2012-01-22, 18:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Frågan är varför man steker saker i ren olja?

Till paneringar och grejer kör jag olja + smör iofs men det stänker inte så mycket då..

Edit: ...när man steker panerade prylar.
Att steka panerad mat i olja har med konsistensen att göra. Du får ett krispigare resultat än om du kör i enbart smör. Smöret kan man i o f använda för smakens skull men i så fall föreslår jag att köra in på själva tallriken när schnitzeln eller något annat redan serverats.

Det som gör panaden soggig är proteinet i smöret i kombination med vattnet.

~Paul~
Citera
2012-01-22, 18:14
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Att steka panerad mat i olja har med konsistensen att göra. Du får ett krispigare resultat än om du kör i enbart smör. Smöret kan man i o f använda för smakens skull men i så fall föreslår jag att köra in på själva tallriken när schnitzeln eller något annat redan serverats.

Det som gör panaden soggig är proteinet i smöret i kombination med vattnet.

~Paul~
Jo det vet jag det är därför jag använder olja-smör ~60/40 till just panering men det är i övrigt jag undrar varför man steker "vanliga" saker i ren olja?
Citat:
Ursprungligen postat av Spanky38
Jag är halv thailändare och vi använder sjukt mycket olja när vi lagar mat
Och jag är 100% västerlänning och använder sjukliga mängder fossilolja, så nu finns det två avslöjanden för intresseklubben att anteckna.
Citera
2012-01-22, 18:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
1. Olivolja Extra virgin är väldigt nyttig men den "förstörs" av upphettningen.

2. Om en olja ska behålla sin nyttighet så skall den ätas som den är ur flaskan, tex. ringlad över en sallad.

3. Extra virgin betyder väl ungefär att den inte är processad eller uppvärmd i produktionen.

4. Att köpa Extra virgin och steka i den är att kasta pengarna i sjön!
1. Ja och nej. Om du håller dig under ca 130 grader så är det ingen fara. Vid 180 så börjar det ryka så kraftigt i ditt kök att risken är att grannarna kontaktar brandkåren . Men som sagt, redan vid 130 g så börjar det hända grejer i en EV olivolja. Du kan göra en test. Ta en liten kastrull, skvätt i oljan och värm upp till 135 g (du bör ha en tillförlitligt termometer. Jag kör på min Gula Klassiker). När tempen är exakt 135 g så kan du kika från sidan över kastrullens kanter så ser du att den redan då börjar ryka svagt med en ljusgrå rök.

2. Se punkt 1.

3. Den är processad på så sätt att den pressas (oftast) med ett moderat tryck. De allra bästa oljorna är de som inte pressas alls utan får droppa ur med hjälp av gravitationen. De oliverna krossas bara lite lätt.

4. Ja, det skulle jag vilja påstå.

~Paul~
Citera
2012-01-22, 18:18
Medlem
Jag använder glaslock som ligger lite av så att luft och fukt kan cirkulera.
Citera
2012-01-22, 18:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jo det vet jag det är därför jag använder olja-smör ~60/40 till just panering men det är i övrigt jag undrar varför man steker "vanliga" saker i ren olja?
Alltså 60/40 blandning blir inte lika krispig som att enbart använda olja till stekningen. Det är bl a därför man inte friterar i smör eller smör-oljeblandning (undantaget är ghee).

Du undrar vidare poängen med att steka "vanliga" saker i olja. Det har att göra med det faktum att smöret inte har samma förmåga att tåla upphettning som olja, samt att man inte alltid vill ha den speciella smak som smöret trots allt tillför i alla typer av rätter.

~Paul~
Citera
2012-01-22, 18:23
Medlem
Citat:
Citat:
1. Ja och nej. Om du håller dig under ca 130 grader så är det ingen fara. Vid 180 så börjar det ryka så kraftigt i ditt kök att risken är att grannarna kontaktar brandkåren . Men som sagt, redan vid 130 g så börjar det hända grejer i en EV olivolja. Du kan göra en test. Ta en liten kastrull, skvätt i oljan och värm upp till 135 g (du bör ha en tillförlitligt termometer. Jag kör på min Gula Klassiker). När tempen är exakt 135 g så kan du kika från sidan över kastrullens kanter så ser du att den redan då börjar ryka svagt med en ljusgrå rök.

2. Se punkt 1.

3. Den är processad på så sätt att den pressas (oftast) med ett moderat tryck. De allra bästa oljorna är de som inte pressas alls utan får droppa ur med hjälp av gravitationen. De oliverna krossas bara lite lätt.

4. Ja, det skulle jag vilja påstå.

~Paul~
Vad anser du om att steka i kokosfett. Jag har läst om detta men kan inte "på rak arm" redogöra för alla slutsatserna och hälsonyttan av det. Jag köpte en burk kokosfett på hälsokostaffären som inte är processat som det som finns i silverförpackning i alla mataffärer.
Det ska vara nyttigt för kroppen, härsknar inte, smakar inte, tål upphettning bra osv.
Jag vet inte vad min fråga är annat än om du har några synpunkter om kokosfett.
Citera
2012-01-22, 18:30
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Du missar tyvärr det viktiga här.

Han vill steka - inte koka.

Har du för låg värme kokar du köttet, vilket man sällan vill.

Vidare använder man olja då det har en betydligt bättre värmetollerans än smör som
gärna bränns vid vid för hög temperatur.

Man skulle kunna använda kokosolja då kanske (ångad sådan om man inte vill ha smaken, vilket är förståeligt om man inte vill). Jag vill nämligen inte steka i oljor pga. dessa biprodukter. Ju högre andel mättat fett, desto stabilare är fettet. Kokosolja är typ 90% mättat.
Citera
2012-01-22, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnPapperslapp
Däremot var det som jag stekte djupfryst med massor med is runt om!
Citera
2012-01-22, 18:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Vad anser du om att steka i kokosfett. Jag har läst om detta men kan inte "på rak arm" redogöra för alla slutsatserna och hälsonyttan av det. Jag köpte en burk kokosfett på hälsokostaffären som inte är processat som det som finns i silverförpackning i alla mataffärer.
Det ska vara nyttigt för kroppen, härsknar inte, smakar inte, tål upphettning bra osv.
Jag vet inte vad min fråga är annat än om du har några synpunkter om kokosfett.
Jag gillar inte det faktum att alla rester stelnar till en klump i kylen. Själva konsistensen på tungan är också lite knepig, liksom lite smetig som fastnar på tungan. Tänk ischoklad . Men rent tekniskt så går det förstås.

~Paul~
Citera
2012-01-22, 19:10
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Alltså 60/40 blandning blir inte lika krispig som att enbart använda olja till stekningen. Det är bl a därför man inte friterar i smör eller smör-oljeblandning (undantaget är ghee).

Du undrar vidare poängen med att steka "vanliga" saker i olja. Det har att göra med det faktum att smöret inte har samma förmåga att tåla upphettning som olja, samt att man inte alltid vill ha den speciella smak som smöret trots allt tillför i alla typer av rätter.

~Paul~
Tja? det första är väl en smaksak (ja det är ju allt egentligen) men tycker det blir krispigt & sprött när jag panerar fisk, kyckling eller kött ändå.

Nej olja tål högre temperatur helt klart men när behöver man så höga stektemperaturer då? sen om man inte vill ha smörsmaken så är ju margarin mindre smaksättande (steker faktiskt det mesta i margarin).
Citera
2012-01-22, 19:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tja? det första är väl en smaksak (ja det är ju allt egentligen) men tycker det blir krispigt & sprött när jag panerar fisk, kyckling eller kött ändå.

Nej olja tål högre temperatur helt klart men när behöver man så höga stektemperaturer då? sen om man inte vill ha smörsmaken så är ju margarin mindre smaksättande (steker faktiskt det mesta i margarin).
Du gör som du vill, jag förklarar bara de kemiska principerna .

Och ja. Det blir krispigare i enbart olja om resten av tekniken stämmer.

~Paul~
Citera
2012-01-22, 20:41
Medlem
Mavvelitos avatar
För mig har olja och smör olika användningsområden. Jag steker i normala fall kött & fisk i smör. Panerade saker i 80/20 olja/smör. Då stekfriterar jag dem alltså med ca 1 cm tjockt lager av olja och smör i en panna. Wokar man kör man olja pga av den värmen man går upp i.

Att steka fryst kött i sig är inget jag rekommenderar. Olja brukar jag använda till om jag ska upp i högre grader, annars är smör som gäller för att steka på normal värme. Men som sagt det är min åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in