• 1
  • 2
2012-01-23, 12:46
Medlem
Skulle beställa ett nytt bankkort då mitt börjar ramla sönder och det går ut ändå i mars.

Fick då beskedet att Swedbank slutar leverera VISA-kort och går helt på endast Mastercard.

Är det några för- och nackdelar mellan korten? Jag har alltid trott att Mastercard är ett sämre alternativ när man kan välja mellan VISA och Mastercard.

Läser också att dom kommer skicka ut nya Mastercard-kort löpande till befintliga VISA-ägare inom Swedbank.

Är det en kostnadsfråga för Swedbank därav utforslingen av VISA?
Citera
2012-01-23, 13:46
Medlem
VISA och Mastercard har i princip samma villkor i kategorin bankkort, men det är kanske en liten skillnad i form av kreditkort mellan de båda, men ändå marginellt i jämförelse.

Men man kan använda Mastercard på fler ställen i världen. Drygt 29 miljoner ställen runt om i världen för Mastercard respektive drygt 24 miljoner för VISA.
Citera
2012-01-23, 13:48
Bannlyst
handlar väl för swedbank att spara pengar till sina chefers bonusar, inte bry sig om om deras kunder har bra kort o handla med.
Citera
2012-01-23, 18:52
Medlem
Visa är ett betalkort, dvs dras från kontot.
Mastercard är kredit, dvs faktura.

Så Swedbank tvingar sina kunder till kreditkort numera?
Citera
2012-01-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinnsoffa

Jag hade Mastercard under flera år och behövde då aldrig handla på faktura.
Citera
2012-01-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinnsoffa

Det är en stor myt, hos Länsförsäkringar är det dessutom tvärtom, där går det bara få Visa som kreditkort och Mastercard som bankkort.

http://www.lansforsakringar.se/priva...r/default.aspx
Citera
2012-01-23, 20:35
Medlem
http://www.swedbank.se/privat/kort-o...ning/index.htm

Samlas på faktura enligt deras info
Citera
2012-01-23, 21:24
Medlem
RappScallions avatar
Jag beställde precis ett nytt VISA-kort från Swedbank, kom i fredags.
Citera
2012-01-23, 22:23
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Jag hade Mastercard under flera år och behövde då aldrig handla på faktura.

+1

finns både med och utan kredit och om det finns någon skillnad har jag inte märkt det. Har använt mastercard i ca 7år.
Citera
2012-01-24, 12:37
Medlem
simkunnigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hcore
Skulle beställa ett nytt bankkort då mitt börjar ramla sönder och det går ut ändå i mars.

Fick då beskedet att Swedbank slutar leverera VISA-kort och går helt på endast Mastercard.

Konstigt, mitt kort håller också på att gå sönder så jag ringde till internetbanken i fredags och det var inga som helst bekymmer att få ett nytt Visa.

Nu visste jag att de håller på att fasa ut Visakorten så jag frågade varför men han sa bara att det inte spelar någon roll för kunden eftersom korten är likadana och fungerar på samma ställe. Men att jag visst kunde få ett nytt Visa om jag föredrog det kortet.
Citera
2012-01-24, 22:30
Medlem
Men jag har fått för mig att det finns fler fördelar med VISA än Mastercard. Kanske bara en ren inbillning. Så länge det fungerar som mitt VISA så är jag nöjd, om inte så kanske det är läge att byta bank.
Citera
2012-01-25, 16:20
Medlem
xunnydays avatar
Citat:
Du tecknas automatiskt för Reseförsäkring Visa när du betalar en resa med Visakort från någon av bankerna SEB, Handelsbanken, Nordea eller Swedbank. Reseskyddet gäller för dig som betalat resan samt för din sambo, registrerade partner, make/maka och om du har barn eller barnbarn. Barnen får vara maximalt 23 år gamla. Resan du gör måste ha sin startpunkt inom Norden för att Reseförsäkring Visa ska gälla.

Betalar man med Visa får man avbeställningskydd osv. i reseförsäkringen.

Finns detta för mastercard?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in