Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Smör mina herrar, använd smör. Det är ju så mycket godare.
Men jag skulle vilja ifrågasätta om det verkligen är så stor skillnad mellan margarin/smör och olja gällande stänk (kan nån ringa och väcka depaul). Skillnaden är väl främst att oljan är renare och klarar högre temperaturer än smör (hur det är med margarin vet jag inte riktigt). Men poängen med att använda olja är ju att man vill komma upp i höga temperaturer och då kan man ju inte använda smör/margarin istället.
Framför allt smör har avsevärt lägre rykpunkt än olja (Om man trots allt skulle använda smör och gå förbi dessa produkters rykpunkt så bildas det kolföreningar som ger köttet en bitter eftersmak, det bildas små flagor i pannan som ser oaptitliga ut, samt att de inte är direkt hälsosamma att äta).
Margarin är tåligare mot stänk men i samband med höga temperaturer uppvisar andra problem (smakförändringar, Akrolein, separation mellan lecitinet, mjölken och vattnet). Margarin finns i olika mängd fett och därför inte går att besvara i som en grupp. Man bör nog behandla varje margarintyp för sig. Margarin är en blandning av vegetabilier som genom fetthärdning (Hydrogenering) omvandlar fettet till fast form samtidigt som fettet förvandlas till den mättade varianten. Det mättade fettets hälsoeffekter har ju diskuterats till leda på senare tid.
Det betyder att du inte kan dra på ordentligt med värme för att erhålla en fin yta utan att riskera en del oönskade effekter.
Det i sin tur betyder att man måste köra på förhållandevis låg temperatur. Låg temperatur innebär att köttet snarare sjuder än steks. Detta är inte alltid önskvärt. En kotlett eller entrecote vill man ju helst ha stekta med en rejäl och välsmakande yta tack vare Maillardreaktionen

.
Som sagt. Varje tillagningssätt medför en del konsekvenser som man bör vara medveten om.
Precis som rayravioli säger så kan man få stänk också i samband med margarin och smör om de hettas upp tillräckligt, eftersom dessa produkter kommer upp i högre temperaturer än de 100 graderna som vattnet uppnår.
~Paul~