Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Exakt. Sverigedemokrater är väldigt tydliga med att vissa saker inte skall få finnas i Sverige och att de skall förbjudas politiskt, men när det är de själva som drabbas av att privata aktörer agerar på ett visst sätt, då håller världen på att gå under.
Med andra ord: statliga förbud = bra, privatpersoner som vill bestämma över sig själva = dåligt? Är det så vi skall tolka er SD-anhängare?
Det verkar som att du tar för givet att det är ett gäng SD-anhängare som skriver här? Jag är då inte det i allafall.
För oavsett vilken politisk uppfattning vi har här inne, så är det ju fel det Rockskallen gjort ändå, och det är det som vi diskuterar. Är det rätt att ett band nekas spelningar, pga vad någon medlem antas tycka politiskt, så länge det inte är ett band med poltiskt budskap?
Du vill få det förenklat till att Rockskallen är en helt privat aktör också. Men det stämmer inte. Rockskallen består till stor del av Roxy. Roxy som inte skulle kunna existera utan kommunalt bidrag.
Och hur förhåller sig Roxy rent politiskt egentligen? Är de opolitiskt styrda eller inte..?
Vi kan blicka lite grand innanför deras "stängda" dörrar:
1. G*ran Bj*rnb*rg som offentligt vid flera tillfällen, visat sitt tydliga motstånd mot allt som har med SD å göra. G*ran sitter på den högsta posten i Roxy. Som Ordförande i Roxy´s styrelse.
2. O*e R*nstr*m är också väldigt fientlig mot SD. Jag känner väl till honom. För er andra går det att få bekräftelsen genom hans facebook-sida; "Svensk folkkultur - Mot Sverigedemokraterna", "Kan den här kebaben få fler fans än Sverigedemokraterna?" O*e är en av de mest aktiva bland de 8 ledamöter som Roxy´s styrelse har.
3. M*nic* S*muelss*on är också väldigt känd i kulturpolitiken här. Mest för sina starka åsikter mot SD. Hon betecknar sig själv rent politiskt "till vänster om vänster" på facebook. M*nic* är ocks en av de 8 ledamöterna i Roxy´s styrelse.
Så, utifrån det kan man ju lika gärna säga att, Rockskallen indirekt Roxy, inte drivs av privatpersoner. Det ser mer tydligt ut som att de drivs statligt indirekt, genom kommunalt bidrag i form av verksamhetsbidrag på 500 000 kr, men även direkt statligt från Statens Kulturråd (utvecklingsbidrag: 56 284 kr, och verksamhetsbidrag 200 000 kr). lägg också då därtill Ordförandens starka politiska åsikter, och detsamma, några av ledamöternas.
Jag ska tilllägga att dessa tre gör alla ett väldigt bra jobb för kulturen här på Gotland. De är aktiva. Men tyvärr är det bara för vissa detta gäller. Jag sydftar då inte på debattern om Avenir, utan snarare om att många av de i styrelsen är dessutom välkända musiker och är till stor del dom som dra mest nytta av Roxy, genom att få hjälp med att spela, få mer pengar i egen ficka av sitt gage, för att Roxy betalar som för diverse utgifter i samband med deras uppträdande. Personligen kan jag tycka det är fel.
Dessa 3 personer är är trevliga, bra medmusikanter, och hjälpsamma på många områden. Jag hyser inget agg mot någon av dom. Vill bara visa på en möjlig problematik.
Jag undrar dock Ishet, tycker du att Rockskallens behandling av Avenir är rätt, för att det i detta fall kanske kan handla om att Rickard är Sverigedemokrat..?
Skulle du tycka det va lika rätt gjort av Rockskallen om någon medlem i gruppen var av t ex en annan politisk minoritet?
Jag tycker då inte en skillnad inom Kultur, ska göras utifrån personers politiska uppfattning.
Jag tycker vi alla ska få ha samma möjligheter till yttrande i Kultursfären. Oavsett om det är ett punkband som sjunger om att "mörda högern och att Anarki är det bästa, eller "om inte håller med om detta är ni avskum", eller om ett vikingarock-band sjunger att "Sverige är ett jätte vackert land med goda köttbullar som ska bevaras svenskt", å "Tor är jättetuff med sin hammare"..
Men dock ska ju tilläggas att Avenir inte tillhör något av mina 2 exempel. Avenir är bara ett ganska vanligt Metalband som har en talang i att skriva och spela musik. Bandet är inte ett politiskt band. Det finns ingen politik i deras yttrande på scen, eller i deras texter.
Men som vi vet är det ju många som spelar i band som också går å röstar på ett specifikt sätt ändå. ska vi jaga alla band och börja åsiktsregistrera alla våra musiker?
Och jag tycker att när en sådan här sak drabbar ett oskyldigt band, som egentligen bara är ett band bland alla andra band som finns, ja då tycker jag att det inte är fel att heller stå på deras sida. Oavsett vad någon i bandet eventuellt tycker rent politiskt. Och att världen skulle gå under har dom, eller någon annan här i tråden heller inte påstått.
Det är väl bara att bita ihop och gå vidare. Vilket Avenir själva verkar ha gjort