• 2
  • 3
2012-03-29, 20:55
Medlem
j_tomass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j_tomas
Har funderat på om det finns en marknad för en apparat för fasta telefoner som blockerar telefonförsäljare. Jag håller på med en prototyp som ett hobbyprojekt, som skulle kunna göra just det. Den kontrollerar uppringande nummer mot en databas och finns numret i databasen, så kopplas telefonen bort och ringer alltså inte. Den som ringer upplever bara att ingen svarar.

Frågan gäller alltså *INTE* mobiltelefoner. Där finns det ju appar som sköter det. Det här handlar om fast telefoni.

Vad skulle det vara värt för er att slippa telefonförsäljare ? 500 kr, 1000 kr, 2000 kr ?

Prototypen har nu varit inkopplad ca 2 månader och verkar fungera utmärkt. Bygget är baserat på en mikroprocessor (Arduino Uno) med en DTMF-avkodare (8870). I processorns minne ligger de 500 vanligaste telefonförsäljarnumren från vemringde.se.

Senast för 10 min sedan blockerades SIFO utan att telefonen ringde

Edit: Stavning
Senast redigerad av j_tomas 2012-03-29 kl. 20:57.
Citera
2012-03-29, 22:03
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j_tomas
Prototypen har nu varit inkopplad ca 2 månader och verkar fungera utmärkt. Bygget är baserat på en mikroprocessor (Arduino Uno) med en DTMF-avkodare (8870). I processorns minne ligger de 500 vanligaste telefonförsäljarnumren från vemringde.se.

Senast för 10 min sedan blockerades SIFO utan att telefonen ringde

Edit: Stavning
1: Kan man lagra egna nummer? Tex om nån ringer som jag inte vill ha att göra med så skulle jag vilja kunna trycka på en knapp så spärras det numret.

2: Kan man få den att svara och sen lägga på direkt? En del idioter ringer så många signaler och telefonen blir ju upptagen den tiden.
Citera
2012-03-29, 22:57
Medlem
Sumprunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Läs TS inlägg.
Har läst TS inlägg har bara för mig att Panasonic gjort reklam nånstans för en telefon där man skulle slippa jobbiga telefonförsäljare.
Är bara att kolla vad Panasinic tar för sin produkt och lägga sig lite under i pris tänkte jag.
Citera
2012-04-04, 20:59
Medlem
Zeromatics avatar
För att besvara din fråga: Jag skulle kanske kunna tänka mig att betala runt 200-300:- för en sådan apparat, OM jag nu ville ha en, just nu funderar jag mer på att säga upp min hemtelefon, då det endast är säljare/undersökningsföretag och ibland min mor som ringer till hemnumret.

Det vore nog - som någon annan föreslog - bättre för din del att ta en fast månadskostnad för tjänsten, eftersom att du kommer behöva hålla den uppdaterad på ett eller annat vis, och folk kommer med all säkerhet att ringa och maila när deras apparater går sönder, eller när någon säljare lyckas ta sig förbi spärren. Kanske flera år efter att du sålt på dem produkten En rimlig månadskostnad vore i mina ögon runt 40-50 kr. Somliga kan säkert tänka sig betala det dubbla eller ännu lite till, men inte jag.

... Ett par till funderingar:

* Hålls databasen uppdaterad i apparaten? Isåfall, hur? Om inte så blir den nog snabbt värdelös, nya nummer tillkommer och gamla försvinner hela tiden.

* Kan man välja att släppa förbi vissa nummer? Om man av någon anledning faktiskt skulle vilja ta emot samtal från något företag som har sitt nummer spärrat i apparaten.
Senast redigerad av Zeromatic 2012-04-04 kl. 21:03.
Citera
2012-08-12, 23:29
Medlem
elefantpenis2002s avatar
bump ni som hatar telefonförsäljare(jag gör det)varför inte skaffa ett oreggat kontantkort?till mej har inte en enda telefonförsäljare ringt och vi snackar åratal här.
Senast redigerad av elefantpenis2002 2012-08-12 kl. 23:35.
Citera
2012-08-13, 09:02
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elefantpenis2002
bump ni som hatar telefonförsäljare(jag gör det)varför inte skaffa ett oreggat kontantkort?till mej har inte en enda telefonförsäljare ringt och vi snackar åratal här.
Smart att skaffa oregistrerat kontantkort så ringer inte någon till dig alls

OffT: Jag har haft samma registrerade mobiltelefonnummer hos flera olika operatörer, både obunden och med abonnemang i över 15 år, jag kan inte minnas när jag fick samtal från någon säljare om jag nu haft något över huvudtaget
Citera
2012-08-13, 10:41
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Smart att skaffa oregistrerat kontantkort så ringer inte någon till dig alls

OffT: Jag har haft samma registrerade mobiltelefonnummer hos flera olika operatörer, både obunden och med abonnemang i över 15 år, jag kan inte minnas när jag fick samtal från någon säljare om jag nu haft något över huvudtaget

Samma här. Har haft exakt samma nummer sen 1994 utan ett enda oönskat säljsamtal.
Citera
2012-08-14, 22:24
Medlem
elefantpenis2002s avatar
[quote=stelex]Smart att skaffa oregistrerat kontantkort så ringer inte någon till dig alls

OffT: Jag har haft samma registrerade mobiltelefonnummer hos flera olika operatörer, både obunden och med abonnemang i över 15 år, jag kan inte minnas när jag fick samtal från någon säljare om jag nu haft något över huvudtaget [/QUOTE

flera personer som ringer till mej dvs dom som har fått mitt telenummer dvs inte några försäljare.
Citera
2013-03-04, 15:42
Medlem
MobileFreaks avatar
Hur gick det här då..?
Blev det någon färdig produkt till försäljning?
Citera
2013-03-04, 17:14
Medlem
j_tomass avatar
Det blev bara en apparat för personligt bruk.
Citera
2013-03-04, 21:13
Medlem
Finns några på ebay

http://www.ebay.co.uk/sch/Home-Phone...w=CALL+BLOCKER
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto