2012-01-31, 00:53
Medlem
Avenir var aldrig ens bokade. De som anordnar Rockskallen skickar ut massor av förfrågningar- en sådan hade bandet fått. Men de hade aldrig blivit bokade eller skrivit något kontrakt.
Jag förstår bandmedlemmarna och deras fans, måste kännas trist att det blev som det blev. Men jag förstår även GA som ändå fått svaret av SD att de inte kan lämna ut några namn pga. hotbild. Därför bestämde sig GA för att inte göra sin förfrågan till en bokning. Facebook-meddelandet var jävligt onödigt. Det kunde ha skötts snyggare.

Vem var det förresten som skrev detta meddelande på Facebook? Någon som vet?

Summan av det hela är väl ändå att Avenir på några få dagar blivit mer kända än vad de någonsin kunde blivit utan all den uppmärksamhet. Detta kan vi tydligen tacka Mällers brorsa för: http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3395723.ece
Vad är en liten gala på Hamnplan mot all denna publicitet?
Citera
2012-01-31, 01:32
Medlem
Det är inte Möllers brorsa som gjort reportaget utan det är basistens. Vad jag har hört (känner dom i bandet) så tipsade basisten sin brorsa och brorsan kontaktade Möller. Möller har aldrig träffat honom tidigare. Sen så har ju reportaget godkänts av östnytt redaktionen vilket nämns i reportaget Jag har hört talas om att facebookkonversationen finns sparad där det nämns att bandet ska spela dock skrev dom aldrig kontrakt.
Citera
2012-01-31, 07:17
Medlem
MrMjoelkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Detta leder till säkerhetsproblem anser arrangören i visby. Gör man rätt? Sitter med mobil och kan tyvärr inte länka men finns tt-artikel om detta på bla ab.

Vi lever i ett öppet demokratiskt samhälle där vi får tycka vad vi vill. Sd är ju dessutom ett riksdagsparti och demokrater likväl.
Fascinerande att leva i en tid där åsiktsförtrycket uppvisas inför öppen ridå.
Särskilt intressant blir det när polisen dömmer ut hotbilden. Hade varit riktigt tillfredställande om folk bojkottade den här skiten och stog upp för den fria rätten till vår åsikt vi sägs ha i Sverige.
Citera
2012-01-31, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kletskiten
Avenir var aldrig ens bokade. De som anordnar Rockskallen skickar ut massor av förfrågningar- en sådan hade bandet fått. Men de hade aldrig blivit bokade eller skrivit något kontrakt.
Jag förstår bandmedlemmarna och deras fans, måste kännas trist att det blev som det blev. Men jag förstår även GA som ändå fått svaret av SD att de inte kan lämna ut några namn pga. hotbild. Därför bestämde sig GA för att inte göra sin förfrågan till en bokning. Facebook-meddelandet var jävligt onödigt. Det kunde ha skötts snyggare.

Vem var det förresten som skrev detta meddelande på Facebook? Någon som vet?

Summan av det hela är väl ändå att Avenir på några få dagar blivit mer kända än vad de någonsin kunde blivit utan all den uppmärksamhet. Detta kan vi tydligen tacka Mällers brorsa för: http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3395723.ece
Vad är en liten gala på Hamnplan mot all denna publicitet?

Något som är intressant är ju varför de kontaktade sd från början innan de ens kände till hotbilden. Och hur fick de bekräftat att han var medlem om sd inget sa. När de vet att det finns en hotbild och tar den på så stort allvar borde de ju vara lite försiktiga med att berätta vilka som är medlemmar också.
Citera
2012-02-01, 14:19
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterrain
Något som är intressant är ju varför de kontaktade sd från början innan de ens kände till hotbilden. Och hur fick de bekräftat att han var medlem om sd inget sa. När de vet att det finns en hotbild och tar den på så stort allvar borde de ju vara lite försiktiga med att berätta vilka som är medlemmar också.

Så sant, så sant.

1: GA skriver till bandet att anledningen är "Varken tidningen eller Roxy kan stå bakom Sverigedemokraterna". Bandet reagerar så klart på detta. Basisten berättar för sin bror om detta och om anledningen till att dom inte får spela.

2. Reportage görs i Östnytt och en intervju görs också i Gotlandsradion

4. GA får så klart panik, eftersom dom mycket väl vet vad dom gjort för fel, och försöker då hitta en annan anledning än den anledning som är given till bandet.

Men verkligheten gör sig påmind. Ga har redan målat in sig i ett obrytbart hörn, för det finns aktiva handlingar från deras sida i historien, som stärkande bevis på att det dom skrivit i mailet till bandet stämmer. Och inte deras "efterhandskonstruktion".

För varför skulle GA ens bemöda sig att ringa till SD och be om att få bekräftelse på om ryktet om Rickard är sant eller inte?

Om GA hade varit intresserad om det fanns en eventuell hotbild här på gotland mot SD så hade dom ju ringt till Polisen istället.

GA är ute på hal is. Det dom försöker göra är att kartlägga ett band´s medlemmars politiska ståndpunkter.

Detta är brottsligt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85siktsregistrering

Jag hoppas VERKLIGEN att någon annan kraft i media än GA uppmärksammar just det sistnämnda.
Citera
2012-02-13, 18:53
Medlem
Gattoos avatar
Netherworld, från punkt 4 har du fel. Tro mig jag vet. Kontakta mig ska du få reda på vad som hände.
Citera
2012-02-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Netherworld, från punkt 4 har du fel. Tro mig jag vet. Kontakta mig ska du få reda på vad som hände.

Kan du inte skriva ut det i tråden istället?
Att bara tro dig sådär känns inte stabilt.
Citera
2012-02-15, 12:50
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo

Så! Nu har jag kontaktat dig här genom att citera dig.

Kör med öppna fönster.

jag har ju förstahandsuppgifter från båda håll, (om man nu vill se en viss person involverad i rockskallen som detta, och reporten från Östnytt som tog kontakt med Rickard). Så jag har redan båda sidors syn på saken.

Men skriv gärna här vad du anser är direkt felaktiga uppgifter.
Citera
2012-02-22, 11:37
Medlem
Vem tipsade arrangörerna om att en medlem i Avenir var sverigedemokrat?

Vilka personer bland arrangörerna var inblandade i själva beslutet?

Varför är Ulrika Franson Ingelmark så fanatisk mot SD som hon verkar? (Hennes man hade alltid en svensk flagga utanför sin butik - kanske är han sd sympatisör med? och hon skall bevisa för tidningskoncernen att hon minnsan inte är det?) Hon verkar hur som helst fanatisk och man kan undra vad det kommer ur?

På GA var det turbulent för några år sedan. Först blev U F I petad till en yngre och flashigare förmågas fördel, Peter Wennblad. Sedan blev han petad och hon återinsatt. Skulle vara intressant att få höra av någon insatt om vad som egentligen pågick på redaktionen den perioden. Under perioden hon var ute i kylan gick hon och beklagade sig för utomstående och började jobba extra med enkla göromål på en affärsrörelse på ön.

Har U F I arbetat efter rockskallen eller har hon varit sjukskriven?
Citera
2012-03-01, 15:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundtorget
Vem tipsade arrangörerna om att en medlem i Avenir var sverigedemokrat?

Vilka personer bland arrangörerna var inblandade i själva beslutet?

Varför är Ulrika Franson Ingelmark så fanatisk mot SD som hon verkar? (Hennes man hade alltid en svensk flagga utanför sin butik - kanske är han sd sympatisör med? och hon skall bevisa för tidningskoncernen att hon minnsan inte är det?) Hon verkar hur som helst fanatisk och man kan undra vad det kommer ur?

På GA var det turbulent för några år sedan. Först blev U F I petad till en yngre och flashigare förmågas fördel, Peter Wennblad. Sedan blev han petad och hon återinsatt. Skulle vara intressant att få höra av någon insatt om vad som egentligen pågick på redaktionen den perioden. Under perioden hon var ute i kylan gick hon och beklagade sig för utomstående och började jobba extra med enkla göromål på en affärsrörelse på ön.

Har U F I arbetat efter rockskallen eller har hon varit sjukskriven?

På deras hemsida går det att finna den som har det övergripande ansvaret av Rockskallen. han var också med och tog beslutet att Avenir skulle bort, pga Rickard´s misstänkta politiska åsikt.

Jag skulle beteckna honom som GA´s kändaste fotograf. Är ofta ute på krogarna och fotograferar. Både som privatperson, och för tidningen.
Citera
2012-03-01, 20:26
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeFakir
Är snarare väldigt liberalt att låta privata aktörer som dessa diskriminera vem de känner för...
Exakt. Sverigedemokrater är väldigt tydliga med att vissa saker inte skall få finnas i Sverige och att de skall förbjudas politiskt, men när det är de själva som drabbas av att privata aktörer agerar på ett visst sätt, då håller världen på att gå under.

Med andra ord: statliga förbud = bra, privatpersoner som vill bestämma över sig själva = dåligt? Är det så vi skall tolka er SD-anhängare?
Citera
2012-03-16, 15:13
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Exakt. Sverigedemokrater är väldigt tydliga med att vissa saker inte skall få finnas i Sverige och att de skall förbjudas politiskt, men när det är de själva som drabbas av att privata aktörer agerar på ett visst sätt, då håller världen på att gå under.

Med andra ord: statliga förbud = bra, privatpersoner som vill bestämma över sig själva = dåligt? Är det så vi skall tolka er SD-anhängare?

Det verkar som att du tar för givet att det är ett gäng SD-anhängare som skriver här? Jag är då inte det i allafall.

För oavsett vilken politisk uppfattning vi har här inne, så är det ju fel det Rockskallen gjort ändå, och det är det som vi diskuterar. Är det rätt att ett band nekas spelningar, pga vad någon medlem antas tycka politiskt, så länge det inte är ett band med poltiskt budskap?

Du vill få det förenklat till att Rockskallen är en helt privat aktör också. Men det stämmer inte. Rockskallen består till stor del av Roxy. Roxy som inte skulle kunna existera utan kommunalt bidrag.

Och hur förhåller sig Roxy rent politiskt egentligen? Är de opolitiskt styrda eller inte..?
Vi kan blicka lite grand innanför deras "stängda" dörrar:

1. G*ran Bj*rnb*rg som offentligt vid flera tillfällen, visat sitt tydliga motstånd mot allt som har med SD å göra. G*ran sitter på den högsta posten i Roxy. Som Ordförande i Roxy´s styrelse.

2. O*e R*nstr*m är också väldigt fientlig mot SD. Jag känner väl till honom. För er andra går det att få bekräftelsen genom hans facebook-sida; "Svensk folkkultur - Mot Sverigedemokraterna", "Kan den här kebaben få fler fans än Sverigedemokraterna?" O*e är en av de mest aktiva bland de 8 ledamöter som Roxy´s styrelse har.

3. M*nic* S*muelss*on är också väldigt känd i kulturpolitiken här. Mest för sina starka åsikter mot SD. Hon betecknar sig själv rent politiskt "till vänster om vänster" på facebook. M*nic* är ocks en av de 8 ledamöterna i Roxy´s styrelse.

Så, utifrån det kan man ju lika gärna säga att, Rockskallen indirekt Roxy, inte drivs av privatpersoner. Det ser mer tydligt ut som att de drivs statligt indirekt, genom kommunalt bidrag i form av verksamhetsbidrag på 500 000 kr, men även direkt statligt från Statens Kulturråd (utvecklingsbidrag: 56 284 kr, och verksamhetsbidrag 200 000 kr). lägg också då därtill Ordförandens starka politiska åsikter, och detsamma, några av ledamöternas.

Jag ska tilllägga att dessa tre gör alla ett väldigt bra jobb för kulturen här på Gotland. De är aktiva. Men tyvärr är det bara för vissa detta gäller. Jag sydftar då inte på debattern om Avenir, utan snarare om att många av de i styrelsen är dessutom välkända musiker och är till stor del dom som dra mest nytta av Roxy, genom att få hjälp med att spela, få mer pengar i egen ficka av sitt gage, för att Roxy betalar som för diverse utgifter i samband med deras uppträdande. Personligen kan jag tycka det är fel.

Dessa 3 personer är är trevliga, bra medmusikanter, och hjälpsamma på många områden. Jag hyser inget agg mot någon av dom. Vill bara visa på en möjlig problematik.

Jag undrar dock Ishet, tycker du att Rockskallens behandling av Avenir är rätt, för att det i detta fall kanske kan handla om att Rickard är Sverigedemokrat..?

Skulle du tycka det va lika rätt gjort av Rockskallen om någon medlem i gruppen var av t ex en annan politisk minoritet?

Jag tycker då inte en skillnad inom Kultur, ska göras utifrån personers politiska uppfattning.
Jag tycker vi alla ska få ha samma möjligheter till yttrande i Kultursfären. Oavsett om det är ett punkband som sjunger om att "mörda högern och att Anarki är det bästa, eller "om inte håller med om detta är ni avskum", eller om ett vikingarock-band sjunger att "Sverige är ett jätte vackert land med goda köttbullar som ska bevaras svenskt", å "Tor är jättetuff med sin hammare"..

Men dock ska ju tilläggas att Avenir inte tillhör något av mina 2 exempel. Avenir är bara ett ganska vanligt Metalband som har en talang i att skriva och spela musik. Bandet är inte ett politiskt band. Det finns ingen politik i deras yttrande på scen, eller i deras texter.

Men som vi vet är det ju många som spelar i band som också går å röstar på ett specifikt sätt ändå. ska vi jaga alla band och börja åsiktsregistrera alla våra musiker?

Och jag tycker att när en sådan här sak drabbar ett oskyldigt band, som egentligen bara är ett band bland alla andra band som finns, ja då tycker jag att det inte är fel att heller stå på deras sida. Oavsett vad någon i bandet eventuellt tycker rent politiskt. Och att världen skulle gå under har dom, eller någon annan här i tråden heller inte påstått.

Det är väl bara att bita ihop och gå vidare. Vilket Avenir själva verkar ha gjort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in