2012-01-22, 17:56
Medlem
Har ett packet frysta musslor från Ica,men har inte kvar förpackningen med b.f.datum.Tror inte den är mer än 2-3 mnd.Går det att koka dom djupfryst rakt i kastrullen?Ska jag koka dom i plasten dom är frusna i? Tacksam för svar!

Mvh
Citera
2012-01-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goldengodess
Har ett packet frysta musslor från Ica,men har inte kvar förpackningen med b.f.datum.Tror inte den är mer än 2-3 mnd.Går det att koka dom djupfryst rakt i kastrullen?Ska jag koka dom i plasten dom är frusna i? Tacksam för svar!

Mvh

tror dom blir väldigt sega som gummiband då..

tina dem i micron! sen koka!
Citera
2012-01-22, 18:29
Medlem
dePauls avatar
Skölj musslorna en gång i kallt vatten och låt dem sedan tina i rumsmiljö utspridda på ett tidningspapper eller över ett galler. När det har gått ca 25 minuter så luktar du på dem. Om de inte luktar absolut friskt så bör du kassera dem.

Ta fram en kastrull och hetta upp den tillsammans med en smörklick på medelvärme. När smöret har tystnat så kör du in finhackad schalottenlök och låter den gå i ca 2 minuter. Höj värmen. Sedan slänger du i musslorna och skvätter i en rejäl sup med ett gott vitt vin. Rör om och lägg på locket. Låt nu gå i ca 3-5 minuter beroende på mängden musslor, lyft på locket och tillsätt en skvätt grädde. Rör om igen och låt gå i en minut. Lyft på locket igen och släng i en näve med färskhackad persilja.

Servera musslorna med bruschetta/rostat bröd samt toppa med ännu mer persilja. Glöm inte det goda spadet som har bildats! En grönsallad till kan vara gott, liksom ett glas vitt vin, kanske samma som du använde till musslorna.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2012-01-22 kl. 18:32.
Citera
2012-01-25, 13:41
Medlem
skall frysta musslor öppna sig på samma sätt som färska eller finns det nån skillnad?

det tar mig emot att köpa något fryst som jag i vanliga fall kokar levande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in