Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det finns många förorenade vatten på jorden, om vi kan använda vattens tyngd och göra skitigt saltvatten till drickbart färskvatten bara genom att pressa vatten i en cylinder med små hål som föroreningar inte kan komma igenom, ingen elektrisitet behövs ingenting förutom vattens tyngd.
Är inte detta ett projekt som skulle vara ganska använbart i länder där dom inte har rent vatten för vi kommer väl bli drabbade allihop i längden om vissa har förorenade vatten idag.. Om vi säger att en cylinder med hål och en sån där "slusslift" i en flod är det enda som behövs för att skapa rent färskvatten. Jag menar ställ dit en sån vid varenda ställe där vattnet är förorenat så kan folk själva låta cylindern pressa rent vatten hela dagarna åt folk och åt.
Nu när jag tänker på det så skulle man i principen kunna tillverka en sån där slussvattenrenare som är självgående, som använder vattnets vikt fram å tillbaka automatiskt och pressar ut rent vatten varje gång. Det kanske tillåmed skulle kunna rena en hel flod tillslut om den bara fick stå och pressa av sig själv i några månader.
Jag slänger bara ut idéer som är relativt bra här sen tycker jag att ni är lite taskiga när ni skriver precis som att mina idéer inte är genomtänkta, jag pratar bara principer och teorier och dom har jag tänkt igenom mycket innan jag skriver dom, önskar ni kunde görra detsamma så vi fick ett utbyte av bra idéer och kanske kommer på nått nytt som är "banbrytande".
MVH
Problemet ligger i att du bara kan lyfta saker som är lättare än vatten med vattnets tyngd, exempelvis båtar. Men om du tror att det funkar, konstruera någon form av "proof of concept", så kommer nog många vara med dig. Om du kommer med helt teoretiska "banbrytande" idéer utan någon som helst uppbackning (mer än dina egna tankegångar) får du nog räkna med att bli nedskjuten.