• 1
  • 2
2012-01-21, 23:39
Medlem
Jag har vänner som ska besöka en mycket fattig landsortsskola i Etiopien inom kort. De är lärare och har varit där tidigare. Den här gången ska dom ta med sig och skänka två bärbara datorer, en till skolan och en till en anställd.

Dom har bett mig iordningsställa datorerna. Jag ska tömma hårddiskarna och göra dom användbara till mottagarna av vilka ingen har möjlighet att själva köpa ens ett operativsystem. Ubuntu antar jag går bort då handhavandekunskapen troligen gäller Windows och support av andra OS förmodligen är obefintlig.

Det är mitt problem. Och jag vill inte att mottagarna ska löpa ens den minsta risk att bli påkomna med en fulkopia av XP.

Hur gör jag bäst?
Laddar ner ett engelskt XP, färdigaktiverat, och installerar?
Försöker att få originalskivor från någon som gått över till Windows 7?
Fler alternativ?
Citera
2012-01-22, 00:14
Medlem
Celenos avatar
Det ingick alltså inget operativ när de köptes? Väldigt ovanligt när det gäller bärbara...
Citera
2012-01-22, 00:20
Medlem
Vad ska dem ha datorn till?

Skriva på antar jag..

Lägg in någon version av linux..

Då dem aldrig ha använt en dator tidigare så vet dem inte vad som är vad.. Annars en eng xp har du inte licens kod så är det inte så svårt att cracka skiten.. Och det släpps inte mer updates till xp?
Citera
2012-01-22, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det ingick alltså inget operativ när de köptes? Väldigt ovanligt när det gäller bärbara...

Det vet jag faktiskt inte. Men om OS:et finns där är det på svenska. Och det lär väl inte gå att ändra. Eller?
Citera
2012-01-22, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moggies
Vad ska dem ha datorn till?

Skriva på antar jag..

Lägg in någon version av linux..

Då dem aldrig ha använt en dator tidigare så vet dem inte vad som är vad.. Annars en eng xp har du inte licens kod så är det inte så svårt att cracka skiten.. Och det släpps inte mer updates till xp?

Vi pratar in hydda och savann. Det är en liten by med elektricitet, skola och sjukstuga. Dom vet hur man använder en dator men har ingen.

Men du har nog rätt i att XP inte uppdateras längre och det bör ju sänka risken för upptäckt av crackad version avsevärt.
Citera
2012-01-22, 11:45
Medlem
Sitter det licensetikett på datorerna för Windows XP OEM?
Engelsk eller Svensk OEM kan du ladda ner från piratebay och aktivera licens som original.
XP uppdateras fortfarande!
Citera
2012-01-22, 12:05
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doris_day
Det vet jag faktiskt inte. Men om OS:et finns där är det på svenska. Och det lär väl inte gå att ändra. Eller?

En poäng där... jag tänkte language pack men det går inte att lägga på engelskt språkpaket på svensk installation på ett enkelt sätt...
Citera
2012-01-22, 12:46
Medlem
TorrentLovers avatar
Som det redan nämnts i tråden, släng in Ubuntu eller något.
Citera
2012-01-22, 18:09
Medlem
Så här är det nu. Jag har datorerna hemma, två stycket Thinkpad, den ena tre år och den andra något år till.
Svensk XP Home är installerat, men datorerna är lösenordsskyddade.
Jag har laddat ner engelsk XP med SP3 och föraktiverat. Men det går tydligen inte att installera detta utan att formatera först. Datorn hävdar att det är något fel, som virus t ex, men något sådant hittar inte AVG på skivan.

Kan jag komma in till kommandotolken (för att formatera) på något sätt utan att logga in på XP?
(F8 funkar inte)
Citera
2012-01-22, 18:34
Medlem
Celenos avatar
Om du bootar med installationsskivan så finns det alternativ att formatera diskarna och sen installera på nytt.
Citera
2012-01-22, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om du bootar med installationsskivan så finns det alternativ att formatera diskarna och sen installera på nytt.

Det funkade inte med de två första skivorna som betraktades som virusbemängda (utan att vara dte) men nu är det igång. Tack för hjälpen!
Citera
2012-01-23, 22:18
Medlem
Ptolemaioss avatar
Kontakta några större företag inom elektronik och IT på orten, eller varför inte skolor eller kommunen? Fråga om de har några engelska licenser att ge bort, då det gäller bistånd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in