Du har nog identifierat den bedrövlige "X" där, vackert.
"X" = O.B?
Däremot uppfattar jag det inte som att han sitter i Sthlm? O.B. har e-mail-adress till KvP, och uttrycket "resa över" låter förvisso som Malmö.
Mitt intryck är att samtliga -- A, X, Y och Z -- sitter i Malmö, och att det handlar om olika redaktioner inom Kvällsposten; dvs nöje vs kultur vs inrikes, eller så.
Det berömda mailet:
"politik, broder. politik…
Jag kan förstå att du behöver skriva sånt här, men Nöjesstarts-berömmet var väl ändå lite väl fjäskigt? Åtminstone framstår det som beröm. Vem som helst kan väl göra en rirajt. Han rijtade nämligen en dansk tidning. Jag hade också nyheten, men sthlms-desken hade gjort upp med A om att han skulle skriva. Men X tog inte fram en enda ny grej utan skrev grejen sittandes på redaktionen. Hade det varit lite kuk i honom hade han rest över som han så gärna gör när det vankas modevisning. Rirajten hade usla Y hos mig gjort lika bra. Och dessutom skriver X så illa - och han blandar alltid in egna omdömen så hans texter blir krönikeartade - att Z tvingades göra om den så att den funkade i blaskan.
fred, broder, fred!
per" <-- idiot
Ett alternativ är att O.B är "Z", dvs den som tvingades snygga till artikeln, snarare än den ursprungliga författaren. Men vad jag vet så är det den ursprunglige författaren som får credit, även om artikeln är helt omskriven.
- F.G
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Vi kan väl bryta ner detta i lättare bitar:
A och X sitter uppenbarligen på "riktiga Expressen" i Stockholm. "Usla Y" och Z
finns på KvP i Malmö. Vilka finns på resp. redaktioner som gärna skriver mode
och vem skrev om Köpenhamn?
EDIT: Senaste modegrejen jag hittade i KVP:
http://expressen.se/index.jsp?a=228686
BT