Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-30, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Har aldrig handskar när jag göra kyckling här hemma och inte tvättat händerna innan eller efter heller
Det fungerar lite som säkerhetsbälte. Om du inte krockar så hade du ingen nytta av det. Om du inte är hygienisk när du hanterar kyckling och den inte har några otrevliga bakterier, så är det ingen större fara.
Citat:
Hade ingen aning om att det fanns vatten på månen, vart kommer det ifrån?
I september 2009 detekterades vatten på månens yta av NASA:s instrument Moon Mineralogy Mapper ombord på Chandrayaan-1.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vatten_p%C3%A5_m%C3%A5nen
Citat:
Ursprungligen postat av Yotob
Var ihop med ett våp som inte kände till vanliga saker, t ex att man inte ska äta röd kyckling och att ha handskar och tvätta händerna när man hanterar rå kyckling
Handskar behövs inte, men självklart handtvätt och ordentlig rengöring av skärbräda etc som kommit i kontakt med kycklingen.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-30 kl. 18:52.
Citera
2025-05-30, 18:47
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det fungerar lite som säkerhetsbälte. Om du inte krockar så hade du ingen nytta av det. Om du inte är hygienisk när du hanterar kyckling och den inte har några otrevliga bakterier, så är det ingen större fara.

Jag är en så kallad idiot så jag förstår inte bättre
Citera
2025-05-30, 21:14
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Hade ingen aning om att det fanns vatten på månen, vart kommer det ifrån?
Det ligger fruset i skuggade kratrar vid polerna i en kyla av ~ -250..200°C, och det kommer helt säkert från störtade kometer.

Sådan is är hård som granit, så du kan säkert inte så lätt slå av en större bit med en hammare
Citera
2025-05-30, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Då är du en så kallad idiot.
Ajjemän. Magsjuk lär han bli någon gång
Citera
2025-06-01, 07:56
Medlem
Många vet inte att ordet omständlig har ett L i sig.
Citera
2025-06-01, 15:46
Medlem
Hade säkert hunnit bli trettio innan jag insåg att "accessoar" uttalas "acksessoar", liksom att "acceptera" uttalas "ackseptera".

Dock verkar det som att uttalet "assesoar" numera är "assepterat" eftersom så många uttalat det fel sedan en längre tid.

Inväntar uttalet "vassin" på "vaccin". Det skulle bli en riktig "sussé"/"succé".
Citera
2025-06-01, 21:02
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlitze
Blev lite paff när jag läste på nätet var Småland ligger. Tills jag var en bra bit över 20 trodde jag att det låg i norra Sverige Men till mitt försvar handlade geografilektionerna aldrig om Sverige så jag har fortfarande inte stenkoll på hur landet ligger.
Landet ligger inte med Tyskland utan med Norge och Finland i en trekant.
Citera
2025-06-02, 11:26
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Chokladpralin med tryffel. Vad är det i den?
Det tog nog mig till 30 innan jag fattade att det var orelaterat svampen.

Att det inte har med svampen med samma namn att göra, det har jag väl misstänkt, men vad det egentligen betyder lärde jag mig först nu (en bra bit över 40 år gammal).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Chokladtryffel

Den där typen av ganska oviktiga kunskapsluckor har nog de flesta människor. Saker man helt enkelt inte har haft anledning att fundera på så mycket.

När vi ändå är inne på mat och sånt så har jag extremt svårt för att lära mig skillnaden på rårakor och raggmunkar. Det går ofta så långt att jag till och med glömmer bort det andra namnet. Om jag nyss har ätit raggmunkar så kan jag fan inte minnas vad "den andra potatisrätten" heter...
Citera
2025-06-02, 15:15
Medlem
Knivur-273s avatar
Det sägs bland vissa människor att grävlingar kan krossa underbenet på en människa med sitt bett, därför bör man som jägare fylla stövelskaften med träkol, så att den hör när det krasar och släpper nu greppet, för den anses tro att benet är krossat och människan är inkapaciterad.

En annan myt, som jag senare har förstått inte alls är en myt, det är att blodet från en färsk ål är mer eller mindre giftigt att få i ett färskt sår.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-06-02 kl. 15:20.
Citera
2025-06-23, 12:41
Medlem
Limma skinkbits avatar
Morrissey är tydligen en ganska känd artist som fanns redan under min barndom/uppväxt. Har jag helt missat fram tills nu.
Är han allmänt känd fakta?
Citera
2025-06-23, 15:06
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Morrissey är tydligen en ganska känd artist som fanns redan under min barndom/uppväxt. Har jag helt missat fram tills nu.
Är han allmänt känd fakta?
Han är väl främst känd som sångare i The Smiths även om han efter det hade en hel del soloplattor som blev framgångsrika. Bland musikintresserade som lyssnar på pop/rock/indie är det få som inte har hört talas om honom.
Citera
2025-06-23, 22:10
Moderator
Fear2bes avatar
"Smells like teen spirit" handlar inte om doften av kräks på universitetet dagen efter party utan om en deodorant för ungdomar.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in