2012-01-24, 22:32
Medlem
Håller på med ett skolarbete och skulle behöva lite hjälp.

Frågan jag ska besvara är: Hur bör vi leva?
Då ska jag skriva utifrån plikt, konsekvens och sinnesetik perspektiv.

Har precis börjat skriva om pliktetik. Har endast skrivit att det finns vissa handlingar eller plikter som vi bör utföra oberoende av konsekverna. Alltså att man ska leva efter samlade plikter. Tycker det känns krångligt att utveckla detta. Någon som är lite insatt i detta? Skulle uppskattas riktigt mycket med lite hjälp!

Man ska även kunna exemplifiera från aktuella händelser. Hittade en passande artikel: http://www.dn.se/nyheter/varlden/nor...lodtransfusion. Här ser man en pliktetiker. Behöver flera liknande annonser som man kan resonera om. Länka!

Tack på förhand!
Citera
2012-01-24, 22:42
Medlem
Awokad0s avatar
Så här ska du gå tillväga:

Börja med att sätta dig öga mot öga med etiken. Sedan kan du faktiskt spänna fast etiken om du känner dig manad. Nu laddar du om din revolver, och skjuter ut hela magget i pannan på Mr. Etik. Sen tar du upp en lång nål och sätter fast ett papper i magen på honom, och skriver:

VI BEHÖVER INGA JÄVLA LÅTSASFILOSOFER!!

Och så bör vi leva.
Citera
2012-01-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awokad0
Så här ska du gå tillväga:

Börja med att sätta dig öga mot öga med etiken. Sedan kan du faktiskt spänna fast etiken om du känner dig manad. Nu laddar du om din revolver, och skjuter ut hela magget i pannan på Mr. Etik. Sen tar du upp en lång nål och sätter fast ett papper i magen på honom, och skriver:

VI BEHÖVER INGA JÄVLA LÅTSASFILOSOFER!!

Och så bör vi leva.

So serious haha.
Citera
2012-01-24, 23:10
Medlem
Awokad0s avatar
Har en liknande uppgift men jag tycker det är relativt simpelt. Etik är som allt annat filosofiskt en form av problemlösning. Bara att den är strukturerad och förlöjligad.
För att lösa dina problem enligt plikt etiken ska dina handlingar baseras på något du anser tillräckligt moraliskt korrekt att du kan höja upp den till allmän lag. Lite robot-aktigt, men skönt simpelt och tvärt.

Konsekvensetik baseras på själva konsekvensen av handlingen, alltså så spelar du ingen roll hur mycket du kämpar eller vad du än gör för något. Det är bara vad som skedde efter handlingen, alltså konsekvensen, som räknas.

Och sinnelagsetiken . haha vänta det ordet blir rödmärkt och när jag trycker på det så är alternativet "tidningsartikel". förbannat kul

I alla fall, sinnelagsetiken är nästan tvärt emot konsekvensetiken om man kan säga så. Handlar om vilket motiv eller vad du avsedde med handlingen som bara betyder något.

Roliga är att en duktig filosof, eller en vanlig människa också för den delen, använder sig av flertalet sådana här regler i sömnen. Man tar väll lite av allt i akt, mycket beroende på själva situationen och vilken person man är såklart.

Därför anser jag att etiken inte är något negativt, men går att jämföras en del med religion, då de fungerar enligt min mening som stödhjul.

Puss hej!

edit; förstår inte själva frågan eftersom jag tycker att det verkar självklart, kan inte utveckla mer om det
Senast redigerad av Awokad0 2012-01-24 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in