2012-01-25, 19:19
Medlem
Hej, jag är socialsekreterare som jobbat cirka tio år på vuxenenhet inom socialtjänsten, alltså med personer från 20 år. Har ofta sett att det finns en del frågor på flashback gällande socialtjänstens arbete och till exempel hur socialtjänsten tänker kring behandling, drogtest och LVM. Jag tänkte att det kanske finns intresse att få möjlighet att få svar på frågor från någon som arbetar inom socialtjänsten. Jag ska försöka svara efter bästa förmåga.
Citera
2012-01-25, 19:23
Medlem
Det får ju vara upp till var och en, men ibland kan det ju vara så att man vill veta saker som man inte vågar fråga sin egen socialsekreterare om exempelvis, eller som man bara är nyfiken på i största allmänhet. Det låter som du haft dålig erfarenhet av socialtjänsten, vilket givetvis är tråkigt.
Citera
2012-01-25, 19:35
Medlem
UAAs avatar
Frågestund är alltid bra, men har du något sätt du kan bevisa detta innan vi börjar ösa på?
Citera
2012-01-25, 19:37
Medlem
Det är bara ett erbjudande. Om det inte finns intresse så är det inte värre än att jag får lite mer tid att göra annat på.
Och bevis... nej, det har jag inte, utan du får välja att tro på mig eller inte.
Citera
2012-01-25, 19:38
Medlem
Blacknesss avatar
Har du också för mycket läppstift, yllekofta, kort kjol och knähöga stövlar?

Men en ärlig fråga, kan ni LVM:a någon som bara röker lagligt spice? Berättar självklart detta i arbetsintervjuer då man inte vill ljuga för någon vilket leder till att man inte får någon anställning och tvingas fortsätta få socialbidrag.
Citera
2012-01-25, 19:43
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness

Men en ärlig fråga, kan ni LVM:a någon som bara röker lagligt spice? Berättar självklart detta i arbetsintervjuer då man inte vill ljuga för någon vilket leder till att man inte får någon anställning och tvingas fortsätta få socialbidrag.

Vad betyder LVM?
Citera
2012-01-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness

Antar att du med lagligt spice är spicevarianter som inte är narkotikaklassade? Man kan bara ansöka om LVM för personer som har ett missbruk av alkohol, narkotika eller flyktiga lösningsmedel, alltså inte preparat som inte är narkotikaklassade. Men, skulle det vara så att någon även missbrukar narkotikaklassade preparat, alkohol eller lösningsmedel så tar man ju även med andra preparat som är sinnesförändrande men inte narkotikaklassade i utredningen som ett sätt att visa på en missbruksproblematik. Beroende även på ålder så är det inte enbart missbruk man går på utan även vad det får för sociala konsekvenser etc för personen.
Citera
2012-01-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Vad betyder LVM?

LVM står för lagen av vård av missbrukare i vissa fall och innebär att socialtjänsten till Förvaltningsrätten kan ansöka om tvångsvård för en person med missbruk enligt vissa kriterier.
Citera
2012-01-25, 19:56
Medlem
Vad krävs för att bli tvångsvårdad för missbruk?
Citera
2012-01-25, 20:03
Medlem
Tycker det är jättebra att du är här och svarar på frågor
Det kan vara till stor hjälp för folk som vill sluta missbruka, att veta hur ni jobbar osv.

Till alla haters..
Den dagen ni vill sluta, om ni nån gång kommer dit (vilket dom flesta gör förr eller senare) så kan soc vara till jävligt stor hjälp. Soc finns för att hjälpa, och en bra socialsekreterare kan vara a och o i en drogrehablitering.

Utan soc hade jag varit död för länge sen.

Stort tack till dej och alla dina kolleger som lägger ner tid och kraft på människor som har det svårt.

Ni gör skillnad!
Senast redigerad av stearling_morrison 2012-01-25 kl. 20:05.
Citera
2012-01-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Vad krävs för att bli tvångsvårdad för missbruk?

Det är ganska svårt att förklara kortfattat, men jag ska försöka. Lagtexten säger följande;
"Tvångsvård skall beslutas om,
1. någon till följd av ett fortgående missbruk av alkohol, narkotika eller flyktiga lösningsmedel är i behov av vård för att komma ifrån sitt missbruk,
2. vårdbehovet inte kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen (2001:453) eller på något annat sätt, och
3. han eller hon till följd av missbruket

a) utsätter sin fysiska eller psykiska hälsa för allvarlig fara,
b) löper en uppenbar risk att förstöra sitt liv, eller
c) kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller någon närstående."

Punkt nr tre, där gäller det att minst en av dessa är uppfyllda. För punkt två, alltså att vårdbehovet inte kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen gäller både om personen motsätter sig vård för sitt missbruk eller om socialtjänsten bedömer att personen inte har förmåga att ta emot frivillig vård eller om personens ja till behandling inte bedöms vara uppriktigt. När det gäller yngre personer så krävs inte att missbruket är lika allvarligt som för äldre, utan man tittar även på vilka konsekvenser det blir för personen ex. kriminalitet, prostitution, skulder etc.
Sedan kan man väl säga att olika kommuner / stadsdelar tolkar lagen olika vilket gör att en person som blir omhändertagen i en kommun kanske inte hade blivit det i en annan. Var det tillräckligt med svar på din fråga?
Citera
2012-01-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Tycker det är jättebra att du är här och svarar på frågor
Det kan vara till stor hjälp för folk som vill sluta missbruka, att veta hur ni jobbar osv.

Till alla haters..
Den dagen ni vill sluta, om ni nån gång kommer dit (vilket dom flesta gör förr eller senare) så kan soc vara till jävligt stor hjälp. Soc finns för att hjälpa, och en bra socialsekreterare kan vara a och o i en drogrehablitering.

Utan soc hade jag varit död för länge sen.

Stort tack till dej och alla dina kolleger som lägger ner tid och kraft på människor som har det svårt.

Ni gör skillnad!

Tack, ditt inlägg värmde verkligen!! Är glad att det gått bra för dig och lycka till framöver!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in