• 1
  • 2
2012-01-23, 15:51
Medlem
kalasetistans avatar
Vad tycker ni om bananer som hunnit mogna och få bruna fläckar? Jag får känslan av att äldre tycker att de är godast då samt att jag såg någon som tyckte att de var bäst i matlagning precis efter de slutat vara gröna, men bäst att äta som de är om de var bruna!

Själv får jag kväljningar av smaken en banan har när de börjat bli lite bruna. Kan knappt äta en banan om den inte precis har lämnat den gröna fasen.

Vad tycker ni? Är detta något av en åldersfråga?
Citera
2012-01-23, 15:54
Medlem
Ratis avatar
Dom är alldeles perfekta att mixa, med glass och mjölk, till milkshake eller vad man nu ska kalla det.
Citera
2012-01-23, 15:57
Medlem
dePauls avatar
Vet inte om det handlar om åldersfrågor eller helt enkelt vanor. Förr i tiden så var inte transporterna lika tekniska som idag. Kanske blev folk vana att köpa mogna bananer till skillnad från idag när de flesta hålls i kylrum och får mogna först vid ankomst.

Personligen gillar jag heller inte övermogna bananer. Vill ha lite syra kvar i smaken. De övermogna bananerna går å andra sidan använda i många trevliga recept, som t ex ugnsbakad banan med karamellsås, citronsaft, vispgrädde och en gnutta kanel. Man kan också köra på en liten glasskula till.

~Paul~
Citera
2012-01-23, 16:03
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Lite bruna på skalet är ingen fara, det är då de är som godast. När de är övermogna och börjar bli bruna och mosiga i själva fruktköttet, då skär man helt enkelt bort det bruna.

Omogna bananer (gröna, gulgröna, gula med antydan till grönt utan något som helst brunt) smakar strävt.
Citera
2012-01-23, 16:21
Medlem
Kruzs avatar
När en banan blivit fläckvis småbrun på utsidan brukar det i mina ögon säga mig att nu är bananen som godast. Är ju uppväxt på delvis banan då jag som liten växte upp i ett afrikanskt land där maten för små barn inte var så enkel att äta alla gånger, så jag har min "standard" på hur en banan ska se ut

Gröna -> Gula bananer = Äter jag inte.
Gula -> Fläckvis bruna = Där börjar dom bli bra i smaken.
Fläckvis bruna -> Ganska bruna = Godaste bananerna som finns
Citera
2012-01-23, 16:31
Medlem
KlaraVisioners avatar
Personligen föredrar jag dem brunfläckiga, jag låter bananerna ligga framme några dar just för att de ska bli bruna. Gröngula bananer har alldeles för lite karaktär. När bananerna blivit mjuka och söta brukar jag skiva dem och veva ner dem i en skål naturell yoghurt.
Citera
2012-01-23, 16:46
Medlem
White.Sauces avatar
bruna bananer funkar bäst för mina power-smoothies.

Choppa upp skiten, lägg i en plastlåda och in i frysen.
Citera
2012-01-23, 16:47
Medlem
imperatrixs avatar
Brunfläckiga bananer är godast! Förstår inte hur folk kan äta gröna bananer utan minsta antydan till gult.

Brukar göra smoothie;
1 banan
2 msk linfrön
1 dl bär
2 dl växtmjölk

Och så ned i mixern!
Citera
2012-01-23, 16:49
Medlem
sinnuleysis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalasetistan
Själv får jag kväljningar av smaken en banan har när de börjat bli lite bruna. Kan knappt äta en banan om den inte precis har lämnat den gröna fasen.
Samma här. Köper 2-3 bananer åt gången och äter upp samma dag eller dagen efter så att de inte hinner få bruna fläckar. När de börjat bli bruna kan man frysa in dem (skalade), och sedan göra "glass" av dem. Man mixar då den frysta (kanske något tinade och delade) bananen med någon god smaksättning, t.ex frysta hallon så får man något som liknar hallonglass. Alternativt använda i smoothies.
Citera
2012-01-23, 17:31
Medlem
tunnsomlufts avatar
Gulgröna då bananerna inte är så söta. Brunfläckiga äter jag ej. (eller alltså om jag måste kan jag görat) annars så kan man lägga in gamla i frysen. När den är helt frusen mixa och blanda m kakao och strö typ hasselnötter på. SÅ JÄVLA GOTT ASSSOW
Citera
2012-01-23, 17:31
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Brunfläckiga bananer är godast! Förstår inte hur folk kan äta gröna bananer utan minsta antydan till gult.

Brukar göra smoothie;
1 banan
2 msk linfrön
1 dl bär
2 dl växtmjölk

Och så ned i mixern!

När de fortfarande är gröna är de inte goda, men när de precis har blivit gula är de som godast, tycker jag!
Citera
2012-01-23, 17:32
Medlem
tunnsomlufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix

Brukar göra smoothie;
1 banan
2 msk linfrön
1 dl bär
2 dl växtmjölk

Och så ned i mixern!
Vad är växtmjölk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera