• 1
  • 2
2012-01-24, 03:05
Medlem
Hej .

Jag undrar lite om hur man fixar till kycklinglåren?

Undrar om man direkt kan köra in dem i ugnen också då det tar en så jävla tid att först koka det och sedan köra det in i ugnen, skall jag tvätta kycklingen innan den går in i ugnen?

Så.. Helt förvirrad, all hjälp önskas såklart!
Citera
2012-01-24, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iQuartz
Hej .

Jag undrar lite om hur man fixar till kycklinglåren?

Undrar om man direkt kan köra in dem i ugnen också då det tar en så jävla tid att först koka det och sedan köra det in i ugnen, skall jag tvätta kycklingen innan den går in i ugnen?

Så.. Helt förvirrad, all hjälp önskas såklart!

Har du köpt dom från frysdisken på coop så står det exakt hur du ska göra! har du dräpt en kyckling så plockar du den skär upp från anus till hals och drar ut inälvorna sen låter du den hänga ett tag så köttet drar sig efter detta kan du välja om du steker den lite lätt innan du lägger in den i ungnen först eller lägger på en marinad alt gryta med valfri sås morötter mm och så får den vara länge i ungnen med medel temp inte för länge för då blir den torr! lycka till!!
Citera
2012-01-24, 03:20
Medlem
Äaehh, vill inte ha mycket disk att göra med så det blir nog ugnen direkt!

Men hur fan skall man rengöra kycklinglåren? Om man nu måste göra det.

Citera
2012-01-24, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iQuartz
Äaehh, vill inte ha mycket disk att göra med så det blir nog ugnen direkt!

Men hur fan skall man rengöra kycklinglåren? Om man nu måste göra det.

Nej du måste inte rengöra den. Dutta lite med hushållspapper om dom är blöta.

Sen hade jag brynt dom först så dom får färg och sen in i ugnen på 125° eller så. För bäng för att höfta fram en tid. Stick i dom och kolla efter en stund bara.
Citera
2012-01-24, 04:32
Medlem
Lite över en halvtimme i 175 grader så brukar det vara klart sen
Citera
2012-01-24, 04:35
Medlem
pellefan87s avatar
Släng dina tinade kycklingfilér 40 minuter i ugnen på 200 grader, ställ ugnen på grilläget sista 5 minuterna för att brunera(?) ytan lite extra.
Citera
2012-01-24, 04:40
Medlem
Mavvelitos avatar
Du kan tillbereda dem på mängder av olika vis men min personliga favorit är detta, jag utgår ifrån du köpt den och inte slaktar kycklingar själv.

Gör ett örtsmör (Persilja & Vitlök) eller (Timjan & Rosmarin) salt, peppar. Även andra kryddor som du gillar.

100g uppvärmt smör.
1-2 vitlöksklyftor
2 toppade tsk med persilja (fryst)
1 tsk soya
5-8 droppar citronsaft
lite salt & peppar ner i en mixer i 30 sec.

100g uppvärmt smör.
1 kvist färsk rosmarin (ta av bladen kasta stjälken)
1 msk färsk timjan
1 tks soya (kikkoman kör jag på, men funkar med vanliga kinesisk med)
5-8 droppar citronsaft
lite salt & peppar ner i en mixer i 1 min.

Smöret ska vara flytande, man kan även göra det till brynt smör om man så gillar den nötaktiga tonen på det. Efter man mixat det så låt det stelna i kyl i ca 2-3 timmar.

Skär ett litet snitt i skinet på början av benet och tryck in smöret under skinet, smörja även in hela låret i smöret. Upp på en form, in i förvärmd ugn på 200g ca 35-40 min, efter halva tiden så tar du en sked och öser lite av saften som runnit ut i formen över dem och sen sköter de sig själv tills de är klara. Saften som kommer ur dem när du skär i dem ska vara genomskinlig eller gulaktig, den får absolut inte vara blodfärgade eller rosa-aktig. Då har de gått för kort tid.

Koka eller bryn dem inte. Råa in i ugnen efter ovanför beskrivning. Lycka till!
Citera
2012-01-24, 08:05
Medlem
DU MÅSTE SKÖLJA DEN DOM FÖRST!

lol ffs

det är skit svinigt annars.
Citera
2012-01-24, 09:09
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nago
DU MÅSTE SKÖLJA DEN DOM FÖRST!

lol ffs

det är skit svinigt annars.

Vad är det han ska skölja bort ?
Citera
2012-01-24, 11:02
Medlem
morgonvalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellefan87
Släng dina tinade kycklingfilér 40 minuter i ugnen på 200 grader, ställ ugnen på grilläget sista 5 minuterna för att brunera(?) ytan lite extra.

Filé 40 minuter i 200 gradig ugn? Ja, om du vill ha snustorr kyckling så kör på.
Citera
2012-01-24, 11:12
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonvals
Filé 40 minuter i 200 gradig ugn? Ja, om du vill ha snustorr kyckling så kör på.

Lås iaf första inlägget innan du öppnar brödfittan,brukar bli bättre då.Att skölja låren innan tillagning har jag aldrig hört talas om men det kanske är något kulturellt då de vi handlar här i västvärlden brukar vara av helt ok kvalitet.

Vill du få skinnet knaprigt se då till att torka av den överflödiga marinaden om du marinerat den annars blir det disktrasa. Bon apetit
Citera
2012-01-24, 13:08
Medlem
Lys avatar
Enkelt recept på att tillaga kycklinglår eller andra delar av kyckling:

Hacka en eller två gula lökar i stora bitar. Lägg det mesta av löken i en stor gryta.
Ta av skinnet från kycklingen och lägg kycklingen i grytan, resten av löken över.
Koka på svag värme ca 45 min till en timme. Vänd då och då. Salta.

Det behövs varken fett eller vatten, och rätten lagar sig nästan själv. Löken smälter ihop till en sås och blir god att äta med kycklingen och ris eller potatis ( eller vad man vill ha till ). Receptet kan utvecklas med tex vitlök, rivet citronskal, strimlad ingefära eller annan smaksättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in