar
Lite tips från coachen, även om jag i förhållande till mark.knoplfer coachar i värsta gärsgårdsligan:

1. Gör provet flera gånger. Jag gjorde mitt första prov nu i höstas och fick 1,3 på det. Är helnöjd med resultatet eftersom att lägsta förra året var 1,0. Däremot så vet jag att jag hade skrivit bättre om jag var mer van vid formatet. Kan även vara värt att belysa att man inte ska vara sönderstressad och halvt stressa ihjäl sig, jag var det vilket jag ångrar bittert idag. Sannolikhet föll jag ner runt 0,2 på detta. Jag gjorde idiotmisstag som att inte veta vad en seraf är, trots att jag är troende katolik som gått i kyrkan sedan barnsben.

2. Kriga, kriga, kriga är väl det andra tipset jag kan ge. Det finns ingen quickfix för att få ett bra resultat, skriv provet två-tre gånger (man skriver bäst andra har jag hört) och gör sedan gamla prov hemma.

3. Vissa här inne kommer mörda mig, andra kommer hylla mig: skaffa boken "den kompletta guiden till högskoleprovet" som jag själv är ambivalient till. Du behöver inte skaffa den nyaste upplagan eftersom att tipsen i den rent matematiskt och språkligt är värdelösa. Däremot så tycker jag att det finns några saker som jag hade tjänat mycket poäng på, exempel:
Vilket är närmast 1 av följande:
7/9
11/9
11/8
Den här typen av bråk finns i en tabellform som man kan plugga in i boken. Tycker att det kan vara värt att lägga ner någon/några timmar på boken. Kör dock inte all träning utefter denna.

4. Fyra ordprov om dagen. Mitt tips är att du går på ordprov.se redan idag och därefter köttar igenom fyra prov om dagen. Plugga sedan på de du inte kan. Om inte annat så kommer du att märka att vissa förled och dylikt är desamma oavsett ord.Ett tips är även att du läser kurslitteratur i ämnet du vill läsa, då lär du dig att läsa akademiska texter.
Citera
2012-01-29, 18:24
Medlem
har inte själv gjort högskoleprovet tidigare men satsar på det i år, så här har jag lagt upp det:
ord: pluggar in grekiska och latinska för och efterled (finns väldigt bra sådana i boken: den kompletta guiden till högskoleprovet) det har hjälpt väldigt mycket redan, för då om man förstår en del av ordet är det enklare att lista ut vilket alternativ som passar.

läs: gör bara massor av gamla prov, så man förstår tänket och vad de är ute efter, också så man lär sig vilken ordning som passar bäst för en själv. Jag tar tid på varje text och försöker hålla mig under 10 min (som är vad snittet per uppgift måste ligga på) Försöker även öka läshastigheten genom att läsa faktatexter och tidningsartiklar. Samma för engelska läs och "fylla i ord"

NOG: har repeterat lite geometri och formler, annars är matte min starka sida så har inte behövt öva lika mkt här, gör mest gamla prov.

DTK: har repeterat de grundläggande ord och begreppen rörande detta område så man förstår frågorna bättre, annars bara gamla prov.

sen använder jag alla hjälpmedel man får, linjal och understrykningspenna, kladdar mkt, så jag lär mig vad som är viktigt att notera osv..
Tror att det viktigaste är att ha lite grundkunskaper och sedan bara nöta massa gamla prov så man vänjer sig

Lycka till!
Citera
2012-01-29, 20:21
Medlem
Tack för tipsen! Ja, jag har köpt boken och fått många bra tips därifrån och hade tänkt läsa ut den sen plugga på gamla prov. Sen blir det till att nöta in både engelska ord och som sagt svenska på ordtestet som är riktigt bra. Har även lite engelsk litteratur som jag tänkte lista engelska ord ur.

Går fortfarande på gymnasiet och har märkt att man lär sig många nya ord i både filosofi och naturkunskaps kurserna.

Men återigen tack för tipsen, tror jag kommer ha mycket nytta av dom.
Citera
2012-01-30, 09:01
Medlem
Är själv rätt skeptisk till den kompletta guiden till HP men ska inte skriva för mkt. Göra gamla prov kan man hämta mkt poäng på, särskilt om man är rätt kass på en särskild del; ofta handlar det då om teknikfel snarare än att man är blåst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in