2005-01-24, 22:19
Bannlyst
Expressens nöjeschef Per Hägred har visst fått sparken enligt Resumé. Han skickade ett känsligt mail till en annan chef men som "av misstag" gick ut till alla anställda på Kvällsposten som såg ut så här:

"politik, broder. politik…
Jag kan förstå att du behöver skriva sånt här, men Nöjesstarts-berömmet var väl ändå lite väl fjäskigt? Åtminstone framstår det som beröm. Vem som helst kan väl göra en rirajt. Han rijtade nämligen en dansk tidning. Jag hade också nyheten, men sthlms-desken hade gjort upp med A om att han skulle skriva. Men X tog inte fram en enda ny grej utan skrev grejen sittandes på redaktionen. Hade det varit lite kuk i honom hade han rest över som han så gärna gör när det vankas modevisning. Rirajten hade usla Y hos mig gjort lika bra. Och dessutom skriver X så illa - och han blandar alltid in egna omdömen så hans texter blir krönikeartade - att Z tvingades göra om den så att den funkade i blaskan.

fred, broder, fred!

per"

Vad jag undrar nu är vilka personer som åsyftas med "A", "X", "Y" och "Z".

Det ryktas att "Y" är Ebba von Sydow men har inte fått det bekräftat. Någon här på forumet som har kontakter att reda ut detta?
Citera
2005-01-24, 22:41
Medlem
Musse669s avatar
Han har ju själv sparkat expressens bättre skribenter varför det vore dags att han fick smaka på sin egen medecin
Citera
2005-01-24, 22:52
Medlem
ReNus avatar
Ja, den här historien är väl gullig?
Vet inte riktigt vilka personer som det snackas om, men det borde väl inte ta så lång tid att få fram...

Drömmen vore om den nya USA-korren Lindwall är en av de mobbade!
http://www.resume.se/artikel-art_id=9164.html

OT, sista raden i intervjun med Lindwall är underbar:

Citat:
Ursprungligen postat av Resumé
Vad kommer du att sakna från Sverige?
- Stureplan, förstås. Och så kungabarnen, prinsessan Madeleine i synnerhet.

Citera
2005-01-25, 00:13
Medlem
Det är inte Ebba von Sydow, det är inte Johan T Lindwall. Jag ser inga skäl att hänga ut de två journalisterna på FB. Men räknar kallt med att andra inte resonerar likdant.
Citera
2005-01-25, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yngve Frank
Det är inte Ebba von Sydow, det är inte Johan T Lindwall. Jag ser inga skäl att hänga ut de två journalisterna på FB. Men räknar kallt med att andra inte resonerar likdant.

Men är det inte bättre att skriva ut vilka det är, så slipper man en massa rykten om "oskyldiga" som annars florerar runt? Har sett på andra forum att Ebba v S pekas ut där också.
Citera
2005-01-25, 00:36
Medlem
LasVegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yngve Frank

Journalisterna?????
Citera
2005-01-25, 10:33
Medlem
Fula Gubbens avatar
Det här var en nyhet i Fula Gubbens smak Alltid kul när journalisthoror hamnar i klammeri, särskilt om fler än en får en släng av sleven.

Kan vi få lite namn, tack?

- F.G
Citera
2005-01-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasVegas
Journalisterna?????

Ha ha.. precis vad jag tänkte. Vad f-n har dom två gjort för att få kallas journalister....
Citera
2005-01-25, 13:20
Medlem
Vi kan väl bryta ner detta i lättare bitar:

A och X sitter uppenbarligen på "riktiga Expressen" i Stockholm. "Usla Y" och Z
finns på KvP i Malmö. Vilka finns på resp. redaktioner som gärna skriver mode
och vem skrev om Köpenhamn?

EDIT: Senaste modegrejen jag hittade i KVP:

http://expressen.se/index.jsp?a=228686

evenemanget är med säkerhet Copenhagen International Fashion Fair
artikeln indikerar att de var över och intervjuade prinsessan (möjligen lögn då?). kan nån hitta nån dansk likande artikel?

EDIT 2:
Hehe, ser de inte lika ut? En del snarlika citat iaf:

http://www.bt.dk/royalt/artikel:aid=334964:fid=100300158/

Expressen
Citat:
– Det är förstås en mycket stor glädje för oss att kronprinsessan Mary sagt ja till att bli beskyddare för modemässan, säger Jens Bollerup-Jensen, direktör för Dansk Textil & Beklaedning.

BT
Citat:
- Jeg er virkelig glad for at Mary vil være protektor for modemessen, siger Jens Bollerup-Jensen, der er administrerende direktør i Dansk Textil & Beklædning

Expressen
Citat:
– Vi vet redan att kronprinsessan är mycket intresserad av mode och respekteras för sin säkra smak.

BT
Citat:
- Prinsessen har en indgående interesse for mode og er nationalt og internationalt anerkendt for sin selvsikre stil, siger Jens Bollerup-Jensen.
Citera
2005-01-25, 13:56
Medlem
Fula Gubbens avatar
Du har nog identifierat den bedrövlige "X" där, vackert.

"X" = O.B?

Däremot uppfattar jag det inte som att han sitter i Sthlm? O.B. har e-mail-adress till KvP, och uttrycket "resa över" låter förvisso som Malmö.

Mitt intryck är att samtliga -- A, X, Y och Z -- sitter i Malmö, och att det handlar om olika redaktioner inom Kvällsposten; dvs nöje vs kultur vs inrikes, eller så.

Det berömda mailet:
"politik, broder. politik…
Jag kan förstå att du behöver skriva sånt här, men Nöjesstarts-berömmet var väl ändå lite väl fjäskigt? Åtminstone framstår det som beröm. Vem som helst kan väl göra en rirajt. Han rijtade nämligen en dansk tidning. Jag hade också nyheten, men sthlms-desken hade gjort upp med A om att han skulle skriva. Men X tog inte fram en enda ny grej utan skrev grejen sittandes på redaktionen. Hade det varit lite kuk i honom hade han rest över som han så gärna gör när det vankas modevisning. Rirajten hade usla Y hos mig gjort lika bra. Och dessutom skriver X så illa - och han blandar alltid in egna omdömen så hans texter blir krönikeartade - att Z tvingades göra om den så att den funkade i blaskan.

fred, broder, fred!

per" <-- idiot

Ett alternativ är att O.B är "Z", dvs den som tvingades snygga till artikeln, snarare än den ursprungliga författaren. Men vad jag vet så är det den ursprunglige författaren som får credit, även om artikeln är helt omskriven.

- F.G

Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Vi kan väl bryta ner detta i lättare bitar:

A och X sitter uppenbarligen på "riktiga Expressen" i Stockholm. "Usla Y" och Z
finns på KvP i Malmö. Vilka finns på resp. redaktioner som gärna skriver mode
och vem skrev om Köpenhamn?

EDIT: Senaste modegrejen jag hittade i KVP:

BT
Citera
2005-01-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Däremot uppfattar jag det inte som att han sitter i Sthlm? O.B. har e-mail-adress till KvP, och uttrycket "resa över" låter förvisso som Malmö.

OB är förmodligen den som fick skriva om den (och alltså är Z) som Hägred skrev, rensa bort den mer uppenbarliga kopieringen som alltså gjordes i STHLM (förmodligen). OB finns i Malmö och är bra polare till Hägred om jag inte missminner mig, dom har i alla fall jobbat i hop i säkert 15 år.
Citera
2005-01-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasVegas
Journalisterna?????

Ditt citat längst ner tyder på att du har skyhög IQ. Då kan du nog räkna ut varför lilla enkla jag inte vill hänga ut dem, utan nöjer mig med att grundat i min erfarenhet dementera skvaller om sådana som det INTE gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in