Citat:
Ursprungligen postat av j_tomas
Har funderat på om det finns en marknad för en apparat för fasta telefoner som blockerar telefonförsäljare. Jag håller på med en prototyp som ett hobbyprojekt, som skulle kunna göra just det. Den kontrollerar uppringande nummer mot en databas och finns numret i databasen, så kopplas telefonen bort och ringer alltså inte. Den som ringer upplever bara att ingen svarar.
Vad skulle det vara värt för er att slippa telefonförsäljare ? 500 kr, 1000 kr, 2000 kr ?
Jag har själv funderat på en liknande pryl då NIX inte fungerar mot sån här jävla "jag ser att du har köpt kalsonger, hur vore det med lite Omega3"- samtal (autentiskt, ringde till mig före jul).
Utmaningen ä som vanligt inte i hårdvaran utan att upprätthålla aktuella databaser. Burken måste rimligen uppdatera sig ofta och bör egentligen vara ständigt ansluten till internet för att få nya svartlistor. Någon måste ju också göra jobbet, liknande
http://vemringde.se/#
Funktionen går att få med en NIM, ett modem, och mjukvara som rullar på en dator, men det är för mycket jobb och besvär förutom för de verkligt intresserade.
Jag tror på en billig hårdvara och sedan ta en avgift per år för uppdateringarna.
Ett annat problem är att så få har fast telefon nu över huvud taget, och färre blir det.
/capmac