2012-01-22, 23:17
Bannlyst
Hejsan, nu är det så att jag på senaste tiden har blött (blödigt?) väldigt mycket näsbold, minst en gång varje dag. Är detta någonting jag bör oroa mig över?

I övrigt känner jag mig helt frisk och näsblodet kommer helt slumpmässigt, ibland efter träning, ibland när jag sover osv..

Tack på förhand.
Citera
2012-01-22, 23:19
Medlem
IntoTheVoids avatar
Vad jag vet så brukar det aldrig vara något farligt. Det kan ju dock vara riktigt irriterande.
Besök läkare och se om det finns något att göra åt saken i fall det är jobbigt.
Citera
2012-01-22, 23:20
Medlem
Har själv haft mycket problem med det. Fick hjälp på öron-näsa-halsmottagningen
där de "bränner" blodkärlen. Det sticker till lite men det var det helt klart värt.
Citera
2012-01-22, 23:23
Medlem
BioTags avatar
Om man är känslig så kan det börja blöda när man äter paprika.
Känns lite random när alla sitter vid matbordet och äter.
Citera
2012-01-22, 23:26
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
Perioder med så gott som daglig näsblod har jag haft regelbundet under hela mitt liv. Oftast i samband med förkylning eller om jag av någon anledning är väldigt torr i näsan. För mig brukar det brukar gå över efter en vecka eller två.

Jag är inte medicinskt bildad och kan således inte yttra mig om du har drabbats av ebola eller ej, men jag tror det är ganska så lugnt.
Citera
2012-01-22, 23:32
Medlem
Brinkas avatar
Jag har haft exakt samma problem ända sedan liten. När jag var mindre var det helt hopplöst, jag kunde fan inte ens gå upp för trappan utan att det började pulsera flera jävla liter näsblod kändes det som. Det kunde blöda riktigt riktigt mycket.

Brände ett blodkärl i näsan då, det hjälpte i ca. 2 år. Sen började komma tillbaka smått, men absolut inte lika kraftigt som tidigare. Blödde då ofta vid förkylning och varmt samt kvavt klimat.

Sen helt plötsligt blev det bättre o bättre, blöder nu ca. en gång vart annat år nästan.

[ När du blöder ska du sitta rakt med huvudet, trycka upp en rullad liten toapappers bit, knipa med tummen och pekfingret precis under näsbenet och dricka iskallt vatten ]
Citera
2012-01-22, 23:51
Medlem
arton56s avatar
Jag blöder mycket näsblod när jag har sömnbrist. Inte om jag missar sömn en natt men om jag sovit dåligt över en längre tid så blöder jag för minsta lilla. Prova att sova lite mer kanske?

Offtopic: Varför heter det näsblod? Det heter ju inte direkt armblod ifall man blöder från armen..
Citera
2012-01-22, 23:57
Bannlyst
Tack för alla svar, känns bra att veta att det är ett relativt vanligt problem.
Citera
2012-01-23, 01:12
Medlem
Säkert inget att oroa sig, äter du mycket smärt-feber nedsättande tabletter ? Har du högt blodtryck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in