2012-01-23, 12:00
Medlem
Hej!

Jag började (tyvärr) snusa för ett par månader sedan efter flera års uppehåll och har nu gått ned ca 3 kg. Ofrivilligt.

Är det rimligt att det kan vara snuset bara? Vad är era erfarenheter?
Citera
2012-01-23, 12:07
Medlem
Aberaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ippmatc
Hej!

Jag började (tyvärr) snusa för ett par månader sedan efter flera års uppehåll och har nu gått ned ca 3 kg. Ofrivilligt.

Nikotin dämpar hungerkänslan. Så de är väl inte omöjligt att de har bidragit i alla fall.
Citera
2012-01-23, 14:02
Medlem
Det kan vara så att när du slutade snusa för första gången så lade du dig till med någon last och gick succesivt upp i vikt, och när du började snusa igen så hade du inte behov av den tidigare lasten.

Behöver inte vara så, men det är ju ett rätt känt faktum att många ersätter nikotin med socker i form av kakor eller godis m.m
Citera
2012-01-23, 23:27
Medlem
Hamnbolls avatar
Snus (nikotin) är centralstimulerande och höjer ämnesomsättningen, så ja, du bränner helt enkelt mer energi som snusare.
Citera
2012-01-23, 23:35
Medlem
-Johan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aberath
Nikotin dämpar hungerkänslan. Så de är väl inte omöjligt att de har bidragit i alla fall.

Det.

Visst påverkar snus ämnesomsättningen positivt, men det är knappt märkbart. Ungefär att du kan äta en liten knäckebrödsbit extra utan att gå upp i vikt...

Snus dämpar helt enkelt sötsug och hungerkänslor, därför har du gått ned. För att du ätit mindre.
Citera
2012-01-23, 23:44
Medlem
Hamnbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Det.

Visst påverkar snus ämnesomsättningen positivt, men det är knappt märkbart. Ungefär att du kan äta en liten knäckebrödsbit extra utan att gå upp i vikt...

Snus dämpar helt enkelt sötsug och hungerkänslor, därför har du gått ned. För att du ätit mindre.
Nikotin höjer ämnesomsättningen en hel del faktiskt. Googlade och fick dessa uppgifter:

"Nikotin ökar ämnesomsättningen; vid tuggummituggning med mängderna 0/0, 1/0, 2/0, 1/50, 2/50, 1/100, och 2/100 mg/mg ökar ämnesomsättningen med 3.7%, 4.9%, 7.9%, 6.3%, 8.5%, och 9.8% över en 2.5-timmarsperiod. Dosrelaterad effekt, alltså. Jag tror inte effekten ändras dramatiskt beroende på nikotinkälla.

Koffein tillsammans med nikotin ökar effekten dramatiskt: 100 mg koffein tillsammans med nikotinet ökar effekten på ämnesomsättningsstegringen med 100%.

Ref: Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1442-7."

Har också läst att vid vila höjs den ganska lite, men fördubblas vid lätt arbete.

Det är en kombination av att nikotinet dämpar hungerkänslorna (även om jag ofta kan känna att jag blir hungrigare av just en snus...) och att den ökar på ämnesomsättningen.

EDIT: Snus kan förresten göra att man kissar mer. Detta kan göra att man går ner i vikt (vilket oftast ses hos folk som bantar - vilket gör att de kissar mer än normalt, går ner i vikt på mycket kort tid och tror att det är fett som har bränts bort).
Citera
2012-01-24, 08:57
Medlem
Lundin89s avatar
Vad gäller mig så kan jag nog påstå att snuset hjälper mig att gå ner i vikt, då jag äter som fan om jag inte snusar. Under de perioder jag har slutat snusa har jag gått upp, medan jag gått ner när jag väl börjat igen... och fortsätter stadigt neråt.

Snus är fan inte bra egentligen, men man får väl uppskatta de små plus det ger.
Citera
2012-01-24, 16:47
Medlem
Okej...Jag har haft lite andra kroppsliga besvär också men hittar ingen orsak till dessa genom läkarundersökningar så därför är snuset hetaste spåret.

Det intressanta hade varit om ngn hade upplevt samma sak. Dvs minskat i vikt i smb med att ha återupptagit nikotin(miss)bruket. Nån?
Citera
2012-01-26, 05:40
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ippmatc
Hej!

Intressant.
Det är säkert helt rätt.
Rökande Guldhamstrar blir magrare och otroligt de lever längre.
http://farm4.static.flickr.com/3196/...3370ab6f_o.jpg
Det är en kontrollerad studie, även om det bara är djurförsök.
Hypotes: Nikotin ökar förbränningen och blodförsörjningen till hjärna och vissa inre organ, men kan vara tvärt om i fötter mm. Men kanske även inverkar på ätandet?
Men flera andra faktorer kan vara orsaken.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2012-01-26 kl. 05:44. Anledning: rättelse
Citera
2012-01-26, 13:33
Medlem
Hamnbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Hypotes: Nikotin ökar förbränningen och blodförsörjningen till hjärna och vissa inre organ, men kan vara tvärt om i fötter mm. Men kanske även inverkar på ätandet?
Rökning kanske gör det, men blodet är ju mer syre syrefattigt på grund av kolmonoxiden i röken. Inte något positivt.

Låter förresten otroligt att möss skulle leva längre av att exponeras av rök. Mycket intressant faktiskt.
Citera
2012-01-28, 06:05
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnboll
Rökning kanske gör det, men blodet är ju mer syre syrefattigt på grund av kolmonoxiden i röken. Inte något positivt.

Låter förresten otroligt att möss skulle leva längre av att exponeras av rök. Mycket intressant faktiskt.

Du har rätt i att kolmonooxid motverkar syretransporten.

Detta motverkas.
Det finns en biokemisk mekanism, där syrebrist ökar syntesen av HB (hemoglobin). (HB är molekyl med Fe inne i röda blodkroppar . (Det är hög omsättning på HB, nedbrytningsprodukten kan färga bajset till nästan svart. Vid järnbrist kan bajset bli ljust.)
Denna mekanism gör att bergsbestigare kan få mycket röda blodkroppar i blodet. (Risk för blodpropp?, av syrebrist?)
Jag hörde att rökare ofta har högre HB. (Kanske för att balansera lagom transport av syre).

Man kan säkert öka HB-konditionen genom att andas långsamt och äta måttligt med essentiella ämnen (för HB behövs järn, B12 och annat för cellen).
Syre är mycket reaktivt och behöver kontrolleras med HB mm.

Stora mängder kolmoonoxid kan döda.
Men mycket små mängder klarar vi utmärkt, (t.ex. världshistoriens äldsta man och kvinna tålde det).
Kanske det även kan vara positivt med små mängder?

Att rökande Guldhamstrar som får nikotin, lever längre än kontrollen, kan delvis bero på att de blir magrare. Om man sätter de på svältgränsen, kanske man inte får samma resultat.

Men det finns labmöss man kan få att skadas av rökning (snus?) mm. Men det är viktigt att veta att en del av dessa labmöss, saknar normalt inre skydd mot cancer (kanske saknar anticancergener som p53 eller annat inne i cellen), samt nästan alltid får cancer nästan överallt. (hanar kan visst få bröstcancer). Det är genetiska missfoster, och resultaten gäller kanske inte naturliga möss eller människor.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2012-01-28 kl. 06:28. Anledning: rättelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in