2012-01-24, 09:28
Medlem
OP.Andersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rajj0
Jag har en del frågor.. Du kan ju svara likt jag ställt frågorna, 1 svar per rad så blir det lättare

Du säger att du spelas flitigt på radio, inte i sverige va?
Är det välkända radiostationer som spelar dina låtar eller är det typ internetbaserade radiostationer?
Vilka länder är du störst/spelas du mest i?
Vilka är de största edm-artisterna du träffat/spelat med?
Vad är det för genre på dina låtar?
Finns du på Beatport?
Har du gått på SAE eller är du helt självlärd?
Vart i sverige kommer du ifrån?
Har du en manager?
Ligger du på ett förlag? Är det inte lite ensamt då och då när du är ute på turné om man är själv?
Får du ta med kompisar om du ska spela långt bort?
Är du både kunnig inom DJande och producering eller blev dina låtar först upptäckta och sedan så var du tvungen att lära dig att framföra din musik?
Vilka är dina favoritlåtar just nu?
Vad lyssnar du mest på själv?
Hur blev du upptäckt?
Promotade du dig själv flitigt på internet innan du "slog igenom"?
Har du köpt alla dina pluggar lagligt eller har du tankat mycket?
Vilken compressor använder du framförallt?
Använder du waves-pluggarna?
Vilken limiter använder du?
Vad har du för monitorer?
Har du många ljud som är "dina egna" som du använder i flera låtar om du förstår vad jag menar, ditt sound liksom?
Vilka fx pluggar använder du mest?
Mastrar du dina låtar själv? om inte, vem gör det?
Använder du dig av Vengeance-paketen mycket eller andra samplepacks eller har du liksom din egen bank av trumljud som du vet låter bra och som du använder i flera låtar?
Arbetar du alltid själv med dina låtar eller är det folk som hjälper dig typ labelmänniskor eller managers?
Anser du dig själv snygg?
Har du fått ligga mycket på din musik?
Känner du dig pressad att producera nya låtar nu om du vill fortsätta, eller blir det tillbaka till butiken annars?
Nämn en artist som din musik låter som, eller åt det hållet iaf.
Hur många människor har du spelat för som mest?
På en skala 1 - 10 hur stor är du?
Har du blivit intervjuad pga din musik?
Anser du att producenter som jobbar mycket med presets och samples är dåliga producenter? (typ axwell, avicii)
Anser du att producenter som gör collabs med kända artister bara för att tjäna pengar är lågt? (typ David Guetta, Steve Aoki)
Vad tycker du om producenter som bara har ett sound och kör på samma sak, om och om igen? (typ skrillex)
ah.. det var väl det jag kom på nu

Bra frågor! Förhoppningsvis svarar han på alla.
Citera
2012-01-24, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OP.Anderson
Fan vad roligt!

Jag har haft ett oerhört stort intresse för housemusik länge och har nu på sistone börjat prodda lite eget i FL Studio 10. Jag har dock läst att FL Studio är dåligt osv, men eftersom att jag har lärt mig programmet hyfsat bra så skulle det vara tråkigt att byta.

Vad är din åsikt om FL Studio?

Just nu äger jag bara ett Nord Lead-keyboard och använder det som en MIDI-kontroll. Jag har en del melodier i mitt huvud, men har svårt att få ner dem på piano-rollen.

Vad ska jag göra? Måste jag bli en Beethoven på piano eller finns det några genvägar? Är alla houseproducenter bra på piano?

Tack på förhand.

Anledningen till att många säger att FL Studio är dåligt är eftersom det är ett enkelt program att använda. Det betyder att många nybörjare använder FL och det produceras många dåliga låtar i FL. Men det betyder inte att det inte går att göra bra musik med det. FL Studio är ett grymt bra program att jobba i, jag har testat Logic och Ableton också men jag föredrar FL.

Jag använder en MIDI-kontroll bara för att "brainstorma". Jag recordar aldrig med MIDI-kontrollern utan trycker ut tonerna i pianorollen när jag har melodin.

Nej du behöver verkligen inte bli beethoven, testa att bara klicka runt i pianoroll tills det låter bra.
Citera
2012-01-24, 12:44
Medlem
Citat:
Jag har en del frågor.. Du kan ju svara likt jag ställt frågorna, 1 svar per rad så blir det lättare

ah.. det var väl det jag kom på nu

Du säger att du spelas flitigt på radio, inte i sverige va?
Nej, det är mest EDM-kanaler som spelar min musik, och det finns inte så många sådana i Sverige. Ärligt talat har jag inte koll på dom.

Är det välkända radiostationer som spelar dina låtar eller är det typ internetbaserade radiostationer?

Det är både och, jag vet inte exakt, men jag får STIM-pengar av det i alla fall.

Vilka länder är du störst/spelas du mest i?
USA har ju en stor scen för EDM just nu, men jag tror faktiskt det är Mexico.

Vilka är de största edm-artisterna du träffat/spelat med?
Enda sättet jag "träffat" ganska stora artister är när vi spelar på samma ställe, om jag spelar före dem eller något.

Vad är det för genre på dina låtar?
Jag låser inte in mig på en genre, jag gör både electro house och progressive house.

Finns du på Beatport?
Yes

Har du gått på SAE eller är du helt självlärd?
Nej jag har lärt mig själv utifrån att läsa böcker, läsa på internet osv.

Vart i sverige kommer du ifrån?
Pass på den.

Har du en manager?
Ja det har jag.

Ligger du på ett förlag? Är det inte lite ensamt då och då när du är ute på turné om man är själv?
Min manager följer med mig när jag är på turne.

Får du ta med kompisar om du ska spela långt bort?
Ja jag får göra det, men då måste jag ta de pengarna från mitt gage. Men ibland kan det vara värt det.

Är du både kunnig inom DJande och producering eller blev dina låtar först upptäckta och sedan så var du tvungen att lära dig att framföra din musik?
Precis så var det. Jag var inte DJ från början men nu har man lärt sig.

Vilka är dina favoritlåtar just nu?
DEVolution - Good Love (Alesso Remix)
Adrian Lux - Alive (Basto Dub)
David Guetta - Glasgow

Vad lyssnar du mest på själv?

Typ som förra frågan, men även en del electro och annat sort house då.

Hur blev du upptäckt?
Via min soundcloud-sida.

Promotade du dig själv flitigt på internet innan du "slog igenom"?

Ja, som fan!

Har du köpt alla dina pluggar lagligt eller har du tankat mycket?

Laddade ner när jag började med allt, men nu när jag fått in pengar från det så kände jag att jag kunde köpa de pluggarna jag använder mig av.

Vilken compressor använder du framförallt?
Använder du waves-pluggarna?
Vilken limiter använder du?

Passar på dom.
Vad använder du för monitorer
Genelecs

Har du många ljud som är "dina egna" som du använder i flera låtar om du förstår vad jag menar, ditt sound liksom?
Ja, det skulle jag nog kunna hålla med om.

Vilka fx pluggar använder du mest?

Vad för sorts fx menar du?

Mastrar du dina låtar själv? om inte, vem gör det?
Jag mastrar mina låtar själv.

Använder du dig av Vengeance-paketen mycket eller andra samplepacks eller har du liksom din egen bank av trumljud som du vet låter bra och som du använder i flera låtar?
Jag har en massa samplepacks liknande det du nämnde som jag jobbar med.

Arbetar du alltid själv med dina låtar eller är det folk som hjälper dig typ labelmänniskor eller managers?
Jag arbetar alltid själv, visst det händer att jag tar några öl med en kompis någon kväll samtidigt som man arbetar, men det är inte några från labeln som är med när jag gör musik.

Anser du dig själv snygg?
Haha, jag vet inte, lite kanske.

Har du fått ligga mycket på din musik?

Jag har inte utnyttjat det så mycket, men skulle kunna tänka mig att jag skulle kunna få det.

Känner du dig pressad att producera nya låtar nu om du vill fortsätta, eller blir det tillbaka till butiken annars?
Ja så kan jag känna ibland. Men det brukar inte vara något problem.

Nämn en artist som din musik låter som, eller åt det hållet iaf.
Jag har gjort låtar som Avicii. Men de mesta låter som Steve Angellos sologrejer. Tivoli, Isabel osv.

Hur många människor har du spelat för som mest?
3,000 i somras på en festival tror jag.

På en skala 1 - 10 hur stor är du?
Svårt att säga. Jag skulle aldrig bli igenkänd på stan i alla fall om det inte är något riktigt house-fan.

Har du blivit intervjuad pga din musik?
Ja, framförallt av bloggar som skriver om house. Men det händer att det är någon lokal tidning som frågar lite grejer när man giggar någonstans.

Anser du att producenter som jobbar mycket med presets och samples är dåliga producenter? (typ axwell, avicii)

Nej det tycker jag inte. En låt gör aldrig sig själv bara för att du utgår från presets. Huvudsaken är att slutresultatet låter bra. Enligt mig i alla fall.

Anser du att producenter som gör collabs med kända artister bara för att tjäna pengar är lågt? (typ David Guetta, Steve Aoki)
Är lite kluven i den frågan. Jag har stor respekt för David Guetta som producent. Vet inte om han gör collabs "bara" för att tjäna pengar, men det är väl lite åt det hållet. Jag passar på den.

Vad tycker du om producenter som bara har ett sound och kör på samma sak, om och om igen? (typ skrillex)
Jag har inget emot det även om jag inte gillar skrillex.

Hoppas du fick de svaren du ville ha
Citera
2012-01-24, 16:45
Medlem
Jo tack! Mycket intressanta svar, håller själv på en del med edm men inget stort fan av house. Är väldigt nyfiken på hur ditt liv ser ut, ställer gärna lite fler frågor om du inte har något emot det!

Hur ser din vardag ut?

Bor du hemma?

Gör du alla dina låtar hemma eller har du bokat en studio nångång?

Har du och din manager bra kontakt? Umgås ni på fritiden, eller är han bara en arbetskollega? Är han mycket äldre än dig? Det måste väl vara ganska viktigt att trivas med sin manager och känna sig trygg?

Du säger att du har läst böcker och liknande, tips på bra läsmaterial?

Kan du svara på om du är från stockholm iallafall?

Har du något bra tips för att promota sig själv? Jag får ofta meddelanden på soundcloud där folk sharar sina public låtar till typ 9000 personer, hur gjorde du?

Det jag menade med fx pluggar och sånt var, vilka effekt-pluggar använder du dig av alltså reverb delay och liknande effekter, vilken tillverkare?

Använder du dig av några av FLs egna pluggar?

Har du några "hemliga" knep & tricks som du använder i din produktion som du kommit på själv som ingen känner till?

Är du så pass kompetent och självsäker att du vet att du skulle kunna göra en bra låt som kommer sälja om du satte dig framför datorn några dagar i streck?

Lyssnar du mycket på andra producenter och snor idéer som du hör?

Har du gjort någon låt med visionen att "den här låten ska sälja, så jag använder mig av massa kommersiella och populära ljud som jag vet går hem" kanske inte exakt så men åt det hållet?

Vart ser du dig själv om 5 år?

Har du några planerade spelningar i Sverige framöver eller är du för okänd här?
Har du haft några spelningar i Sverige?

Känner du till dessa; Rasmus Faber, Nause, Alex Sayz, Andy Harding?
Gillar du deras musik, har du träffat någon av dem?
Vilka kommande svenska house-producenter ska man hålla utkik efter enligt dig?

Hur går det till när (om) du får remix-jobb, ber folk dig att remixa eller är det folk från ditt label som säger att "det här ska du remixa"?

det är jättekul det här ju! :-)
Citera
2012-01-24, 17:14
Medlem
Citat:
Jo tack! Mycket intressanta svar, håller själv på en del med edm men inget stort fan av house. Är väldigt nyfiken på hur ditt liv ser ut, ställer gärna lite fler frågor om du inte har något emot det!

det är jättekul det här ju! :-)

Hur ser din vardag ut?
Nu under vintern så giggar jag ungefär 2 gånger i veckan på klubbar i Sverige. Tjänar tillräckligt för att kunna leva på det. Men det är lite annurlunda för här ser folk bara mig som en vanlig DJ. Ingen vet riktigt vem jag är, det är annurlunda mot när man är ute i världen och spelar.

Men angående vardagen, jag kliver upp när jag vill. Gör musik när jag vill, äter när jag vill osv. Det kanske låter som ett drömliv men ibland är det jobbigt att inte ha några fasta rutiner. Ibland börjar man med något som blir skitfett sent en kväll och då sitter man hela natten, då sover man bort hela nästa dag.

Bor du hemma?
Nej jag bor i en lägenhet.

Gör du alla dina låtar hemma eller har du bokat en studio nångång?
Nej jag gör allting hemma.

Har du och din manager bra kontakt? Umgås ni på fritiden, eller är han bara en arbetskollega? Är han mycket äldre än dig? Det måste väl vara ganska viktigt att trivas med sin manager och känna sig trygg?
Nu under vintern har vi inte så jättemycket kontakt. Vi pratar på facebook och skype men inte IRL. När man turnerar så är det dock 24/7 man hänger ihop och jag är trygg med honom.

Du säger att du har läst böcker och liknande, tips på bra läsmaterial?
http://www.amazon.com/Mastering-Audi.../dp/0240808371

Kan du svara på om du är från stockholm iallafall?
Nej det kan jag inte

Har du något bra tips för att promota sig själv? Jag får ofta meddelanden på soundcloud där folk sharar sina public låtar till typ 9000 personer, hur gjorde du?
Ja så gjorde jag också i början. Man måste bli premiummedlem sedan kan man dela till alla sina followers and de man själv followar. Annars försökte jag hitta folk med bra kontakter. Kontakter är nog bland det viktigaste!

Det jag menade med fx pluggar och sånt var, vilka effekt-pluggar använder du dig av alltså reverb delay och liknande effekter, vilken tillverkare?
Jag använder mycket av FL's egna effekter. Dom räcker långt, gillar också "Kjaerhus" (osäker på stavningen).

Använder du dig av några av FLs egna pluggar?
Ja som jag sa, använder väldigt mycket av deras egna grejer.

Har du några "hemliga" knep & tricks som du använder i din produktion som du kommit på själv som ingen känner till?
Hemliga och hemliga vet jag väl inte. Men det är svårt att liksom hitta bra tips när man börjar komma upp i min nivå. Det finns massor av tutorials på youtube för nybörjare. Men det är inte så många av de bästa som visar exakt hur de gör, om du fattar. Men en del grejer har jag "kommit på" själv i alla fall. Sen är det möjligt att andra gör exakt likadant.

Är du så pass kompetent och självsäker att du vet att du skulle kunna göra en bra låt som kommer sälja om du satte dig framför datorn några dagar i streck?

Några dagar i streck det är rätt länge för mig. Den låten jag gjort som sålt mest gjorde jag över en natt!

Lyssnar du mycket på andra producenter och snor idéer som du hör?
Ja det gör jag! Kanske inte snor, men blir inspirerad.

Har du gjort någon låt med visionen att "den här låten ska sälja, så jag använder mig av massa kommersiella och populära ljud som jag vet går hem" kanske inte exakt så men åt det hållet?
När jag skapar något så brukar jag tänka såhär: Skulle det här vara fett att droppa framför 10,000 fans? Det är de ljuden jag söker, sådant som får folk att gå loss liksom. Och det är samtidigt ljud som jag själv älskar, så jag skulle inte riktigt vilja kalla det för "sellout".

Vart ser du dig själv om 5 år?
Jag håller gärna på med det här och förbättras ett bra tag framöver. Men kan känna att jag inte vill leva så här om jag skaffar familj osv. Svårt att säga för jag älskar samtidigt det här.

Har du några planerade spelningar i Sverige framöver eller är du för okänd här?
Har du haft några spelningar i Sverige?

Svarade på det förut. Har spelningar hela tiden i Sverige men det är ingen som kommer för att se mig, vad jag vet. De vet säkert inte ens att jag spelar mycket egna låtar.

Känner du till dessa; Rasmus Faber, Nause, Alex Sayz, Andy Harding?
Känner bara till Nause.

Gillar du deras musik, har du träffat någon av dem?
Har spelat Nause's remix av Bullets några gånger. Känner ingen av dem.

Vilka kommande svenska house-producenter ska man hålla utkik efter enligt dig?

Bjornberg är på frammarsch! Sen tycker jag att man ska hålla upp ögonen för Qulinez som släpper en riktigt bomb med Size Records nu snart!

Hur går det till när (om) du får remix-jobb, ber folk dig att remixa eller är det folk från ditt label som säger att "det här ska du remixa"?
Ibland är det andra producenter som jag känner personligen som frågar om jag vill göra en remix. Ibland frågar labeln om jag vill göra en remix. Men ärligt talat gör jag inte så mycket remixar. Gjorde mycket remixar som inte var officiella när jag var mindre känd. Googlade efter acapellor och gjorde något utifrån det.

Citera
2012-01-24, 17:15
Medlem
Citat:

Ja han är ganska mycket äldre än mig.
Citera
2012-01-24, 19:50
Medlem
Bubba-Joes avatar
Hade varit schysst om du kunnat tipsa om en sida med accapellas som man kan ladda ner för en billig peng/gratis!
Citera
2012-01-24, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba-Joe
Hade varit schysst om du kunnat tipsa om en sida med accapellas som man kan ladda ner för en billig peng/gratis!

Jag vet inte några sådana sidor. Men det finns massor av acapellas på soundcloud av varierande kvalitet.
Citera
2012-01-24, 21:02
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MusicLife
Vad är det du vill veta?

Det jag menar är egentligen bara att jag lärt mig vilka toner som passar ihop med varann. Vilka toner som går ihop med vissa ackord osv. Det är väldigt basic när man t.ex. spelar piano.

Kan du inte ge några korta exempel på toner som du tycker passar ihop med varann, samt
vilka toner som går ihop med några ackord, t.ex C-dur samt A-moll. Tack på förhand.
Citera
2012-01-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Kan du inte ge några korta exempel på toner som du tycker passar ihop med varann, samt
vilka toner som går ihop med några ackord, t.ex C-dur samt A-moll. Tack på förhand.

Till alla ackord finns det en skala. Du kan spela alla toner i den skalan tillsammans med ackordet utan att det låter falskt. Det är bara att googla på skalor.
Citera
2012-01-24, 23:10
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MusicLife
Till alla ackord finns det en skala. Du kan spela alla toner i den skalan tillsammans med ackordet utan att det låter falskt. Det är bara att googla på skalor.

Ok, tack för tipset!
Citera
2012-01-25, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba-Joe

Flikar in lite här för att svara på en obesvarad fråga! =)

http://www.acapellas4u.co.uk/

Den enda jag känner till: Finns extremt många acapellor men många är även av dålig kvalité. Ska du göra en remix med en acapella så sök dig till officiella remixar istället, typ här: http://www.remixcomps.com/

Min fråga: Vilka/Vilket program använder du för att mastra din låtar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in