har inte själv gjort högskoleprovet tidigare men satsar på det i år, så här har jag lagt upp det:
ord: pluggar in grekiska och latinska för och efterled (finns väldigt bra sådana i boken: den kompletta guiden till högskoleprovet) det har hjälpt väldigt mycket redan, för då om man förstår en del av ordet är det enklare att lista ut vilket alternativ som passar.
läs: gör bara massor av gamla prov, så man förstår tänket och vad de är ute efter, också så man lär sig vilken ordning som passar bäst för en själv. Jag tar tid på varje text och försöker hålla mig under 10 min (som är vad snittet per uppgift måste ligga på) Försöker även öka läshastigheten genom att läsa faktatexter och tidningsartiklar. Samma för engelska läs och "fylla i ord"
NOG: har repeterat lite geometri och formler, annars är matte min starka sida så har inte behövt öva lika mkt här, gör mest gamla prov.
DTK: har repeterat de grundläggande ord och begreppen rörande detta område så man förstår frågorna bättre, annars bara gamla prov.
sen använder jag alla hjälpmedel man får, linjal och understrykningspenna, kladdar mkt, så jag lär mig vad som är viktigt att notera osv..
Tror att det viktigaste är att ha lite grundkunskaper och sedan bara nöta massa gamla prov så man vänjer sig
Lycka till!