2005-01-25, 10:51
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Tricket är att köpa HELA tomater (inte krossade) och klippa ner dom själv. Jag snackar om hela tomater på burk alltså. Faktiskt mycket bättre smak än färdigkrossade och knappt dyrare alls.

Håller faktiskt med där.
Citera
2005-01-25, 23:37
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Hur lite socker då? en tesked mer eller mindre om man gör köttfärsås på en halvkilo kött?
1-2 burkar tar jag en drygt en tesked till
Citera
2005-01-26, 00:39
Bannlyst
Jag kör hackad lök, hackad paprika, hackad vitlök och med salt, svartpeppar, socker och pizzakrydda. Smakar gott som fan. Låter det puttra en kvart eller något. Sen snabbt som fan slänger jag den på pastan och öser över fint riven parmesan som smälter så fint bland såsen.
Citera
2005-01-26, 00:46
Medlem
icys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
1-2 burkar tar jag en drygt en tesked till

Tack för tipset. Får prova det någongång.
Själv brukar jag inte göra ren tomatsås, utan brukar göra köttfärsås, men det är väl ungefär samma sak när det gäller smak. Själv brukar jag ha salt, svartpeppar och timjan i den.
Citera
2005-01-26, 00:52
Medlem
Seldars avatar
Lite färsk chilipeppar ger en härligt fruktig smak. Jag brukar köra både grön och röd, kör grön så blir det i mitt tycke lite mildare. Färska kryddor är A & O. Prova med färsk mortlad basilika. Typ gott.
Citera
2005-01-26, 00:56
Medlem
Carpe Diems avatar
Ta i lite torkade tomater.
Citera
2005-01-26, 01:21
Medlem
Madchilds avatar
Du ska börja med att slänga tomatpurén åt helvete. Mer bitter och trist produkt får man leta molto länge efter. Hör inte hemma i matlagning. Tvi!

Släng på lite salt och peppar, oregano och färsk basilika på kickan2:s recept så skriver jag under direkt.
Citera
2005-01-26, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icy
Hur lite socker då? en tesked mer eller mindre om man gör köttfärsås på en halvkilo kött?
Det går inte att säga så. Man måste alltid smaka sig fram. Recept är djävulens (eller Guds, kanske jag ska säga...) påfund. Man måste alltid, alltid smaka. Släng i en nypa socker och smaka av. Är det för lite, släng i lite mer.
Citera
2005-02-06, 22:05
Medlem
Koka LÄNGE!

2-3 timmar, minst.

Jag brukar ha STEKT lök i, som jag stekt i olivolja, lite salt, socker, vitlök, basilika och/eller oregano. En skvätt rödvin ibland.

Koka en stor sats och frys in.

Perfekt till vita bönor, och då snackar jag inte Heinz vidriga söta kläggbönor, utan naturella vita bönor i riktig tomatsås. Som att jämföra en rostig VW1200 med en Porsche Spyder ungefär. Tjacka ett par burkar naturella via bönor (Zetas "bianchi di spagna" typ) och lägg ett lagerblad i tomatsåsen. Koka 5 minuter. SKa ätas till korv, BRA korv, >90% kött, typ chorizo, sremska eller nåt i den stilen.

Eller gör piccata milanese. Kalvschnitzlar som man panerar i ströbröd + parmiggiano. Vänd köttbitarna (funkar med färsk skinka också...) i mjöl, sedan ägg, sedan 50/50 ströbröd och parmiggiano. Stek i smör, mycket. Ris och tomatsås till.
Citera
2005-02-06, 23:05
Medlem
ÄlskaMigs avatar
håller inte alls med er som sockrar maten. tycker det blir skitäckligt då. salt, salt och mera salt räddar allt! nu är jag inte så high på korssade tomater (är inte färska tomater också väldigt billiga btw?) men hackade tomate, gröna delen av purjulök salt, peppar och paprikapulver samt lite riven parmesan!
Citera
2005-02-06, 23:24
Medlem
trackbones avatar
hur skall man förvara en sådan här god sås på bästa sätt? frysen? tätslutande lock?
Citera
2005-02-09, 19:11
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
håller inte alls med er som sockrar maten. tycker det blir skitäckligt då. salt, salt och mera salt räddar allt! nu är jag inte så high på korssade tomater (är inte färska tomater också väldigt billiga btw?) men hackade tomate, gröna delen av purjulök salt, peppar och paprikapulver samt lite riven parmesan!

Det är faktiskt bättre att använda konserverade tomater än färska. De tomater vi har här (odlade i Sverigeeller importerade) har inte fått den solmognad som de på burk.
Socker finns dessutom naturligt i mogna tomater och att tillsätta lite extra framhäver bara smaken. Det är inte meningen att det ska smaka sött, bara balansera syran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in