Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-01-24, 13:22
Medlem
dePauls avatar
Personligen är jag svag för friterade kycklinglår i tex mex smet. De måste förstås blancheras först. Kanongott med ett långkornigt ris till och asiatisk sallad.

~Paul~
Citera
2012-01-24, 17:30
Medlem
Haak0ns avatar
Amerikanska hot wings eller buffalo wings, vad man nu vill kalla dem, är inte helt fel. Kycklingdelarna vänds i mjöl (lite kryddor i mjölet skadar inte) och friteras sedan. Efteråt vänds den friterade kycklingen i en sås bestående av smält smör, hot sauce och möjligtvis lite kryddor efter smak.

Aningen omständigt om man inte har en fritös kanske, men helt klart värt besväret då och då
Citera
2012-01-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Personligen är jag svag för friterade kycklinglår i tex mex smet. De måste förstås blancheras först. Kanongott med ett långkornigt ris till och asiatisk sallad.

~Paul~
Varför ska dom blancheras?
Citera
2012-01-24, 20:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Varför ska dom blancheras?
För att det är svårt att få ett jämnt resultat utan pga deras storlek. Dvs man riskerar att bita in i ett blodigt inre.

~Paul~
Citera
2012-01-24, 23:54
Medlem
morgonvalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Lås iaf första inlägget innan du öppnar brödfittan,brukar bli bättre då.Att skölja låren innan tillagning har jag aldrig hört talas om men det kanske är något kulturellt då de vi handlar här i västvärlden brukar vara av helt ok kvalitet.

Vill du få skinnet knaprigt se då till att torka av den överflödiga marinaden om du marinerat den annars blir det disktrasa. Bon apetit

Läs killens inlägg jag svarade på innan du öppnar din egen. "De tinade kycklingFILEÈRNA". Idiot.
Citera
2012-01-25, 00:43
Medlem
Jag köpte 1 kg färska kycklingfiléer som jag tänkte tillaga imorgon. Gör nog allt på en gång. Jag vill ha kycklingen så saftig som möjligt. Steka på dem så att de får yta, sedan in i ugnen 170 grader i 8 min? Man ska salta efter att fått yta va, så att vatten inte förloras? Ska kanske pensla med soja också, ska det göras innan de åker in i ugnen isåfall?
Citera
2012-01-25, 19:59
Medlem
Tack för alla era svar, började med att låna dem tina i 7-8 timmar i rumstemp. drog sedan bort skinnet (usch), tvättade dem lite under vatten, la på plåten och in i ugnen i 200 grader i 30 minuter, la sedan till lök som smälte med kycklingens vatten, och sedan i ugnen en 30 minuter till.

Dock så luktade det något jävligt, så nästa gången blir det ingen lök i ugnen.
Citera
2012-01-29, 18:00
Medlem
Dirges avatar
Kommer nyss från Goa och käkade något vansinnigt gott nämligen chicken lollipop googla på det och testa, själv har jag inte testat ännu men kommer helt klart göra det.

http://www.youtube.com/watch?v=r0AT9N9GlvU
Senast redigerad av Dirge 2012-01-29 kl. 18:10.
Citera
2012-01-30, 00:40
Medlem
Filéer så de inte blir torra och trådiga: krydda runt om, stek på rätt hög temperatur i smör och rapsolja så de får yta och färg. Dra ner värmen och lägg ett lock eller aluminiumfolie över pannan och låt bli genomstekt på den låga värmen. Skär ett snitt i tjockaste delen för att kontrollera stekgrad om du är osäker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in