2012-01-23, 16:36
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
En annan nackdel är som sagt att man måste förnya det med jämna mellanrum.
Efter 3 år får man ett brev med påminnelse att ringa 020-27 70 00
så förnyas spärren med 3 år igen.
Citera
2012-01-23, 20:01
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j_tomas
Har funderat på om det finns en marknad för en apparat för fasta telefoner som blockerar telefonförsäljare. Jag håller på med en prototyp som ett hobbyprojekt, som skulle kunna göra just det. Den kontrollerar uppringande nummer mot en databas och finns numret i databasen, så kopplas telefonen bort och ringer alltså inte. Den som ringer upplever bara att ingen svarar.
Vad skulle det vara värt för er att slippa telefonförsäljare ? 500 kr, 1000 kr, 2000 kr ?

Jag har själv funderat på en liknande pryl då NIX inte fungerar mot sån här jävla "jag ser att du har köpt kalsonger, hur vore det med lite Omega3"- samtal (autentiskt, ringde till mig före jul).

Utmaningen ä som vanligt inte i hårdvaran utan att upprätthålla aktuella databaser. Burken måste rimligen uppdatera sig ofta och bör egentligen vara ständigt ansluten till internet för att få nya svartlistor. Någon måste ju också göra jobbet, liknande http://vemringde.se/#

Funktionen går att få med en NIM, ett modem, och mjukvara som rullar på en dator, men det är för mycket jobb och besvär förutom för de verkligt intresserade.

Jag tror på en billig hårdvara och sedan ta en avgift per år för uppdateringarna.

Ett annat problem är att så få har fast telefon nu över huvud taget, och färre blir det.

/capmac
Citera
2012-03-13, 16:01
Medlem
Nisches avatar
NIX är inte på långa vägar heltäckande när det gäller att stoppa säljsamtal. "Alla" försäljare är numera plötsligt "marknadsundersökare" och anser sig därför ha rätt att ringa.

Fick nyligen IP-telefoni via Ownit (fiber). Där får man ett eget "callcenter" på en websida och då kan man vidarekoppla/blocka/koppla bort valfria inkommande nummer (även hela nummerserier) hur lätt som helst samt lyssna av sin röstbrevlåda. Det finns även en hel del onödiga funktioner, men det är rätt kul faktiskt. Det kostar mig i princip ingenting (10 kr) per månad så jag tyckte jag kunde behålla mitt gamla fasta nummer.

Det finns förstås ett antal bolag som tillhandahåller IP-telefoni i dagsläget. Jag hade BBB:s IP-telefoni (över ADSL) tidigare men det var ju exakt lika dåligt som att ha en gammal Telia-ledning, dvs i stort sett inga möjligheter att själv styra samtalen.

För några år sen hade jag lätt köpt en dosa som klarade av att blocka försäljare. Jag letade t o m aktivt efter nummerpresentatörer med den funktionen. Idag? Nej. På sikt lär nog det fasta telefonnätet vara en marginell aktör för privatpersoner.
Citera
2012-03-28, 16:02
Medlem
Sumprunkarens avatar
Fungerar det om man skaffar hemligt nummer?
Har även nix:at telefonen men tänkte att om man har hemligt ska de väl inte ha nån rättighet alls att ringa upp?
Citera
2012-03-28, 18:56
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumprunkaren
Har även nix:at telefonen men tänkte att om man har hemligt ska de väl inte ha nån rättighet alls att ringa upp?

Hemligt nummer betyder bara att ingen information lämnas ut om numret. Det har alls inte dugg att göra med om/hur/när/vem/vilka som ringer upp numret.

Vem som helst får ringa till vem som helst.

Däremot har telenasabranschen en överenskommelse att inte ringa till nixade nummer. Det räknas som oetiskt att ringa ändå.
Citera
2012-03-28, 22:27
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Vid hemligt nummer så skickar upplysningen ut att numret inte finns. Så de som uppdaterar tar då ofta bort numret ifrån listan.

Men det är alltid lagligt att ringa. (enda gången det är olagligt är om det finns ett specifikt kontaktförbjud (förre detta besöksförbjud), beslutat av åklagare.

Det räknas som oetiskt att ringa till nixade nummer, (försäljning, marknadsföring, information).

Men det är tillåtet att ringa för att olika undersökningar.

Samt om man har gett numret till ett företag eller är kund, så får de ringa säljsamtal med.
Citera
2012-03-29, 08:06
Medlem
provocative77s avatar
Ser inte hur man ska kunna spärra telefonförsäljare. Jag jobbar just nu som det o vi ringer genom en databas via IP-telefoni. Så varje gång vi loggar in så tilldelas vi ett nytt nummer vaje gång.
Vad gäller NIX så är mitt företag seriösa vilket innebär att vi respekterar NIX. Men det finns alltid kryphål vilket gör att vi ändå ringer NIXade nummer i tid o otid.
I vårt fall så kan vi ringa NIXade eftersom det numret tidigare varit kund. Antingen hos oss eller hos vår uppdragsgivare.
Kan inte påstå att jag är stolt över mitt yrke de gånger man kommer till ett NIXat nummer.
Citera
2012-03-29, 08:50
Medlem
Sumprunkarens avatar
De här telefonförsäljarna som bara ringer upp och när man svarar lägger de på eller så är ingen där?
Vad gör de för nytta är de bara trött på sitt jobb eller?
Citera
2012-03-29, 09:42
Medlem
miikoss avatar
Citat:
De här telefonförsäljarna som bara ringer upp och när man svarar lägger de på eller så är ingen där?
Vad gör de för nytta är de bara trött på sitt jobb eller?

Det är inte försäljarna som ringer, utan datorerna ringer olika nummer. När någon svarar så kopplas man till en försäljare (om det finns någon ledig).
Citera
2012-03-29, 15:42
Medlem
Västkustskts avatar
NIX fungerar inte speciellt bra, vi har två telefoner hemma, min sambo är med i NIX och jag är det inte men vi får ungefär lika många samtal från telefonförsäljare.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en sån manick för en tusenlapp eller två.
Citera
2012-03-29, 18:51
Medlem
Sumprunkarens avatar
Har inte Panasonic en sån telefon?
Eller är det en som man knappar in numret manuellt som man vill blockera?
Citera
2012-03-29, 19:14
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Har inte Panasonic en sån telefon?
Eller är det en som man knappar in numret manuellt som man vill blockera?
Läs TS inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in