• 1
  • 2
2012-01-23, 17:06
Medlem
Gautamas avatar
God eftermiddag,

Jag har en hemmastudio som jag spelar in musik på. Mina låtar består av trummor, ett par elgitarrer, bas, sång (samt eventuellt nåt piano och nån akustisk gitarr här och där). Jag spelar in ett instrument i taget och mixar sedan allt i Adobe Audition.

De instrument jag mickar upp (trummor, akustisk gitarr, piano) samt sången spelas in med en Røde Nt1-A kondensatormikrofon. Jag spelar in ALLT i råformat, så att säga, vilket innebär att jag inte lägger på varken EQ, kompressor, reverb eller nåt annat som färgar ljudet förrän i mixningen.

När jag lyssnar på varje instrument individuellt så låter det helt ok, men när jag mixar det så blir det väldigt grötigt. Höjer jag volymen på gitarrerna lite t.ex. så hörs knappt trummorna alls. Lyssnar man däremot på RIKTIGA skivinspelningar så har vissa artister (rock, typ Foo Fighters, Metallica, you name it...) gitarrerna på JÄTTEHÖG volym i mixen, men ÄNDÅ så hörs trummorna JÄTTETYDLIGT.

Jag antar att detta har att göra med att mina instrument inkräktar på varandras frekvensområden, och därmed "tar ut varandra". När jag mixar i Adobe Audition så lägger jag på EQ på varje instrument och kan därmed styra vilket frekvensområde som vilket instrument ska dominera över, men ÄNDÅ så blir det samma soppa i slutändan. Visst, det låter ju helt ok som demoinspelning (vilket det ju också är), men det känns som att man borde kunna komma LITE närmare en riktig studioinspelning med de medel jag har. Eller är det så enkelt att man MÅSTE ha SVINDYR utrustning för att det ska låta bra? Eller handlar det mest om att min kunskap i hur man mixar musik brister?

Kort sagt: Vad är den AVGÖRANDE skillnaden mellan en RIKTIG inspelning och en inspelning i en portastudio? Är min studio begränsad till ett smalt frekvensområde, och är det i så fall därför mina instrument krockar med varandra?

Nu kommer säkert majoriteten säga att jag är korkad som inte fattar skillnaden på en megautrustad inspelningsstudio och en lite ynklig bärbar studio. Men besparar er det och tala istället om för mig i VAD den STÖRSTA skillnaden ligger, och HUR jag kan komma ETT steg närmare en bra mix, utan att behöva sälja allt jag äger.

Må gott!
Senast redigerad av Gautama 2012-01-23 kl. 17:39.
Citera
2012-01-23, 17:09
Medlem
Noetlovskijs avatar
Om du kan lägga upp något du gjort kan man ju komma med tips.
Citera
2012-01-23, 17:51
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Om du kan lägga upp något du gjort kan man ju komma med tips.
Här är ett exempel där jag tystat ner gitarrerna lite så att trummorna hörs bättre. Egentligen skulle jag vilja ha gitarrerna BETYDLIGT högre, men när jag testade det så försvann liksom trummorna och övriga instrument.

Om man lyssnar här så dominerar ju helt klart gitarrerna ljudbilden, men ÄNDÅ så hörs trummorna tydligt.

Om är det så (vilket jag gissar) att jag har ett litet begränsat frekvensområde att jobba med, medan riktiga inspelning rör sig över ett mycket bredare område, vad är det då som är flaskhalsen i mina inspelningar, dvs hur breddar jag mitt frekvensomfång?
Senast redigerad av Gautama 2012-01-23 kl. 17:58.
Citera
2012-01-23, 19:07
Medlem
En stor orsak till att det kan gröta till sig är att för många kanaler har för mycket information bland dom låga frekvenserna. Högpassfilter är din bästa vän och bör användas på allting, helst på varenda kanal. Skär bort det som inte behövs hos alla instrument så kommer hela mixen öppna upp sig.

Sedan av din låt att döma känns det som att du kan panorera gitarrerna hårdare. Ligger dom i mitten kommer dom bråka med virveln om samma utrymme vilket gör att det lätt grötar till sig.

Lattja lite med dom två sakerna. Att mixa är en hel vetenskap som tar lång tid att lära sig, men det här är iaf en början!
Citera
2012-01-23, 19:11
Medlem
Orkade inte ladda ner låten men som du beskriver det så kanske du ska använda eq och kompressor för att skära bort onödig diskant etc
Citera
2012-01-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Kort sagt: Vad är den AVGÖRANDE skillnaden mellan en RIKTIG inspelning och en inspelning i en portastudio? Är min studio begränsad till ett smalt frekvensområde, och är det i så fall därför mina instrument krockar med varandra?

Nu kommer säkert majoriteten säga att jag är korkad som inte fattar skillnaden på en megautrustad inspelningsstudio och en lite ynklig bärbar studio. Men besparar er det och tala istället om för mig i VAD den STÖRSTA skillnaden ligger, och HUR jag kan komma ETT steg närmare en bra mix, utan att behöva sälja allt jag äger.

Prylar i all ära, men jag skulle utan tvekan säga att den största skillnaden ligger i den mängd kunskap och erfarenhet ljudteknikern besitter.
Citera
2012-01-24, 09:47
Medlem
Trumljudet är tyvärr inte bra alls, ett bra trumljud är 50% av hela mixen och dessutom det svåraste och mica upp och mixa. Det finns dock genvägar och ta, till dig skulle jag rekomendera Ezdrummer med tilllägget vintage rock.
Citera
2012-01-24, 10:58
Medlem
Doomsday-Jesuss avatar
Allt du gör när du mixar kommer att påverka hela mixen, hela tiden.
Det bästa är att veta vad varje effekt kommer att göra och hur det kommer att påverka mixen för både det enskilda instrumentet och resten av instrumenten i helhet!

Det här är något jag själv jobbar på, men det är ju så mycket man ska lära sig!
Citera
2012-01-24, 11:34
Medlem
Rabbelitos avatar
Måste bara fråga, har du skrivit den låten själv? Tyckte den var riktigt skön
Citera
2012-01-24, 15:10
Medlem
som sagt kompressor och eq för att få fram alla instrument, panorering för att placera dem höger/vänster och reverb/nivå för att placera dem nära/långt bort. allt ska inte låta lika tydligt i en mix. mer dominerande ljud, typ leadsång, kan man ofta vara lite mer sparsam med delay, medan om du mixar akustisk gura som strummar så kanske man vill ha lite högre kompressor så att det skär igenom mixen på låg volym.

sen har du ett stort problem med trummorna, som någon sa. om du vill ha kvar din demofeel av någon anledning så kan du ju iaf blanda de inspelade trummorna med proddade trummor för att få dem rätt placerade osv, nu ligger väl de i mono?
Citera
2012-01-24, 21:21
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbelito
Måste bara fråga, har du skrivit den låten själv? Tyckte den var riktigt skön
JA och TACK!
Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
som sagt kompressor och eq för att få fram alla instrument, panorering för att placera dem höger/vänster och reverb/nivå för att placera dem nära/långt bort. allt ska inte låta lika tydligt i en mix. mer dominerande ljud, typ leadsång, kan man ofta vara lite mer sparsam med delay, medan om du mixar akustisk gura som strummar så kanske man vill ha lite högre kompressor så att det skär igenom mixen på låg volym.

sen har du ett stort problem med trummorna, som någon sa. om du vill ha kvar din demofeel av någon anledning så kan du ju iaf blanda de inspelade trummorna med proddade trummor för att få dem rätt placerade osv, nu ligger väl de i mono?
Vad är "proddade trummor"?
Citera
2012-01-24, 21:41
Medlem
producera - det jag menar är att du bör använda addictive drums, ezdrummer eller något dylikt för att programmera trummorna i datorn. använd din truminspelning istället för eventuella rumsmickar/overheads i pluginen du väljer för att få ett mer naturligt ljud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in