• 1
  • 2
2012-01-24, 07:16
Medlem
Ekot: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4919763

Ingress:
Citat:
På tisdag ska EU-domstolen pröva ett svenskt fall där en person som åtalats för skattebrott även ålagts att betala skattetillägg. Om det visar sig att det svenska systemet med den här typen av dubbelbestraffning strider mot EU-rätten kan staten gå miste om stora summor pengar i form av skattetillägg.

Det här kommer att betyda högre skatter för oss som sköter våra skatter, eftersom det blir ett stort hål i Anders Borgs plånbok! En korkat beslut av EU-domstolen.
Citera
2012-01-24, 07:19
Medlem
Twatssons avatar
Trodde ni sossar älskade höga skatter, nä men sepåfan. Vill ni också unna er lite lyx? Judas hela bunten
Citera
2012-01-24, 08:02
Medlem
Charlatanens avatar
Inte alls korkat. Att bestraffas två gånger vid samma skattemål (åtal för skattebrott samt skattetillägg) hör inte hemma i en civiliserad rättsstat. I grunden är det ett brott mot Europakonventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och något som Sverige förpliktigat sig att följa sen 1952.

Betydligt värre med den där Tobin-skatten som byråkraterna i Bryssel vill pracka på oss.
Citera
2012-01-24, 09:46
Medlem
CooltRomersktNamns avatar
Den här frågan har stöts och blötts och EU har hotat i 15 års tid. Inget har hänt och det kommer inte att hända den här gången heller.

En lustig bieffekt av denna dubbelbeskattning är att om du som företagare fyllt i en ruta fel på momsdeklarationen döms till skattetillägg. Har du däremot tjänat dina pengar på t ex knark eller rån så är det ju inget skattebrott och du kommer således lindrigare undan. Är inte Sverige fantastiskt?
Citera
2012-01-24, 10:09
Medlem
Jag hoppas att EU-domstolen lyckas pressa Sverige att upphöra med detta avskyvärda beteende en gång för alla.
Citera
2012-01-24, 13:20
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Vore bra om EU gjorde det så att vi blir av med en del av de vidriga skatterna.
Citera
2012-01-24, 13:23
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ekot: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4919763

Ingress:

Det här kommer att betyda högre skatter för oss som sköter våra skatter, eftersom det blir ett stort hål i Anders Borgs plånbok! En korkat beslut av EU-domstolen.

Det betyder det inte alls. Sverige har full frihet att fortsätta ta ut straffavgifter. Däremot får man i så fall inte föra vidare fallen till domstol. Det blir som med felparkeringar. Det är inget brott, utan man får betala en kontrollavgift och sen är saken ur världen. Den som i så fall händer är att brottsstatistiken för skattebrott går ner till noll.
Citera
2012-01-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Trodde ni sossar älskade höga skatter, nä men sepåfan. Vill ni också unna er lite lyx? Judas hela bunten

Jag är inte socialdemokrat, om det nu är mig du menar men däremot har jag en viss rättvisepatos och moral.

Men det kanske inte är inne med sånt just nu . . . . .
Citera
2012-01-24, 15:43
Medlem
Charlatanens avatar
Citat:
Jag är inte socialdemokrat, om det nu är mig du menar men däremot har jag en viss rättvisepatos och moral.

Men det kanske inte är inne med sånt just nu . . . . .

Det är väl just det du uppenbarligen saknar?
Citera
2012-01-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanen
Det är väl just det du uppenbarligen saknar?

Nej. Konkurrensen snedvrids när vissa smiter från skatten. Visst man kan ha synpunkter på skattesatserna men det är en politisk fråga. Det är kriminellt att smita från skatten.
Citera
2012-01-24, 16:13
Medlem
tgb123s avatar
Citat:
Nej. Konkurrensen snedvrids när vissa smiter från skatten. Visst man kan ha synpunkter på skattesatserna men det är en politisk fråga. Det är kriminellt att smita från skatten.

Hela skattesystemet snedvrider konkurrensen, men eftersom det är demokratiskt bestämt av politiker är det accepterat ... men det behöver inte betyda på att det är moraliskt eller rättvist bara för det.

Människor som oftast förespråkar moral och rättvisa, brukar göra allt annat i praktiken ... speciellt politiker. Varför skulle dubbelbestraffning vara moraliskt och rättvist?
Citera
2012-01-24, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgb123
Hela skattesystemet snedvrider konkurrensen, men eftersom det är demokratiskt bestämt av politiker är det accepterat ... men det behöver inte betyda på att det är moraliskt eller rättvist bara för det.

Människor som oftast förespråkar moral och rättvisa, brukar göra allt annat i praktiken ... speciellt politiker. Varför skulle dubbelbestraffning vara moraliskt och rättvist?

Därför att det är bestämt i en demokratisk riksdag, att det ska vara så.

Ja jag är demokrat och om man inte accepterar det så fine men det är inte utgångspunkt för någon vidare diskussion i den här frågan, eftersom de bägge synsätten (antidemokrati vs. demokrati) inte någonsin kan mötas.

(Demokratins vara eller inte vara diskuteras på annat håll på det här forumet, f.ö. )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in