2013-01-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bainshee
Nu går jag lite OT men skulle snarare säga att det är mer svenne att säga negerboll än chokladboll... Dvs du går med strömmen om du säger negerboll. Du skulle gå mot strömmen om du vågade säga det till en mörkhyad servitör. Men det gör inte smyg FB svenne rasisten..

Geografi är mitt svaga område, hade väldigt länge svårt att skilja på Barcelona och Brasilien. Trodde att min Far som skulle till Barcelona åkte till sydamerika.. Vid detta tillfälle var jag runt 18år. Lite lätt pinsamt, men det är väl så det går då man redan på mellanstadiet började skita i skolan..

Haha, här skriver du "FB svenne rasisten" som något nedvärderande som att dom är idioter.

Om rasister har okunskap om världen, vad har du då?
Citera
2013-01-03, 18:18
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag trodde väldigt länge att det hette ankedot och inte anekdot och jag trodde genre uttalades som det stavas och trodde "shanger"(eller hur jag kan tänkt mig det skulle stavas) var ett helt annat ord. Som tur var så var jag ombord med att de var mer eller mindre synonyma :P

Vi verkar vara ett helt gäng som led av den missuppfattningen , var väl åtminstone 20 när poletten trillade ner...
Min bror argumenterade länge för att bronsåldern kom efter järnåldern. Han menade att brons var "finare" än järn och därför borde ha uppfunnits senare. När/hur/varför man sedan bytte tillbaka till att använda järn hade han inget svar på. Berättade senare för morsan om vilken idiot han var angående detta och upptäckte att hon hade samma kunskapslucka...
Citera
2013-01-03, 18:24
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fallingapart
J
Var väl runt 20 när jag fick reda på att det heter "Insex-nyckel" och inte "Insektsnyckel" som jag trott i hela mitt liv, jag tänkte att det hette just insektsnyckel för att vissa insekter hade 6 ben eller att den såg ut lite som ett flugöga, hehe. men kan tänka mig att detta är en någorlunda vanlig miss.

HAhaha fan vad blåst jag känner mig nu; trodde också att det hette insektsnyckel jag är 32 btw.... I övrigt har jag rätt bra koll!
Citera
2013-01-03, 18:28
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Min mor (som är 55) kan inte skilja på höger och vänster och har således svårt att vrida på kranar och skruva i/ur skruvar.

Den där tycker jag är lite jobbig faktiskt; men jag har ett tips! Ett bra rim på engelska: leftie loosie, rightie thightie Den mumlar jag för mig själv varje gång, funkar toppen
Citera
2013-01-03, 19:11
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Nummer ett: Skillnaden på ironi och sarkasm är något som många (inklusive jag själv) har svårt för. Främst eftersom man får helt olika förklaringar beroende på vem man frågar eller var man vänder sig.

Som jag har förstått det efter gedigna undersökningar:
Man kan inte "vara" ironisk. Man kan inte säga något och vara ironisk - ironi är något som "sker". Typ att man cyklar till jobbet för att vara mer hälsosam och ramlar på vägen och bryter benet. Det är ironiskt.

Jo, man kan vara både ironisk och sarkastisk, men en situation kan bara vara ironisk. Skillnaden mellan sarkasm och ironi är väl annars att sarkasm är en mer dräpande form av ironi?
Att säga "vad fint väder" när det regnar är ironi, men att säga "duktigt" när någon ramlar är sarkastiskt.
Citera
2013-01-03, 19:14
Medlem
ChuckTestas avatar
Jag hade länge aldrig fattat att man på engelska säger t.ex eighteenth century om 1700-talet, att man menar 1400-talet om man säger fifteenth century. Ändå hade jag alltid reagerat på att man säger 21th century om 2000-talet, men inte tänkt längre än så.. Trodde först man skämtade med mig när jag fick reda på det Jag som oftast brukar vara rätt skärpt..
Citera
2013-01-03, 20:15
Medlem
m00nst0nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shady_lady
Den där tycker jag är lite jobbig faktiskt; men jag har ett tips! Ett bra rim på engelska: leftie loosie, rightie thightie Den mumlar jag för mig själv varje gång, funkar toppen

Fast det är ju helt värdelöst. Mäter man ovanför eller under muttern? För höger ovanför blir ju vänster nedanför.
Citera
2013-01-03, 20:40
Medlem
Ord som jag hade svårt för när jag var liten och fortfarande får kämpa med ibland :

Magnet - Manet
Egypten- Egyptien
Lian - Linjal
Genre- Schanger

Sen en ganska rolig sak, en polares bror var helt säker på att potatisar växer på träd...
Citera
2013-01-03, 20:46
Medlem
MrBajs414s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Jag visste länge vad kampanjen En svensk tiger uppmanade till. Men på något aspergianskt vis såg jag inte kopplingen mellan bilden på en blågul tiger och verbet tiger, alltså att tiga.
Då är vi två, hahaha.
Citera
2013-01-03, 21:02
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m00nst0ne
Fast det är ju helt värdelöst. Mäter man ovanför eller under muttern? För höger ovanför blir ju vänster nedanför.

Du använder knepet på det du ska skruva med, tex med mejsel eller underifrån med muttern.
Citera
2013-01-03, 21:11
Medlem
m00nst0nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shady_lady
Du använder knepet på det du ska skruva med, tex med mejsel eller underifrån med muttern.

Förstår inte hur det fetstilade skulle hjälpa. Om jag roterar min hand (eller skruvmejseln) medsols så kan det både tolkas som åt höger eller åt vänster.

Underifrån sett muttern däremot, där finns en vägledning. Eller så får man använda motsols eller medsols.
Citera
2013-01-03, 21:15
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m00nst0ne
Förstår inte hur det fetstilade skulle hjälpa. Om jag roterar min hand (eller skruvmejseln) medsols så kan det både tolkas som åt höger eller åt vänster.

Underifrån sett muttern däremot, där finns en vägledning. Eller så får man använda motsols eller medsols.

Men vad du får det att låta svårt???? Ska du tex skruva i en skruv, då roterar du helt enkelt mejseln åt höger(rightie) om du ska skruva fast den. Ska du skruva UR en skruv, ja då roterar du mejseln åt vänster(leftie loosie). Ska du skruva i eller av en mutter gäller samma regel där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in