Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-01-24, 12:49
Medlem
vad är rätt egentligen ? Måste få veta det. Alla säger ju helt olika
Citera
2012-01-24, 12:51
Medlem
okok1s avatar
2:an
Citera
2012-01-24, 12:52
Bannlyst
https://www.flashback.org/t208431
Citera
2012-01-24, 12:52
Medlem
Honshus avatar
Är ingen expert, men för evigt är väl två ord? Däremot att föreviga något (tex ta en bild) är ett ord...
Citera
2012-01-24, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headpiker
https://www.flashback.org/t208431

Finner inge svar där.
Citera
2012-01-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honshu
Är ingen expert, men för evigt är väl två ord? Däremot att föreviga något (tex ta en bild) är ett ord...

Jo, det är ju så jag tänker :/ Men eftersom alla skriver olika så spelar det nog ingeroll ?
Citera
2012-01-24, 13:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutzer
Finner inge svar där.

Du kanske skulle fortsatt i den tråden istället för att starta en egen från noll.

Frågan är ju i sig otroligt enkel. Det är två ord, för evigt. Med andra ord för alltid. Du skriver väl inte föralltid?
Citera
2012-01-24, 13:22
Medlem
VenomXs avatar
Va? Varför skulle det överhuvudtaget kunna bli ett ord av något som är två ord? "För" är ett ord och "evigt" ett annat, och använder man dem ihop så bildar de uttrycket "För evigt". What is this I don't even

Som sagt, man säger ju inte "föralltid" heller, eller att man ska åka "åtvänster" eller att någon är "förelak".

Att ord som "att" börjar försvinna ur svenska språket är väl jävligt nog, ska vi börja fasa ut mellanslaget nu också?

EDIT: Haha, insåg precis att jag använde "överhuvudtaget" som ju iofs är just ett exempel på ett flerordsuttryck som slagits ihop till en enda acceptabel form Men det betyder dock inte att "förevigt" låter normalt på en endaste fläck.
Senast redigerad av VenomX 2012-01-24 kl. 13:24.
Citera
2012-01-24, 13:32
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Va? Varför skulle det överhuvudtaget kunna bli ett ord av något som är två ord? "För" är ett ord och "evigt" ett annat, och använder man dem ihop så bildar de uttrycket "För evigt". What is this I don't even

Som sagt, man säger ju inte "föralltid" heller, eller att man ska åka "åtvänster" eller att någon är "förelak".

Att ord som "att" börjar försvinna ur svenska språket är väl jävligt nog, ska vi börja fasa ut mellanslaget nu också?

EDIT: Haha, insåg precis att jag använde "överhuvudtaget" som ju iofs är just ett exempel på ett flerordsuttryck som slagits ihop till en enda acceptabel form Men det betyder dock inte att "förevigt" låter normalt på en endaste fläck.

Jag har sett liknande ganska mycket pa sistone, tror att det ar nan sorts motreaktion pa alla sarskrivningar och att folk helt enkelt inte vet nar man skriver ihop och nar man inte gor det.

EDIT> exempel sjalvmordsbenagenpundare
Senast redigerad av Fantomsmaerta 2012-01-24 kl. 13:38.
Citera
2012-01-24, 13:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Min högst personliga åsikt är att det inte är alltför störande att skriva ihop denna typ av uttryck.

Problemet med ihopskrivning av för evigt är att det redan finns ett annat ord som det kan blandas ihop med, förevigt/att föreviga. Därför väljer jag att inte skriva ihop för evigt.
Citera
2012-01-24, 13:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Min högst personliga åsikt är att det inte är alltför störande att skriva ihop denna typ av uttryck.

Problemet med ihopskrivning av för evigt är att det redan finns ett annat ord som det kan blandas ihop med, förevigt/att föreviga. Därför väljer jag att inte skriva ihop för evigt.

Då kan du alltså tänka dig att skriva ihop för alltid till föralltid eller för gott till förgott? Om du nu inte har några problem med det.
Citera
2012-01-24, 14:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då kan du alltså tänka dig att skriva ihop för alltid till föralltid eller för gott till förgott? Om du nu inte har några problem med det.

Ja faktiskt. Jag vet att det är lite extremt. Men det är min lilla personliga protest mot särskrivningssjukan.

(I en formell text skulle jag inte göra det. Man bör nog undvika alltför drastiska stilistiska drag i en sådan text.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in