2012-01-24, 13:02
Medlem
Jag använde min dator precis som vanligt. Helt plötsligt så kommer BSOD upp och datorn stängs av.

Efter detta försöker jag starta om den och den laddar. Jag får upp att jag kan välja att starta datorn normalt eller att göra en startreparation. När jag väljer att starta den normalt så går den vidare och fortsätter att ladda, bara för att sedan starta om sig och jag befinner mig ännu en gång på sidan där jag kan välja startreparationen.

Vilket jag nu gör. Jag ser då musen och jag kan röra den men inget kommer upp. Den bara står sådär utan att något händer. Jag lät den stå så några timmar men det händer fortfarande ingenting.

Jag står helt svarslös här. Jag vill inte formatera datorn då jag har mycket som jag vill ha sparat där men har jag något annat val? Jag sökte här på flashback och hittade det här: http://www.runtime.org/index.html. Funkar detta? För att ladda ner behöver jag veta om min dator har NTFS, FAT osv. Var hittar jag den informationen om min dator? Har sökt efter det men hittar inte.

För övrigt kan jag säga att min dator har varnat och även stängts av på grund av överhettning. Vet inte om det kan ha med det här att göra. Jag ska försöka få fläkten bytt men killen som ska göra det har varit sjuk ett längre tag.

Hjälp med det här skulle vara väldigt tacksamt!

Och nej, jag kan omöjligt fått detta pga något virus på grund utav porrsidor. Isåfall skulle det vara från streamingsidor och reklam därifrån då jag streamar sport varje dag.

Tack på förhand!
Citera
2012-01-24, 13:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Operativsystem? Vad säger eventloggen? Vad säger felkoden på blåskärmen?

Vilken filsystem som du har finner du under -> Kontrollpanelen\System och säkerhet\Administrationsverktyg
Citera
2012-01-24, 13:18
Medlem
Amarths avatar
Har du ingen backup hårddisk? Vet inte om detta Data recovery fungerar så bra. Provade ett liknande och fick bara upp en massa strunt filer.
Citera
2012-01-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Operativsystem? Vad säger eventloggen? Vad säger felkoden på blåskärmen?

Vilken filsystem som du har finner du under -> Kontrollpanelen\System och säkerhet\Administrationsverktyg

Windows 7 Home Premium. Var hittar jag eventloggen? Jag hann inte läsa då det försvann och datorn stängde av sig men det stod något om kernel. Typ något sånt här: http://windows7forums.com/attachment...t-img_0374.jpg (inte min dator på bilden dvs).

Saken är den att jag inte kan kolla vad jag har för filsystem då jag inte kan komma in på datorn.

Jag är otroligt okunnig inom datorer så om jag verkar som en idiot så får ni ha överseende med det, haha!
Citera
2012-01-24, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amarth
Har du ingen backup hårddisk? Vet inte om detta Data recovery fungerar så bra. Provade ett liknande och fick bara upp en massa strunt filer.

Dagen innan detta hände så hade jag börjar lägga över filer på en extern hårddisk. Gjorde såklart inte allt. Okej, men om jag vill rädda allt på hårddisken, hur går jag tillväga då? Är det möjligt?
Citera
2012-02-09, 19:56
Medlem
Startar datorn inte alls?

Om datorn plötsligt inte går att starta på rätt sätt, bör du utföra en "Hard Reset".
1. Koppla bort all kringutrustning och ta bort alla USB-enheter. <- Viktigt.
2. Koppla bort nätadaptern, ta ut batteriet och tryck sedan och håll ned strömknappen i minst 15 sekunder.
3. Anslut nätadaptern (men inte ansluta batteriet), tryck på strömbrytaren, leta efter glödande lysdioder nära Caps Lock och Num Lock-tangenterna, och lyssna efter ljudet av en hårddisken och fläkten.

Genom detta kan man avgöra vad komponenterna inte svarar ordentligt på.

Har du för övrigt provat att ta ut batteriet och låta det vila ett tag? För mig låter det dock som problem med Hårddisken annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in