2012-01-27, 08:30
Medlem
KungPungPats avatar
Jag har en idé som jag fick när jag såg ett tv-program om en båtsluss i något land typ Tyskland eller Holland, där båtarna kunde lyftas i en kanal några meter bara genom en mekanisk sluss som använder vattnets tyngd för att lyfta en del av slussen.

Sen såg jag ett program om hur man gör rent vatten på olika sätt och då visade dom en cylinder med väldigt små hål, och vatten kan inte pressas ihop som ändra ämnen och föroreningar kan så när dom sätter tryck på sörjan inne i cylindern så kommer gifterna pressas ihop för dom kommer inte iigenom hålen som är för små och vattnet kommer ur hålen på cylindern för dom går inte att pressa ihop.

Jag tänkte då att om man kan använda vattnets tyngd som i slussen och en sån där cylinder, då skulle man väl i princip kunna göra rent vatten vid varenda strand eller förorenade floder i hela världen?

Eller är jag ute och cycklar totalt ?

MVH /Förbannad vattenobsevatör
Citera
2012-01-27, 08:34
Bannlyst
Du skulle inte kunna slänga upp en bild, video eller länk som behandlar just "den där cylindern". Det blir liksom lättare att veta vad du pratar om då, är det en Cola-burk eller en del av en rymdfärja?
Citera
2012-01-27, 08:54
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag har en idé som jag fick när jag såg ett tv-program om en båtsluss i något land typ Tyskland eller Holland, där båtarna kunde lyftas i en kanal några meter bara genom en mekanisk sluss som använder vattnets tyngd för att lyfta en del av slussen.

Sen såg jag ett program om hur man gör rent vatten på olika sätt och då visade dom en cylinder med väldigt små hål, och vatten kan inte pressas ihop som ändra ämnen och föroreningar kan så när dom sätter tryck på sörjan inne i cylindern så kommer gifterna pressas ihop för dom kommer inte iigenom hålen som är för små och vattnet kommer ur hålen på cylindern för dom går inte att pressa ihop.

Jag tänkte då att om man kan använda vattnets tyngd som i slussen och en sån där cylinder, då skulle man väl i princip kunna göra rent vatten vid varenda strand eller förorenade floder i hela världen?

Eller är jag ute och cycklar totalt ?

MVH /Förbannad vattenobsevatör

Är det omvänd osmos du pladdrar om?
Du vet att det behövs jävligt högt tryck på vattnet för att det skall funka va?

LÄS & LÄR: http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_osmosis
Senast redigerad av Litenklen 2012-01-27 kl. 08:59.
Citera
2012-01-28, 10:05
Medlem
Om man vill ha rent vatten med hjälp av vatten så är det enklaste sättet att byta ut det smutsiga vattnet mot rent vatten. Vi brukar använda den metoden i vårt badkar.
Citera
2012-01-28, 10:36
Medlem
BengtZzs avatar
Mata inte trollet
Citera
2012-01-28, 10:49
Medlem
KungPungPats avatar
Jag har försökt att hitta youtubeklipp på det jag såg men det var inte speciellt lätt, jag hoppades att nån skulle förstå vad för sluss jag menar , för jag tror inte det finns så många slussar som kan lyfta så många tonn bara med hjälp av vattnets vikt.
Citera
2012-01-28, 10:57
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Mata inte trollet

Hur går det föresten för din kanin, nu när KungPungPat är i storform? :/
Citera
2012-01-28, 11:10
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chibariku
Hur går det föresten för din kanin, nu när KungPungPat är i storform? :/
Kirurgerna på Sahlgrenska räcker inte till, för svårt skadad, kommer kanske dö.
Citera
2012-01-28, 13:14
Medlem
KungPungPats avatar
Det finns många förorenade vatten på jorden, om vi kan använda vattens tyngd och göra skitigt saltvatten till drickbart färskvatten bara genom att pressa vatten i en cylinder med små hål som föroreningar inte kan komma igenom, ingen elektrisitet behövs ingenting förutom vattens tyngd.

Är inte detta ett projekt som skulle vara ganska använbart i länder där dom inte har rent vatten för vi kommer väl bli drabbade allihop i längden om vissa har förorenade vatten idag.. Om vi säger att en cylinder med hål och en sån där "slusslift" i en flod är det enda som behövs för att skapa rent färskvatten. Jag menar ställ dit en sån vid varenda ställe där vattnet är förorenat så kan folk själva låta cylindern pressa rent vatten hela dagarna åt folk och åt.

Nu när jag tänker på det så skulle man i principen kunna tillverka en sån där slussvattenrenare som är självgående, som använder vattnets vikt fram å tillbaka automatiskt och pressar ut rent vatten varje gång. Det kanske tillåmed skulle kunna rena en hel flod tillslut om den bara fick stå och pressa av sig själv i några månader.

Jag slänger bara ut idéer som är relativt bra här sen tycker jag att ni är lite taskiga när ni skriver precis som att mina idéer inte är genomtänkta, jag pratar bara principer och teorier och dom har jag tänkt igenom mycket innan jag skriver dom, önskar ni kunde görra detsamma så vi fick ett utbyte av bra idéer och kanske kommer på nått nytt som är "banbrytande".

MVH
Citera
2012-01-28, 13:33
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det finns många förorenade vatten på jorden, om vi kan använda vattens tyngd och göra skitigt saltvatten till drickbart färskvatten bara genom att pressa vatten i en cylinder med små hål som föroreningar inte kan komma igenom, ingen elektrisitet behövs ingenting förutom vattens tyngd.

Är inte detta ett projekt som skulle vara ganska använbart i länder där dom inte har rent vatten för vi kommer väl bli drabbade allihop i längden om vissa har förorenade vatten idag.. Om vi säger att en cylinder med hål och en sån där "slusslift" i en flod är det enda som behövs för att skapa rent färskvatten. Jag menar ställ dit en sån vid varenda ställe där vattnet är förorenat så kan folk själva låta cylindern pressa rent vatten hela dagarna åt folk och åt.

Nu när jag tänker på det så skulle man i principen kunna tillverka en sån där slussvattenrenare som är självgående, som använder vattnets vikt fram å tillbaka automatiskt och pressar ut rent vatten varje gång. Det kanske tillåmed skulle kunna rena en hel flod tillslut om den bara fick stå och pressa av sig själv i några månader.

Jag slänger bara ut idéer som är relativt bra här sen tycker jag att ni är lite taskiga när ni skriver precis som att mina idéer inte är genomtänkta, jag pratar bara principer och teorier och dom har jag tänkt igenom mycket innan jag skriver dom, önskar ni kunde görra detsamma så vi fick ett utbyte av bra idéer och kanske kommer på nått nytt som är "banbrytande".

MVH

Problemet ligger i att du bara kan lyfta saker som är lättare än vatten med vattnets tyngd, exempelvis båtar. Men om du tror att det funkar, konstruera någon form av "proof of concept", så kommer nog många vara med dig. Om du kommer med helt teoretiska "banbrytande" idéer utan någon som helst uppbackning (mer än dina egna tankegångar) får du nog räkna med att bli nedskjuten.
Citera
2012-01-28, 14:12
Medlem
KungPungPats avatar
jo du har helt rätt, jag måste hitta programmet som Discovery eller nån anna känd kanal visade om den där "slussen". Den slussen jag såg lyfter båtar som står i några ton vatten redan upp några meter till en högre del av kanalen. För det första tänkte jag att om dom har så pass mycket vikt som dom kan "jonglera" med fram och tillbaka utan att använda elektrisitet, då skulle dom kunna generera oändligt med elektrisitet om dom hade generatorer som gjorde rörelseenergin till elektrisitet. Men det är ju inte allt man kan använda en sån slussuppfinning till om man tänker att man kan fylla och släppa ut vatten och på så sätt få en kontinuerlig rörelse som går att använda till mycket.

Jag ska leta videoklipp på den slussen för det var en jättegammal konstruktion som dom i landet var stolta över att ha kvar..

MVH
Citera
2012-01-28, 15:33
Medlem
KungPungPats avatar
Anderton boatlift heter den, jag hittade klippet till slut. http://www.youtube.com/watch?v=n6tfrS-Lkek
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in