2012-01-30, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Ok, om ts har rätt så innebär det att inga kattägare öht kan vara djurvänner. Även om de är militanta veganer. Stämmer det?
Om jag har rätt så äter man inte sina vänner. Man kan däremot mörda för dem om det är nödvändigt men att tycka att man är djurvän om man mördar djur håller inte. Man är då större vän till de man har relation med än andras liv.
Senast redigerad av saggeliten 2012-01-30 kl. 20:02.
Citera
2012-01-30, 20:09
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Om jag har rätt så äter man inte sina vänner. Man kan däremot mörda för dem om det är nödvändigt men att tycka att man är djurvän om man mördar djur håller inte. Man är då större vän till de man har relation med än andras liv.
Det där lät lite rörigt. Om man är kattägare så är man mördare. Eller?
Citera
2012-01-30, 20:13
Bannlyst
Citat:
Det där lät lite rörigt. Om man är kattägare så är man mördare. Eller?
Det var du som påstod att jag menar det. Jag håller inte med. Vill du fortsätta diskussionen så föreslår jag att du berättar hur du tänker.

Mördare är man om man har ihjäl en annan varelse. Juridiskt sett människor men jag kan sträcka mig till övriga djurrike. Det ska dock vara uppsåtligt och att handla kött i affären gör en inte till en mördare.

Är det att jag påstod att kött är lika med mord tidigare i tråden du syftar på så menade jag att det har begåtts ett mord. Blundar man för det så är man inte en vän till levande djur.
Senast redigerad av saggeliten 2012-01-30 kl. 20:16.
Citera
2012-01-30, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Käkar kött, fisk och sånt men nog fan är jag djurvän (miljövän är nog rätt betoning på det hela, då köttindustrin är otroligt skadlig för vår planet).

Jag gör det av lathet, när jag faktiskt flyttar ut och blir vuxen på riktigt kommer jag skära ner min kött&kyckling konsumtion med ~90-95%, fisk inte lika mycket. Det är både billigare och mer miljövänligt sen så är jag ändå inte ett överdrivet fan av det. Men fisk är gott, synd bara att 3/4 av världens fiskebistond är utfiskade eller hotade
Fisk är inte så jävla gott faktiskt. Tyckte bättre om mjölk och ost.

Låter bra att du har såna planer. Jag undrar dock hur lyckade de är när du samtidigt säger att du fortsätter för att det är gott. Känner nämligen igen argumentet från missbrukare.. Själv bestämde jag mig på en dag och har inte stött på några särskilda problem förutom kanske att jag saknar smaken av mjölk och ost. Finns säkerligen hormoner i det som ska göra det svårt att sluta med så det är inte konstigt. Men att avstå frestelsen är en prövning i sig och troligtvis positivt att träna sig i.

Tjockisar äter kött, end of story.
Citera
2012-01-30, 20:27
Bannlyst
Förresten har jag aldrig sagt att jag är djurvän. Däremot har jag erkänt att jag inte är en människovän.

Vad äter en humanist?
Citera
2012-01-30, 20:34
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Det var du som påstod att jag menar det. Jag håller inte med. Vill du fortsätta diskussionen så föreslår jag att du berättar hur du tänker.

Mördare är man om man har ihjäl en annan varelse. Juridiskt sett människor men jag kan sträcka mig till övriga djurrike. Det ska dock vara uppsåtligt och att handla kött i affären gör en inte till en mördare.

Är det att jag påstod att kött är lika med mord tidigare i tråden du syftar på så menade jag att det har begåtts ett mord. Blundar man för det så är man inte en vän till levande djur.
För att en huskatt ska kunna överleva så måste det dödas djur. Ungefär så.
Anstiftan då som kattägare?
Citera
2012-01-30, 20:39
Bannlyst
Citat:
För att en huskatt ska kunna överleva så måste det dödas djur. Ungefär så.
Anstiftan då som kattägare?
Vet inte om du läst senaste sidan men där skriver jag att detta som du är inne på är ett icke-problem i nuläget för mig eftersom den ringa animalisk föda de får (~5 % kött+ben i fodret) sannolikt är rester från människans frosseri. Sen tycker jag det är nästintill djurplågeri att ha dem enbart som innekatter och när man släpper ut dem så blir det nog oftast en eller annan död fågel. Dock är ju djuren sådana att de tar de sjuka först. Förutom människan då som ska ha högsta "kvalite" så billigt och enkelt som möjligt.
Senast redigerad av saggeliten 2012-01-30 kl. 20:43.
Citera
2012-01-30, 21:11
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Sen tycker jag det är nästintill djurplågeri att ha dem enbart som innekatter och när man släpper ut dem så blir det nog oftast en eller annan död fågel.
Min är utekatt....
Oftast möss...
Som om fåglar skulle vara mer värda än mössen då? Nä.
Så här är det. Människor är djur. Djur som äter djur. Precis som andra djur. Men vi äter de djur som står på vår meny. Människor står inte på vår meny.
Jag anser att alla levande varelser ska behandlas med respekt. Att föda upp kycklingar i fabriker är inte respekt. Att skjuta ett rådjur i skogen för att äta upp det är däremot respekt.
Att fiska upp en abborre för att äta upp den är respekt.
Att plåga ihjäl tjurar för nöjes skull är inte respekt. Att låta djur förblöda för religionens skull är inte respekt.
Om jag har fel på någon punkt så vill jag gärna ha en förklaring.
Citera
2012-01-30, 21:48
Bannlyst
Citat:
Min är utekatt....
Oftast möss...
Som om fåglar skulle vara mer värda än mössen då? Nä.
Så här är det. Människor är djur. Djur som äter djur. Precis som andra djur. Men vi äter de djur som står på vår meny. Människor står inte på vår meny.
Jag anser att alla levande varelser ska behandlas med respekt. Att föda upp kycklingar i fabriker är inte respekt. Att skjuta ett rådjur i skogen för att äta upp det är däremot respekt.
Att fiska upp en abborre för att äta upp den är respekt.
Att plåga ihjäl tjurar för nöjes skull är inte respekt. Att låta djur förblöda för religionens skull är inte respekt.
Om jag har fel på någon punkt så vill jag gärna ha en förklaring.
Vem har fel och vem har rätt, orka. Människor är djur, check. Andra djur äter sällan människor, vi behöver inte heller äta dem. Här kan man göra något respektfullt.

Alla liv förtjänar att leva. Halsen är det ställe man ska sikta in sig på om man vill ha en snabb död. Samma mikrosekund det snittas är personen/djuret oftast omedveten. Sen är exakt hur slakten ser ut irrelevant. Äter man kött så har det begåtts ett mord. Morden som har begåtts för att du ska få din kött på tallriken är i fabriker där det enda syftet djuren tjänar är att de vill ha dina pengar. Det är varken respektfullt att vare sig mörda eller att inte göra något åt onödigt mördande. Det handlar om överlevnad och människor har klarat sig mycket bra utan kött i alla tider. Tjockisarna gnäller om att deras kroppar skriker efter animaliskt protein men jag skiter egentligen i det om det inte vore att de lät andra mörda åt dem. Ha som vana att springa ikapp era offer så blir ni av med några kilon.
Senast redigerad av saggeliten 2012-01-30 kl. 21:52.
Citera
2012-01-30, 21:53
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Vem har fel och vem har rätt, orka. Människor är djur, check. Andra djur äter sällan människor, vi behöver inte heller äta dem. Här kan man göra något respektfullt.

Alla liv förtjänar att leva. Halsen är det ställe man ska sikta in sig på om man vill ha en snabb död. Samma mikrosekund du gör så att det inte kommer någon luft till hjärnan så är personen/djuret omedveten. Sen är exakt hur slakten ser ut irrelevant. Äter man kött så har det begåtts ett mord. Morden som har begåtts för att du ska få din kött på tallriken är i fabriker där det enda syftet djuren tjänar är att de vill ha dina pengar. Det är varken respektfullt att vare sig mörda eller att inte göra något åt onödigt mördande. Det handlar om överlevnad och människor har klarat sig mycket bra utan kött i alla tider. Tjockisarna gnäller om att deras kroppar skriker efter animaliskt protein men jag skiter egentligen i det om det inte vore att de lät andra mörda åt dem. Ha som vana att springa ikapp era offer så blir ni av med några kilon.
Fast du vet, nöden är uppfinningarnas moder. I stället för att springa så bygger jag en fälla.
Eller?
Citera
2012-01-30, 21:54
Medlem
pewpews avatar
Citat:
Massa text.
Att tro att du som människa kan ställa dig över andra genom att påpeka brister på grund av att andra äter kött är naivt. Har du någon aning om hur många djur som får lida för dina kläder, möbler etc? Vi kan gå hur långt som helst och finna ut att allt vi gör har konsekvenser för andra varelser.

Det viktiga är att ha respekt för det, inse det och försöka göra så skonsamma val som möjligt. Jag väljer till exempel att köpa kött från lokala handlare, jag köper endast svenskt kött (i den mån jag kan) och mina ägg och min mjölk är även de från lokala handlare.

Att ha ett husdjur och mata med kattmat eller att springa runt i gympadojor av läder är precis lika mycket hyckleri som att äta kött.

Kom tillbaka när du kan friskriva dig från allt då ska du få min respekt. Tills dess? Välkommen till hycklarnas värld.
Citera
2012-01-30, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Att tro att du som människa kan ställa dig över andra genom att påpeka brister på grund av att andra äter kött är naivt. Har du någon aning om hur många djur som får lida för dina kläder, möbler etc? Vi kan gå hur långt som helst och finna ut att allt vi gör har konsekvenser för andra varelser.

Det viktiga är att ha respekt för det, inse det och försöka göra så skonsamma val som möjligt. Jag väljer till exempel att köpa kött från lokala handlare, jag köper endast svenskt kött (i den mån jag kan) och mina ägg och min mjölk är även de från lokala handlare.

Att ha ett husdjur och mata med kattmat eller att springa runt i gympadojor av läder är precis lika mycket hyckleri som att äta kött.

Kom tillbaka när du kan friskriva dig från allt då ska du få min respekt. Tills dess? Välkommen till hycklarnas värld.

Höga krav lilla prinsessan har men bli inte ledsen nu, jag inte bryr mig för fem öre om det har gått åt 100K skalbaggar för att bygga huset där jag bor. Kan nämna några saker så här hastigast och det är att det är svinkallt utan tack och väggar, troligen omöjligt att inte bo i en lya på dessa breddgrader på vintern. Sen även om jag bosätter mig i en grotta så kommer det göra noll skillnad i hur bostadspolitiken förs i landet (förutom ev. att de gärna kommer vilja förstöra min grotta och bygga nått shoppingcenter). Inte minst så har jag mer empati över till "husdjuren" som ni äter upp. Avstår jag från kött och kanske även lyckas få någon annan att göra det så riskerar det att smitta av sig. Grottboende är tokerier. Tycker du att det är en jämförelse värd namnet så har vi slutdiskuterat.

Citat:
Fast du vet, nöden är uppfinningarnas moder. I stället för att springa så bygger jag en fälla.
Eller?
Hade jag med gjort om det inte fanns något annat att äta. Men att föda upp djur på löpande band misstänker jag starkt att skiten kommer att komma tillbaka till oss på något sätt.
Senast redigerad av saggeliten 2012-01-30 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in