2012-01-30, 22:20
Medlem
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Höga krav lilla prinsessan har men bli inte ledsen nu, jag inte bryr mig för fem öre om det har gått åt 100K skalbaggar för att bygga huset där jag bor. Kan nämna några saker så här hastigast och det är att det är svinkallt utan tack och väggar, troligen omöjligt att inte bo i en lya på dessa breddgrader på vintern. Sen även om jag bosätter mig i en grotta så kommer det göra exakt noll skillnad i hur bostadspolitiken förs i landet. Inte minst så har jag mer empati över till "husdjuren" som ni äter upp. Avstår jag från kött och kanske även lyckas få någon annan att göra det så riskerar det att smitta av sig. Grottboende är tokerier. Tycker du att det är en jämförelse värd namnet så har vi slutdiskuterat.
Vakna ur bubblan. Vem säger att du har rätt att sätta dessa moraliska gränser för andra? Att inte äta kött gör varken från eller till så länge du matar din katt med kött och du springer runt i läderjacka och adidas dojjor. Sluta hyckla.

Däremot håller jag med om att man ska behandla djur med respekt och att de ska få leva värdigt.

Citat:
Hade jag med gjort om det inte fanns något annat att äta. Men att föda upp djur på löpande band misstänker jag starkt att skiten kommer att komma tillbaka till oss på något sätt.
Uppmana då folk istället att se till att köpa rätt kött. Jag lovar det kommer ha mycket större effekt än att få alla till att bli vegeterianer. Jag bor i en lantbrukskommun och jag får lätt tag i kött som kommer från mycket goda förhållande. Frigående grisar som slaktas hemma. Höns som går lösa och pickar tills de slaktas hemma.

Rent generellt kan man säga att de djur som har det bäst fram till slakt är faktiskt kor. Höns är de som har det allra värst.
Citera
2012-01-30, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Vakna ur bubblan. Vem säger att du har rätt att sätta dessa moraliska gränser för andra? Att inte äta kött gör varken från eller till så länge du matar din katt med kött och du springer runt i läderjacka och adidas dojjor. Sluta hyckla.
Är du dum eller har du bara inte läst senaste sidorna. Den lilla andel kött som finns i kattmaten är spillning från människans frosseri i animaliskt protein.

Citat:
Däremot håller jag med om att man ska behandla djur med respekt och att de ska få leva värdigt.
Värdigheten är enligt mig att få en chans att dö naturligt av ålderdom. Den finns inte som det ser ut idag. Du kan ha hur goda ambitioner som helst, oftast köpa ekologiskt eller vad fan du kallar det men du kommer knappast att få någon att gå över till vegetarisk kost när du inte gör det själv.

Citat:
Uppmana då folk istället att se till att köpa rätt kött. Jag lovar det kommer ha mycket större effekt än att få alla till att bli vegeterianer. Jag bor i en lantbrukskommun och jag får lätt tag i kött som kommer från mycket goda förhållande. Frigående grisar som slaktas hemma. Höns som går lösa och pickar tills de slaktas hemma.
Du verkar duktig på det så det överlåter jag till dig.
Citat:
Rent generellt kan man säga att de djur som har det bäst fram till slakt är faktiskt kor. Höns är de som har det allra värst.
Det kan du tycka om du vill men faktum är att de genomlider en enorm ångest varje år eftersom kalvarna snos från dem för att de ska fortsätta ge människor mjölk. Och kalvarna och tjurarnas tillvaro/liv/slakt(som är en nödvändighet för mjölkkossasns existens) ska vi inte prata om.

Sen blir de ju våldtagna också men det kanske du tycker är bra för att de då får en chans till orgasm?
Senast redigerad av saggeliten 2012-01-30 kl. 22:31.
Citera
2012-01-30, 22:34
Medlem
pewpews avatar
Citat:
Är du dum eller har du bara inte läst senaste sidorna. Den lilla andel kött som finns i kattmaten är spillning från människans frosseri i animaliskt protein.

Vad ska du mata katten med om vi alla blir veggies? Mina hundar behöver märgben och skit för att må bra. De får även vomb och annat. Så du rättfärdigar ditt eget egoistiska behov av ett husdjur med att det är så liten del av det andra äter? Mao hade du inte kunnat ha katt då om alla avstod från att äta kött?

Dummare än sju lass grus.
Citera
2012-01-30, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Vad ska du mata katten med om vi alla blir veggies? Mina hundar behöver märgben och skit för att må bra. De får även vomb och annat. Så du rättfärdigar ditt eget egoistiska behov av ett husdjur med att det är så liten del av det andra äter? Mao hade du inte kunnat ha katt då om alla avstod från att äta kött?

Dummare än sju lass grus.
Man ska inte ta ut segern i förskott.
Citera
2012-01-30, 22:56
Medlem
Citat:
,
Du önskar att människor ska sluta äta kött, du menar att kattmat är spillning från människans frosseri i animaliskt protein. Om din önskan att människor slutade äta kött, skulle vi då fortsätta döda djur för att producera kattmat eller ska vi döda katterna, för de tillomed självdör om de inte får kött.

Någonstans argumenterade du att djur äter djur, människan är ett djur men behöver inte äta djur, och andra djur äter sällan människor och då ska vi inte heller äta dem...det beror på att vi står högst i rang i djurvärlden. Tigrar måste äta kött, de har inga naturliga fiender heller, kanske de också skulle ta och bli vegetarianer med den tankegång som du har. Finns andra djur än just tigrar som beroende på vart de lever står högst i näringskedjan.

Jag tycker du ska ta och lägga din energi på att aktivt jobba för att levnadsförhållanden och slakten av djur blir så bra som den kan bli, och lägga ner din konstiga attityd till köttätande. Det som verkar uppröra dig mest är slakten, att djur inte ska lida och det håller jag med dig om.

Edit, du skrev i början; Varför kallar du dig djurvän när du äter kadaver?
Vet du vad ett kadaver är? Inga människor äter kadaver, finns vissa djur som gör det dock.
Senast redigerad av lacrima 2012-01-30 kl. 23:01.
Citera
2012-01-30, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du önskar att människor ska sluta äta kött, du menar att kattmat är spillning från människans frosseri i animaliskt protein. Om din önskan att människor slutade äta kött, skulle vi då fortsätta döda djur för att producera kattmat eller ska vi döda katterna, för de tillomed självdör om de inte får kött.

Någonstans argumenterade du att djur äter djur, människan är ett djur men behöver inte äta djur, och andra djur äter sällan människor och då ska vi inte heller äta dem...det beror på att vi står högst i rang i djurvärlden. Tigrar måste äta kött, de har inga naturliga fiender heller, kanske de också skulle ta och bli vegetarianer med den tankegång som du har. Finns andra djur än just tigrar som beroende på vart de lever står högst i näringskedjan.

Jag tycker du ska ta och lägga din energi på att aktivt jobba för att levnadsförhållanden och slakten av djur blir så bra som den kan bli, och lägga ner din konstiga attityd till köttätande. Det som verkar uppröra dig mest är slakten, att djur inte ska lida och det håller jag med dig om.
Nej, våldtäkt är inte mycket bättre än att mörda. Att övht ha hand om djur i syfte att äta upp dem när det inte är en livsnödvändighet är fel som jag ser det. Det är faktiskt inte särskilt ovanligt att tänka så. Om du tar ut näsan ur arslet och hör med folk som är vegetarianer i din omgivning så kommer du få fler argument men livet är det centrala för de allra flesta vågar jag påstå. Finns säkert också en del som är det av enbart hälsoskäl, och ännu färre bara för att man kan äta billigt på det med.

Vi står högst i djurvärlden? Varför äter vi då inte oftast rovdjuren? Förresten, var det inte jag som ställde mig över andra? Vem bestämde att människan är högst. Vi har hittat olja och lyckats att föröka oss och minska på andelen övriga djurarter något kolossalt under denna tid. Sen har vi lyckats att automatisera slakt. Det kan man ju tycka att det är värdefullt men inte jag. Om du menar stora som i väldiga påverkare så håller jag med. Det är också en av anledningarna till att jag är vegetarian.

Resterande är mest upprepningar och jag avstår från att besvara såna tokerier. Citerar en välkänd teoretiker istället.

Citat:
"Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet." —Albert Einstein
Senast redigerad av saggeliten 2012-01-30 kl. 23:15.
Citera
2012-01-30, 23:23
Medlem
Citat:
Citat:
Nej, våldtäkt är inte mycket bättre än att mörda. Att övht ha hand om djur i syfte att äta upp dem när det inte är en livsnödvändighet är fel som jag ser det. Det är faktiskt inte särskilt ovanligt att tänka så. Om du tar ut näsan ur arslet och hör med folk som är vegetarianer i din omgivning så kommer du få fler argument men livet är det centrala för de allra flesta vågar jag påstå. Finns säkert också en del som är det av enbart hälsoskäl, och ännu färre bara för att man kan äta billigt på det med.

Vi står högst i djurvärlden? Haha, var det inte jag som ställde mig över andra? Vem bestämde att människan är högst. Vi har hittat olja och lyckats att föröka oss och minska på andelen övriga djurarter något kolossalt under denna tid. Sen har vi lyckats att automatisera slakt. Det kan man ju tycka att det är värdefullt men inte jag.

Resterande är mest upprepningar och jag avstår från att besvara såna tokerier. Citerar en välkänd teoretiker istället.
Ursäkta men när jag läser det du skrev så var min spontana reaktion, gallimatias...
Jag har inte fått svar på vad du tycker vi ska göra med de köttätande djur som vi avlat och domesticerat fram i årtusenden, ska vi döda de husdjur som finns i miljontal bara i Sverige, eller ska vi ge dem kött från djur som vi människor dödat?

Vem som bestämmer vem som står högst i näringskedjan är inget man beslutar eller något som finns skrivet i någon manual...det är naturlagar som avgör det, och människan var smart nog att utveckla vapen. Är människan inte ett köttätande djur bara för att vi har störst hjärna och tillverkar vapen? det finns andra djur som använder "verktyg" tex. vissa apor tar en sten för att knäcka nötter, eller havsuttern som tar en sten för att knäcka skalet på snäckor från havsbotten, snäckor är djur, ska havsuttern bli vegetarian och räknas in i din vision där smarta djur inte får äta kött när de använder sin hjärna och vapen?
Citera
2012-01-30, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursäkta men när jag läser det du skrev så var min spontana reaktion, gallimatias...
Jag har inte fått svar på vad du tycker vi ska göra med de köttätande djur som vi avlat och domesticerat fram i årtusenden, ska vi döda de husdjur som finns i miljontal bara i Sverige, eller ska vi ge dem kött från djur som vi människor dödat?

Antar att du menar arten som sådan. Som sagt ska man inte ta ut segern i förskott. Jag förväntar mig inte att hela världen kommer att bli vegetarianer under min livstid. Men för att låtsas förstå din fantasivärld så säger jag såhär: De kan självdö! Hönor som är framavlade så att de ska lägga massa ägg hela tiden lider som fan av det. Det borde inte vara några problem att låta arter dö ut, det har människor gjort länge nu.

Citat:
Vem som bestämmer vem som står högst i näringskedjan är inget man beslutar eller något som finns skrivet i någon manual...det är naturlagar som avgör det, och människan var smart nog att utveckla vapen. Är människan inte ett köttätande djur bara för att vi har störst hjärna och tillverkar vapen? det finns andra djur som använder "verktyg" tex. vissa apor tar en sten för att knäcka nötter, eller havsuttern som tar en sten för att knäcka skalet på snäckor från havsbotten, snäckor är djur, ska havsuttern bli vegetarian och räknas in i din vision där smarta djur inte får äta kött när de använder sin hjärna och vapen?
Att människan har makt att göra vad den vill i princip och "ödet" för planetens (innevånare) överlevnad är i våra händer. På det sättet är vi högst upp. Vi är på det sättet en gudomlig varelse. Och jag är inte religiös.. Att vi ska ha fått stora hjärnor p.ga köttätande finns det teorier om, visst. Men är man vettig så använder man den. Det behövs inte kött för det och sen att 90 % energi går förlorad och gifter ansamlas mer för varje steg i din kära näringskedja är kanske något du bryr dig om mer än liven som går åt.

Vad har du för anledningar att äta kött förutom att det står skrivet i nån fantastisk naturlag?
Senast redigerad av saggeliten 2012-01-30 kl. 23:43.
Citera
2012-01-30, 23:46
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Men nu är det ju som så att; Om djur inte hade velat bli uppätna så hade de inte smakat så jävla gott. Enkelt.
Citera
2012-01-30, 23:48
Medlem
[quote=saggeliten]
Citat:

Antar att du menar arten som sådan. Som sagt ska man inte ta ut segern i förskott. Jag förväntar mig inte att hela världen kommer att bli vegetarianer under min livstid. Men för att låtsas förstå din fantasivärld så säger jag såhär: De kan självdö! Hönor som är framavlade så att de ska lägga ägg varje dag lider som fan av det. Det borde inte vara några problem att låta arter dö ut, det har människor gjort länge nu.

Vilken naturlag är det du syftar på? Sist jag kollade så finns det inga sådana nedskrivna. Att människan har makt att göra vad den vill i princip och "ödet" för planetens (innevånare) överlevnad är i våra händer. På det sättet är vi högst upp. Vi är GUD. Och jag är inte religiös.. Att vi ska ha fått stora hjärnor p.ga köttätande finns det teorier om, visst. Men är man vettig så använder man den.

Vad har du för anledningar att äta kött förutom att det står skrivet i nån fantastisk naturlag?
Jag tror du har brist på aminosyror och skulle behöva lite köttbullar för att bota din brist. Lägg din energi på att förbättra djurhållning och slakt och sluta skrika kadaverätare efter folk som köper köttfärs på konsum.
Och för tredje ggn. vet du vad kadaver är, eller använder du det ordet som skällsord för att provocera? ungefär som att jag skulle kalla dig för kompostätare!

Sist du kollade så fanns inga naturlagar nedskrivna......??!! nä det var det jag skrev, läsförståelsen hos dig är vag, du uttrycker dig även milt sagt vagt...Du är inte religiös säger du, men kallar dig Gud, om du var religiös och läste bibeln så står där att människan ska härska över djuren, de slaktade bla. lam och fiskade. Religionaspekten var en parentes så please börja inte munhuggas om det.

Min anledning att äta kött är att männsikans tarmsystem och matsmältning är designade för både kött och vegetabilier. Våra tänder är likaså designade för allätande, att tugga olika föda med vassa toppar/gropar på kindtänderna. En gräsätare har platta tänder. Människans tänder har inga huggtänder när vi istället har en hjärna smart nog att tillverka vapen.

Och tror du inte att människans kropp är designad för att äta både kött och vegetabilier så testa att ge ett köttätande djur några månaders diet på hö, eller ge en katt vetebullar till föda så ser du snart vad som händer med deras kroppar, de dör tillslut. Eller ge en kossa köttfärs till föda vars magar är flera stycken för att kunna smälta gräs och hö.
Senast redigerad av lacrima 2012-01-30 kl. 23:51.
Citera
2012-01-30, 23:49
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Hade jag med gjort om det inte fanns något annat att äta. Men att föda upp djur på löpande band misstänker jag starkt att skiten kommer att komma tillbaka till oss på något sätt.
Det kan du hoppa upp och knulla dig på att jag också misstänker.
Citera
2012-01-30, 23:56
Bannlyst
[quote=lacrima]
Citat:
Jag tror du har brist på aminosyror och skulle behöva lite köttbullar för att bota din brist. Lägg din energi på att förbättra djurhållning och slakt och sluta skrika kadaverätare efter folk som köper köttfärs på konsum.
Och för tredje ggn. vet du vad kadaver är, eller använder du det ordet som skällsord för att provocera? ungefär som att jag skulle kalla dig för kompostätare!

Sist du kollade så fanns inga naturlagar nedskrivna......??!! nä det var det jag skrev, läsförståelsen hos dig är vag, du uttrycker dig även milt sagt vagt...Du är inte religiös säger du, men kallar dig Gud, om du var religiös och läste bibeln så står där att människan ska härska över djuren, de slaktade bla. lam och fiskade. Religionaspekten var en parentes så please börja inte munhuggas om det.

Min anledning att äta kött är att männsikans tarmsystem och matsmältning är designade för både kött och vegetabilier. Våra tänder är likaså designade för allätande, att tugga olika föda med vassa toppar/gropar på kindtänderna. En gräsätare har platta tänder. Människans tänder har inga huggtänder när vi istället har en hjärna smart nog att tillverka vapen.

Och tror du inte att människans kropp är designad för att äta både kött och vegetabilier så testa att ge ett köttätande djur några månaders diet på hö, eller ge en katt vetebullar till föda så ser du snart vad som händer med deras kroppar, de dör tillslut.
Konstigt att vi måste tillaga den och använda verktyg för att jaga. Det låter inte särskilt naturligt, eller hur? Vi är gudomliga varelser på denna planeten och påstår man att man är gud så är man knappast särskilt religiös eftersom de vill att man ska dyrka någon annan. Jag dyrkar mig själv.

Intressant. För att testa om något är sant på människor så ska jag gå till övriga djurrike och undersöka dem med hjälp av djurplågeri? Är det kanske något som du skulle kalla humant? En människa behöver inte kött. Köttätare behöver kött. Att man kan avstå saker betyder att man måste använda hjärnan, jag har minnen av att köttätare gärna låter bli det. Har själv varit köttätare och jag vågar påstå att du varit växtätare också. Du överlever inte på bara lik.

Jag vet inte när jag skrev kadaver i det sammanhanget senast, borde varit sidan tre i tråden så du kan känna dig lite efter.

Vad du tycker att jag ska lägga min energi på, eller rättare sagt inte göra, ger jag blanka fan i, precis som jag gjorde med den förra jag diskuterade med. Ni vill säkert att jag ska äta eko-kött också, även det skiter jag i. Jag hoppas ni dör i tarmvred.
Senast redigerad av saggeliten 2012-01-31 kl. 00:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in