2012-01-24, 02:38
Medlem
Nu är det dags för oss på flashback att ställa våra investeringsklockor för 2012. Det kan dock vara svårt att ställa in en klocka på det exakta klockslaget utan någon form av referens, och jag tänker därför att vi här kan diskutera vad klockan egentligen är. Vilket klockslag tycker ni att vi bör ställa klockan på och varför?

http://www.google.com/imgres?q=inves...t:429,r:17,s:0
Citera
2012-01-24, 04:12
Medlem
annanmedlems avatar
2 eller 8?
Citera
2012-01-24, 11:01
Medlem
Ja, det känns oklart att ens säga om räntorna är på väg upp eller ner i dagsläget.
Citera
2012-01-24, 13:04
Medlem
Finans.killens avatar
Investeringsklockan kan vara svår att hålla koll på.

Köp när det är rött på börsskärmen och sälj 3 - 4 år senare när det är svart, det är väl det enklaste man kan göra.
Citera
2012-01-24, 15:21
Medlem
Rutendos avatar
Ja det är väl inte han som har ställd klockan bäst, utan han som snabbast anpassar sig som kommer att göra pengar i framtiden Tillräckligt flummigt svar.
Citera
2012-01-24, 16:56
Medlem
Hade det inte varit trevlig om allt i världen kunde beskrivas med en sinuskurva.
Citera
2012-01-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Hade det inte varit trevlig om allt i världen kunde beskrivas med en sinuskurva.

Haha, tittar man i finanskristråden så ser man att det iaf tidigare diskuterats ganska flitigt var vi befinner oss i konjunkturscykeln. Det var min mening att öppna upp för en liknande diskussion gällande 2012, mest som en kul grej nu när det ekonomiska läget ser ut som en oidentifierbar gröt. Det är väl nu som det är roligast att se hur folk tänker.

Var tog alla finansgurus från augusti 2011 vägen?
Citera
2012-01-24, 22:51
Medlem
Personligen har jag köpt upp mig i omgångar sedan augusti, men ställer trots allt min klocka kring 3-slaget, mest på magkänsla faktiskt Nej, jag kan inte mycket om världsekonomi, men det känns som att marknaden är väldigt känslig nu, och skulle kunna reagera väldigt kraftigt på t.ex. en bankskandal och att fokus kanske borde ligga mer på Grekland och skuldkrisen än vad det gjort sedan årsskiftet. Är jag helt ute och cyklar?
Citera
2012-01-24, 23:11
Medlem
Sherekhans avatar
Halv 4 skulle jag säga
Citera
2012-01-25, 00:28
Medlem
Caparzos avatar
Visst är det trevligt med en modell som på ett enkelt sätt berättar för svenssons ute i stugorna när det är dags att köpa aktier, men världen är alltid mer komplex än så. Det är inte säkert att du får en konjunkturcykel som går helt regelbundet, först upp runt fem år, sedan ner ett par år osv. Första anhalt är Q4-rapporterna. Låt oss hoppas på sjunkande kurser, för dagens värderingar är betydligt högre än vad de var för bara några månader sedan.
Citera
2012-01-25, 01:25
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Visst är det trevligt med en modell som på ett enkelt sätt berättar för svenssons ute i stugorna när det är dags att köpa aktier, men världen är alltid mer komplex än så. Det är inte säkert att du får en konjunkturcykel som går helt regelbundet, först upp runt fem år, sedan ner ett par år osv. Första anhalt är Q4-rapporterna. Låt oss hoppas på sjunkande kurser, för dagens värderingar är betydligt högre än vad de var för bara några månader sedan.
Tyvärr lockar ju högre kurser och det finns ju kanske fortfarande för många som hoppas och är snabba med köp. Har ju inte lyckats släppa neråt ännu. Men någon gång måste det ju komma mer nergång än någon procent. Frågan är bara om man står mycket högre då. Nu är det ju länge sedan det var QE-boost på börsen men då svävade den väl gärna vidare en bit ovanför sina moving averages.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in