2005-01-23, 22:05
Jag läste på dn's ledarsida att då du köper något på ditt kontokort så sparas information om vad och när du köpte varan. Om man lägger till information som ålder och kön till detta så får du fram att 33 åringa män är de som köper fröken Spears nya skiva. Du får även se när det köptes mest. Dvs du får se hur din målgrupp beter sig efter en reklamkampanj.
Kontokortsföretagen säljer med andra ord uppgifter om transaktioner.
Det här är nog det bästa som har hänt reklambyråer/handlare.
Men, är det lagligt? Är det 'etiskt'?
Länk: DN ledare
Edit: Jag kände inte till Spar-registret. Visste ni att det handlades med den här informationen?
Kontokortsföretagen säljer med andra ord uppgifter om transaktioner.
Det här är nog det bästa som har hänt reklambyråer/handlare.
Men, är det lagligt? Är det 'etiskt'?
Citat:
Ica är den livmedelsaktör som förefaller ha kommit längst. Där sorteras kunderna efter sina inköpsvanor in i olika grupper, som exempelvis barnfamiljer, nyckelhålsköpare och hälsomedvetna.
- Förhoppningen är, berättar Torbjörn Norberg från Ica-kort, att i växande utsträckning kunna anpassa reklam och marknadsförings-insatser efter kunden.
- Förhoppningen är, berättar Torbjörn Norberg från Ica-kort, att i växande utsträckning kunna anpassa reklam och marknadsförings-insatser efter kunden.
Citat:
Det som däremot inte är upp till var och en är hur staten säljer ut uppgifter om sina medborgare. Det sker genom Spar-nämnden, en sällsynt osynlig myndighet som saknar hemsida och - enligt nummerupplysningen - telefonnummer. Men som varje år drar in miljoner till staten på att handla med uppgifter om vem som är gift med vem, vem som har barn med vem och vem i familjen som tjänar vad.
Det är möjligt att staten behöver ett register som rymmer just de uppgifter som finns i Spar-registret. Men att på den privata marknaden kränga denna information kan omöjligt vara en statlig uppgift.
Det är möjligt att staten behöver ett register som rymmer just de uppgifter som finns i Spar-registret. Men att på den privata marknaden kränga denna information kan omöjligt vara en statlig uppgift.
Länk: DN ledare
Edit: Jag kände inte till Spar-registret. Visste ni att det handlades med den här informationen?