• 1
  • 2
2012-01-23, 01:20
Medlem
Fredrikos avatar
Att vara psykisk sjuk är ju en sak man gärna vill förneka men jag har under de senaste åren funderat ifall jag är psykisk sjuk. Jag känner mig psykisk sjuk, men på ett positivt sätt.

Jag känner mig helt överdrivet smart vilket ger mig bra självkänsla. Väldigt självsäker men kan ibland spela osäker bara för att jag själv inte gillar otroligt självsäkra människor.

Jag har alltid haft väldigt lätt att lära mig saker. Rita, glosor, programmering. Speciellt tekniska saker. Har däremot väldigt svårt att lära mig saker som bör "go with the flow", till exempel spela piano eller läsa. Om jag skriver nationella provet och snabbt ska läsa igenom en ointressant text sitter jag snarare och analyserar vilket typsnitt texten är skriven i snarare än memorera eller se helheten i texten.

Jag tänker väldigt mycket. Är känd som dagdrömmare, samtidigt som "den smarta". Vinner alla debatter jag ger mig in på, oavsett om jag har rätt eller fel.

Kan vara väldigt social om jag vill, men ser ofta inte meningen med det. Om jag får ut något av att lära känna en person eller vara utåtriktad så är jag gärna det, annars undviker jag snarare folk.

Är inte speciellt intresserad av tjejer men är inte fikus heller. Enda anledningen till att jag raggar upp en tjej är för att imponera på vännerna med min sociala och självsäkra förmåga.

Är väldigt företagsam och har hela livet planerat fram till 50-årsåldern. Är 100% på att jag kommer vara miljonär innan 25-27-årsålder även fast jag inte har gott om pengar för tillfället.

Är en godhjärtat människa och vill alla människor gott, är väldigt omtänksam. Däremot skulle jag inte ha några program att till exempel stycka en kvinna för att rädda livet på fem andra. (Det är ju gott syfte?)

Är inte rädd för att dö och heller inte rädd för livets mörka sidor (som det jag skrev ovan), har svårt att se meningen med livet ibland men ända anledningen att jag kämpar och inte gett upp hittills är för att göra folk runt omkring mig stolta och kanske hjälpa människor om det går riktigt bra.

Är jag psykisk sjuk?
Har du som läser detta någon diagnos och i såna fall vilket och hur känner du dig?
Citera
2012-01-23, 01:26
Medlem
Bockstensmannens avatar
Du är inte rädd för döden eller livets mörka sidor, nej då är du inte psykiskt sjuk. Säg istället om du har några problem eller vad får dig att tro att du är psykiskt sjuk? Är man det har man i regel problem
Citera
2012-01-23, 01:32
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Du är inte rädd för döden eller livets mörka sidor, nej då är du inte psykiskt sjuk. Säg istället om du har några problem eller vad får dig att tro att du är psykiskt sjuk? Är man det har man i regel problem

Varför inte? Hur kan då folk ta självmord om de inte är rädda för döden?

Ja, några av sakerna ovan var ju problem...

Har hört att folk med schizofreni etc. kan vara väldigt smarta...
Citera
2012-01-23, 01:35
Medlem
Bisarros avatar
Vad är det som får dig att tro/misstänka att du är psykiskt sjuk?
Citera
2012-01-23, 01:37
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Vad är det som får dig att tro/misstänka att du är psykiskt sjuk?

Jag känner mig så annorlunda jämfört med folk runt omkring mig. Som om jag var en annan art... Samtidigt som jag ändå kan smälta in bra.
Och ovanstående saker dårå...
Citera
2012-01-23, 01:39
Medlem
Bockstensmannens avatar
Hur gammal är du på ett ungefär?
Citera
2012-01-23, 01:39
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriko
Jag känner mig så annorlunda jämfört med folk runt omkring mig. Som om jag var en annan art... Samtidigt som jag ändå kan smälta in bra.
Och ovanstående saker dårå...
På vilket sätt känner du dig som en annan art? För att du är smart och har koll på grejer?
Citera
2012-01-23, 01:48
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Hur gammal är du på ett ungefär?

20

Citat:
På vilket sätt känner du dig som en annan art? För att du är smart och har koll på grejer?

Ja nu när du säger det så. När alla andra bara följer med flödet och inte tänker speciellt mycket kring vardagen så tänker jag extremt mycket på exakt allt. Är en riktig tänkare, kan inte sluta tänka på saker... Om jag ser en lyktstolpe tänker jag på och vet hur den ut inuti, om inte så tar jag reda på det. Gäller alla saker, om hur världen fungerar... Varenda liten detalj... När alla andra låter sådant gå förbi utan att ens tänka tanken.
Citera
2012-01-23, 01:51
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ja nu när du säger det så. När alla andra bara följer med flödet och inte tänker speciellt mycket kring vardagen så tänker jag extremt mycket på exakt allt. Är en riktig tänkare, kan inte sluta tänka på saker... Om jag ser en lyktstolpe tänker jag på och vet hur den ut inuti, om inte så tar jag reda på det. Gäller alla saker, om hur världen fungerar... Varenda liten detalj... När alla andra låter sådant gå förbi utan att ens tänka tanken.
Konstigt att du missat just psykiatri då.
Citera
2012-01-23, 01:56
Medlem
Fredrikos avatar
Citat:
Konstigt att du missat just psykiatri då.

Det har jag minsann! Känns inte som att jag skulle få ut något vettigt av att läsa det. Tycker inte det är speciellt intressant heller. Psykologi är väldigt intressant dock.
Citera
2012-01-23, 01:56
Medlem
Physicists avatar
Citat:
Jag har alltid haft väldigt lätt att lära mig saker. Rita, glosor, programmering. Speciellt tekniska saker. Har däremot väldigt svårt att lära mig saker som bör "go with the flow", till exempel spela piano eller läsa. Om jag skriver nationella provet och snabbt ska läsa igenom en ointressant text sitter jag snarare och analyserar vilket typsnitt texten är skriven i snarare än memorera eller se helheten i texten.

Är du mig?
Senast redigerad av Physicist 2012-01-23 kl. 01:58.
Citera
2012-01-23, 01:57
Medlem
koffskis avatar
Citat:
20

Hur vet du att dessa inte tänker på detta?
Har du frågat dem?
Går du och berättar för alla andra om allt vad du tänker om? Du gör förmodligen inte det så chansen är stor att det är liknande för de flesta andra. Det är inte säkert att de tänker på samma saker som dig heller.
Du visar inte några tendenser på att vara psykiskt sjuk. Du ligger ganska nära verkligheten verkar det som. Jag har AS, det spelar inte någon roll egentligen, jag gör som jag gör oavsett. Känner att det ej spelar någon roll på ett plan men sedan är det ganska jobbigt att se sina brister och det man har problem med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in