Citat:
Ursprungligen postat av visslaren
Mina frågor till dig är: Är det rätt att ens socialsekreterare tycker annorlunda än en läkare och sjuksköterska i en medicinsk fråga?
Får socialtjänsten bete sig på det här sättet utan att det blir några som helst konsekvenser? Jag funderar på att anmäla socialtjänsten i min kommun till JO. För på grund av att jag inte haft något metadon efter att jag kom ut från LVM:et så har jag tagit opiater varje dag sedan den 24 november och jag lade in mig på avgiftning frivilligt den 3 januari, men återföll i missbruk direkt när jag kom ut den 10:e för att jag inte klarar att vara drogfri utan metadon.
Jag har nu blivit av med mitt stödboende på grund av att jag var positiv på opiater på urinprov igår. Jag menar att det är åt helvete fel eftersom jag inte kan vara drogfri utan metadon och jag hade haft metadon sen den 24 november om socialtjänsten då hade backat upp mig.
Tycker du att det är konstigt att jag återfaller i missbruk, när jag inte får metadon för att soc gick emot mig och läkaren på bedömningssamtalet?
Vore extremt tacksam för svar, det är oerhört bra att du finns här och svarar på våra frågor, stort tack skall du ha.
Mvh
/visslaren
Tack ska du ha själv! Ursäkta att svaret dröjde. Det låter som du haft en riktigt jobbig tid bakom dig och förhoppningsvis kommer det nu bli bättre. Bra att du fått möjlighet till samtal med terapeut och att du tycker att det fungerar. Ska nu försöka svara på dina frågor.
1. Om det är rätt att en socialsekreterare tycker annorlunda än läkare och sjuksköterska i en medicinsk fråga. Det finns ingen lag som säger att man behöver tycka likadant, men jag antar att du mer tänker på att det är sjukvårdspersonalen som har mest kunskap i de medicinska frågorna och givetvis är det oftast så, även om det såklart kan finnas folk inom socialtjänsten som tidigare arbetat inom sjukvården och tvärtom. Jag förstår inte riktigt hur din socialsekreterare du hade vid första bedömningssamtalet tänkte för som jag tänker så finns det ingen anledning att inte stödja en substitutionsbehandling. Det är oftast en stor fördel för de som har ett opiatmissbruk att få vara med i programmet och det är ju ingen extra kostnad för socialtjänsten. Det som blir är att man som socialsekreterare får vara med på möten med sjukvården och det hör ju till ens jobb så det borde ju inte vara någon extra belastning. Vet att vissa personer som arbetar inom socialtjänsten är emot substitutionsbehandling, men ens privata åsikt ska ju inte styra arbetet. Givetvis är det absolut bästa att man både från sjukvården och socialtjänsten tar del av varandras kunnande och samarbetar så att det blir så bra som möjligt för klienten.
2. Om socialtjänsten får bete sig hur som helst utan konsekvenser. Nej, det får man inte utan vi har lagar och vägledande bestämmelser i kommunen att följa. Ibland blir det tyvärr att jag som socialsekreterare och min klient inte tycker lika. Som klient inom socialtjänsten har man alltid rätt att få sitt ärende prövat av socialstyrelsen som är socialtjänstens tillsynsenhet. Eftersom du upplever att du blivit felaktigt behandlad av din dåvarande handläggare så tycker jag att du ska ringa eller skriva till dem och be att de tittar på ditt ärende. Det hjälper dig inte just nu och förändrar inte vad som varit, men ibland kan det ju räcka att man får upprättelse och att man inte själv eller någon annan hamnar i samma situation igen. Socialstyrelsen är indelad i olika regioner så kolla på nätet vart du ska vända dig. Tänk också på att om du får ett negativt besked eller avslag som vi kallar det så har du alltid rätt att få det skriftligt så att du kan överklaga beslutet till Förvaltningsrätten. Jag vet att det inte är många som orkar göra det och det tar sin tid, men jag tycker att det är bra om man gör det. Det visar ju också oss på socialtjänsten om vårat arbetssätt är rätt eller om vi måste tänka om. Givetvis har du också rätt att JO anmälasocialtjänsten precis som du har funderingar på.
3. Om jag tycker att det är konstigt att du återfaller i missbruk när du inte får metadon. Nej, jag tycker inte det är konstigt. Enligt de klienter jag träffat med opiatmissbruk så är opiatsuget oerhört svårt att stå emot och jag har personligen/yrkesmässigt inte haft kontakt med någon med opiatmissbruk som klarat av att hålla sig drogfria utan substitutionsbehandling. Jag kan ju inte säga att det är omöjligt, men jag känner inte till någon.
Hoppas det var någorlunda svar på dina frågor. Lycka till!