2012-01-28, 15:34
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Anderton boatlift heter den, jag hittade klippet till slut. http://www.youtube.com/watch?v=n6tfrS-Lkek

Klickar aldrig på suspekta länkar.....
Citera
2012-01-28, 18:20
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Anderton boatlift heter den, jag hittade klippet till slut. http://www.youtube.com/watch?v=n6tfrS-Lkek

Du vet att den inte är självgående va, utan har motorer?
Citera
2012-01-28, 18:35
Medlem
KungPungPats avatar
Jasså då måste jag missuppfattat det dom sa och då har jag själv kommit på hur man skulle kunna få den att fungera utan motorer..
Citera
2012-01-28, 18:44
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chibariku
Du vet att den inte är självgående va, utan har motorer?

Vet inte hur det är med den där, men har man tillgång till rinnande vatten på toppen av hissen är det inga problem att använda det för att lyfta upp saker. Det finns många båthissar som inte kräver extern energi (förutom vatten på toppen då).
Citera
2012-01-28, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Vet inte hur det är med den där, men har man tillgång till rinnande vatten på toppen av hissen är det inga problem att använda det för att lyfta upp saker. Det finns många båthissar som inte kräver extern energi (förutom vatten på toppen då).

http://en.wikipedia.org/wiki/Anderton_Boat_Lift
Citera
2012-01-28, 22:10
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Det är viktigt att förstå att många föroreningar är på molekylnivå mindre än vattnet, och kan inte filtreras bort mekaniskt utan behöver kemisk/biologisk rening. Ett exempel på detta kan vi se i våra egna, lokala reningssystem (på t ex kommunnivå), där t o m det "smutsiga" vattnet hålls inom slutna system, även på väg till reningsverket. Varför skyddar man det smutsiga vattnet från t ex dagvatten? Jo, för att alla reningsverk inte har kemisk rening och man skulle kunna få en farlig soppa ut i kranarna om man inte såg till att allt vatten fick den typ av rening det behöver. Skälet att jag skriver detta är för att ge inblick i att vattenrening är en ganska komplex process, naturligtvis avhängigt vilket renhetskrav man har på 'slutprodukten'.

Om vi då begränsar oss till mekanisk rening, som föreslagen i ursprungsinlägget: på ett kvalitativt plan skulle kanske tanken kunna passera. De (mycket) begränsade komponenterna finns där i alla fall. När det sen kommer till kvantitativt tänkande, dvs rimligheten när det kommer till mängdtänkande, kostnader och utförande ser det ganska mörkt ut, av en mängd skäl. Oavsett hur stor volym vattnet du vill använda till "trycket", är det enbart relativa djupet (höjden) som ger upphov till trycket (viktigt att förstå detta som grundläggande fysik, så'n där som vi skolbokspojkar kan).

För att få den mekaniska reningen att faktiskt spotta ut filtrerat vatten i någon ansenlig mängd per tid kräver ett förbaskat högt tryck, helt enkelt. Även om du har en hel flod tillhands, är det inte förrän du "lyfter floden" (och högt därtill) som du faktiskt får något tryck att tala om. Detta leder ju vidare till de oundvikliga energiproblemen.

I någon annan tråd var du ganska mån om att ge intrycket av att du inte bryr dig om det här med hur mycket energi som faktiskt går åt för att A skall nå B, så det är kanske inte helt meningsfullt att gå in på den diskussionen igen, men för protokollet då: När du säger att vattentrycket är gratis - det är det naturligtvis inte. För att i realtid mekaniskt rena förorenade vatten med vattnet själv som tryckkälla: Det är inte ens i närheten av närheten av närheten av rimligt.

På några få geografiskt lämpade ställen skulle man kanske kunna bygga en fördämning för att ta tillvara på lägesenergin av vatten. Om vi bortser från att de platser där denna möjlighet alls existerar bara utgör en pyttedel av vad du har i tankarna, tillkommer ju även det faktum som du genom tidigare inlägg gjort solklart att du älskar: har du möjlighet att tygla vattnet/utnyttja dess naturliga lägesenergi, kommer det i tolv fall av tio att vara mer energieffektivt att alstra el och bygga separat infrastruktur för vattenrening.

Att tillämpa det "lite var stans" är helt enkelt inte möjligt, för du missar kostnaden för 'vattenlyftet' (jag syftar på att det måste tillföras en massa energi för att få tryck nog på de allra flesta platser).

Din fantasi är en stark tillgång. När du börjar kombinera den med mottaglighet för mer erfarna och kunniga personers återkoppling kan du komma långt!
Senast redigerad av Mr Mojo Risin' 2012-01-28 kl. 22:12.
Citera
2012-01-29, 07:28
Medlem
KungPungPats avatar
hahahah sista inlägget var ju klockrent..
Det är i princip oändligt men lägeskraft om man har en kanal med 2 olika höjder och ja, det kan renas vatten överallt där dom har kanal med olika nivåer.

Sen tror jag inte ni förstod att vatten är det ENDA ämnet som inte kan pressas ihop.. Det är därför man får rent färskvatten om man trycker saltvatten i en cylinder med små hål för saltet kommer inte igenom hålen men vatten kommer igenom hur små hål som helst.

Den enda fienden mot riktig information är folk som tror att dom har all information. Jag tror du kan räknas in där nu skolpojken för du skriver långa inlägg om saker som du inte ens vet för du har ett behov av att bevisa att du är smart nu av nån anledning. Du behöver inte bevisa nånting för mig eller nån annan för det är redan fastslaget att du inte förstår vissa saker men du fortsätter skriva långa inlägg för att låta som en duktig skolpojke.

Tänk efter själv vem ni tror på och vad dom säger jag litar på att ni kan avgöra själva om det är en skolpojke som vill låta smart eller om det är en tänkare med en bra idé.

Mina principer fungerar båda i gravitationsgeneratorn och rena-vatten-utan-elektrisitet-pressen.. Sen får ni gärna testa principerna hur mycket ni vill om ni inte tro mig, men sitt inte och säg saker om ni inte vet med säkerhet att det jag skriver är osannt för att ni själva använder fysiskt tänkande och förstår att det inte fungerar.

Sluta skapa flera konton nu för att skriva att det jag skriver är ointressant ni kan inte döda min skrivanda med sånna cheapshots.

MVH
Citera
2012-01-29, 07:34
Medlem
Lösningen på ditt problem är väl att koppla ihop vattenrenaren med spiralmotorn du uppfann för någon dag sedan?

Du har ju redan där en uppfinning som kan driva en sådan "vattenmojäng" du beskriver (modell stor-som-Manhattan) med bara muskelkraften från ett par personer. Seal the deal nu!
Citera
2012-02-14, 23:15
Medlem
KungPungPats avatar
Hur mycket tryck behövs det i en cylinder för att pressa ut rent vatten genom små hål?

Nån som vet?
Citera
2012-02-14, 23:36
Medlem
Citat:
Hur mycket tryck behövs det i en cylinder för att pressa ut rent vatten genom små hål?

Nån som vet?
Fråga: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Dom vet allt om vatten.
Citera
2012-02-14, 23:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Nån som vet?
Det beror på vilka föroreningar du ska ta bort. Ska du ta bort lösta föroreningar som salter så krävs omvänd osmos och det brukar köras runt 40 bar. Det motsvarar c:a 400 m vertikal vattenpelare.
Citera
2012-02-17, 07:36
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det beror på vilka föroreningar du ska ta bort. Ska du ta bort lösta föroreningar som salter så krävs omvänd osmos och det brukar köras runt 40 bar. Det motsvarar c:a 400 m vertikal vattenpelare.

hur mycket vikt är 40 bar då? Och på hur stor yta används den?
Vet du?

MVH
Senast redigerad av KungPungPat 2012-02-17 kl. 07:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in