2012-01-28, 22:45
Medlem
RocknRollPussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripptamin
helium-3 som är värt runt 2.000.000 dollar per kilo (kg)
kan man ens väga helium i kg???? borde inte volymen avgöra priset?
Citera
2012-01-28, 22:48
Medlem
GoPalts avatar
haha varför skulle dom kunna claima månen sådär, går det?
Visst skulle det vara coolt med folk permanent boende på månen. sen kan man ju fråga sig vad för sorts liv det skulle vara. visst är det en frän grej men i längden har man det nog trevligare här nere.
En och annan krona skulle det onekligen kosta USA att ta sig dit.
Citera
2012-01-28, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Läst just på AB att Newt gingrich planerar att göra månen till den 51 delstat. http://www.aftonbladet.se/nyheter/us...cle14282089.ab

Så vad tycker ni om USA:s plan att de planerat att göra månen till sin egen. Och om de fullföljer planen och börjar stationera folk där hur kommer Ryssland och Kina reagera på det?

Tycker frågeställningen är fel...
Frågan är snarare hur USA kommer reagera då Kina sätter upp en permanent bas på månen.
Av de tre länderna du nämner är det bara Kina som har ett seriöst finansierat rymdprogram i dagsläget, och de har redan uttalat en ambition att bli ledande rymdnation.
Och med tanke på att Kina snart går om USA som världens ledande ekonomi, och faktiskt kommer ha resurser och teknologin för att genomföra det... Samtidigt som staterna bara fuckar till sig mer och mer, med biljarder i underskott och religiösa fanatiker som motsätter sig vetenskap och vill vrida tillbaka tiden till 40-talet.... så lär inte lille Newts drömmar förvekligas.
Citera
2012-01-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Va?

Ryssland och Kina, ja inget land äger väl månen eller någon annan planet för den delen? Varför ska andra länder lägga sig i om ett land vill bygga på en planet?

Om Sverige vill börja bygga på månen, det ska väl Ryssland och Kina ge fan i, dom äger väl inte månen eller gör dom det?

Det är precis som att min granne ska bygga en friggebo på sin tomt bredvid mig och jag säger att han inte får det. Det skiter väl jag i bara inte friggeboden står på min tomt så han väl göra vad han vill...

En planet äger ingen från början. Eller har jag missat nått viktigt att läsa om just den biten?!

Det som fick mig att fundera är OM USA kommer att bygga på månen kommer de ta hela månen i sitt beslag eller kommer de bara ta ett *litet* område. Eftersom det är politiskt så brukar det ju oftast bli så när *ett* land går in där det inte borde vara så vill ju andra ochså vara med och leka. Samt OM de skulle börja bygga på månen skulle säkert nån politiker få nån hicka i Ryssland/Kina och hävda att USA kommer att använda det i militärt syfte.
Citera
2012-01-28, 23:01
Medlem
RocknRollPussys avatar
OM USA SKICKAR folk tilll månen så kan dom bli ännu fetare, sen kommer dom stutsa fram på ytan. Det kommer bli jättehäftigt
Citera
2012-01-28, 23:01
Medlem
GrillSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
En planet äger ingen från början. Eller har jag missat nått viktigt att läsa om just den biten?!

Det som fick mig att fundera är OM USA kommer att bygga på månen kommer de ta hela månen i sitt beslag eller kommer de bara ta ett *litet* område. Eftersom det är politiskt så brukar det ju oftast bli så när *ett* land går in där det inte borde vara så vill ju andra ochså vara med och leka. Samt OM de skulle börja bygga på månen skulle säkert nån politiker få nån hicka i Ryssland/Kina och hävda att USA kommer att använda det i militärt syfte.

Det är delvis i militärt syfte.

Citat:
Ursprungligen postat av Reuters
"We will have commercial near-Earth activities that include science, tourism and manufacturing, because it is in our interest to acquire so much experience in space that we clearly have a capacity that the Chinese and the Russians will never come anywhere close to matching,"

Citat:
Ursprungligen postat av Reuters
"What we have right now is a president who does not have a vision or a mission for NASA. I happen to believe our space program is important not only for science, but also for commercial development and for military development," he said.

http://www.reuters.com/article/2012/...80P05K20120126
Senast redigerad av GrillSituation 2012-01-28 kl. 23:03. Anledning: Länk
Citera
2012-01-28, 23:05
Medlem
FlavorFlavs avatar
För er som funderar på själva ägandebiten så säger lagarna(i alla fall för 4-5 år sen) att alla nationer äger allt som är rakt ovanför deras landsyta oändligt långt ut, med den logiken skulle månen hela tiden tillhöra det/de land/länder den är över. Dock så har vissa länder(såklart inte de som räknas: USA, Ryssland, Kina) undetecknat ett avtal om att dela på resurser från eventuella kolonialiserade himlakroppar.
Citera
2012-01-28, 23:07
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripptamin
helium-3 som är värt runt 2.000.000 dollar per kilo (kg)
Hur har du tänkt att få ner det på Tellus sedan då?
Citera
2012-01-28, 23:08
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RocknRollPussy
kan man ens väga helium i kg???? borde inte volymen avgöra priset?
Volym kan komprimeras i storlek, med ett konstant antal molekyler kan dock ej vikten ändras. Det är svårt att väga med tanke på hur vi är runtom en tyngre gas, men det är fullt möjligt att räkna fram det istället, t.ex. genom: p = m / v (där p är tryck, m är massa, och v är volym). Men helium har alltså ingen "negativ" vikt, det är bara det att kraften för luften att trycka upp heliumet, är större än vad tyngden på heliumet är.

Ang. ämnet så känns det främst som PR, även om jag inte blir förvånad om de väljer att lägga trehundra miljarder dollar på att odla gräslök på månen, istället för att lägga på något vettigare.
Citera
2012-01-28, 23:16
Medlem
SugaredThoughtss avatar
La inte USA ner sitt Månresande för att det var för dyrt och inte gav något mevärde när det inte var någon större PR längre?
Citera
2012-01-28, 23:17
Medlem
USA och deras politik är ett skämt och bara lögner. Vem fan tror på det dom säger? hahaha bo på månen, gissar på att alla idioter kommer rösta på honom.
Citera
2012-01-28, 23:21
Medlem
GrillSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
La inte USA ner sitt Månresande för att det var för dyrt och inte gav något mevärde när det inte var någon större PR längre?
Obama stoppade NASA:s månprogram då han inte fann det värt pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in