2012-01-23, 16:34
Medlem
min terapeut misstänker att jag har add. har fått massa frågeformulär av min läkare att fylla i innan en remiss för utredning kan skickas. någon av mina föräldrar ska också fylla i en massa. min mamma tycker detta är jättekonstigt då hon inte anser sig ha sett några tecken på att jag skulle ha add under min uppväxt eller att mina lärare inte har reagerat. men när jag fyllde i alla fomulär var det mycket som stämde in på mig. är det möjligt att jag har add ändå? är tjej och 20år för övrigt.

tacksam för svar!
Citera
2012-01-23, 16:36
Bannlyst
Det kan nog ingen här svara på. Gör en utredningen bara så får du ju veta.
Citera
2012-01-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
min terapeut misstänker att jag har add. har fått massa frågeformulär av min läkare att fylla i innan en remiss för utredning kan skickas. någon av mina föräldrar ska också fylla i en massa. min mamma tycker detta är jättekonstigt då hon inte anser sig ha sett några tecken på att jag skulle ha add under min uppväxt eller att mina lärare inte har reagerat. men när jag fyllde i alla fomulär var det mycket som stämde in på mig. är det möjligt att jag har add ändå? är tjej och 20år för övrigt.

tacksam för svar!

din mamma? är hon expert på add eller?

hon kanske förnekar dina problem, inte vet tillräckligt mycket eller är väldigt ignorant.

mina föräldrar tyckte inte heller att jag hade add när dom fyllde i formulären, men när dom var och pratade med psykologen så var det en helt annan visa. dom pratar alltid i person med föräldrarna eller någon som varit med under hela din uppväxt.
Citera
2012-01-23, 17:08
Medlem
Awesomes avatar
Idiotisk frågeställning. Klart som f*n du kan ha ADD utan att din mamma har märkt det, eller är hon allvetande?
Citera
2012-01-23, 18:18
Medlem
Haustis avatar
Ja det kan du. Jag har ADHD, och det var det ingen förälder eller lärare som kom på.
Citera
2012-01-24, 13:36
Medlem
Min mamma var också skeptisk när jag skulle göra min utredning eftersom hon jämförde mig med mina syskon som har fullfjädrad ADHD, men när hon blev intervjuad av psykologen under utredningen föll pusselbitarna på plats även för henne och hon insåg att ADD kan skilja sig väldigt mycket från ADHD.

Just ADD kan också vara svårare att upptäcka hos barn eftersom många med ADD saknar hyperaktiviteten som folk ofta (pga fördomar bl a) ser som en indikator på att man eventuellt har ADD/ADHD-problematik. Har beskrivit i andra trådar att jag klarade mig ganska bra genom låg och mellanstadiet när kraven inte var så höga, jag hade svårt att koncentrera mig och låg efter i många ämnen, men inte så pass mycket att föräldrar och lärare reagerade. Problemen eskalerade under högstadiet och gymnasiet och blev sedan ännu värre när jag flyttade hemifrån och kraven från vuxenlivet kom.

Skit i vad morsan säger, som någon annan skrev är inte hon expert (antar jag) och det är upp till den som gör utredningen att bedöma om du har ADD eller inte.
Citera
2012-01-24, 13:39
Medlem
Bisarros avatar
Varför skulle du inte kunna ha ADD för att din mamma inte har märkt det?
Citera
2012-01-24, 22:24
Medlem
ThisCorrosions avatar
Föräldrar vill inte acceptera att det är något fel på sina barn. Ett accepterande tar i genomsnitt 2 år. Detta berättade en vän till mig som är lärare.
Citera
2012-01-24, 22:34
Medlem
Jag har ADHD. Mina föräldrar tyckte inte att jag var "ADHD" typen utan att jag mer var det typiska, lat, tog inte ansvar.. osv osv men efter prat med psykolog och kurator fick de berätta mer om mig som barn och psykologen närmare skrek ut ADHD. Så absolut kan du ha ADD utan att din mor har märkt det!

Lycka till!
Citera
2012-01-26, 14:54
Medlem
kultizs avatar
Absolut. Jag var ganska säker på att jag hade ADD men min idiot morsa tyckte precis som du att jag inte hade det. 2 år senare gick jag på utredning och mycket väl visade det sig att jag hade ADD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in