Pluggar Fysik 1 på universitetet, och där är en del av arbetsuppgifterna att plotta in värden i diagram. Jag vet hur man gör för att infoga värden i ett enkelt diagram, där "y-axeln" är heltal. Men jag vill även plotta in värden på diagram där y-axeln inte består av jämna, fina, heltal, utan logaritmerade värden.
Hur ska jag gå till väga?
Edit: alltså, för att förtydliga mig själv, så vill jag att y-axeln ska bestå av andra tal än 1,2,3,4...... Utan jag själv vill anpassa värden till y-axeln.
Senast redigerad av Crow31 2012-01-21 kl. 22:34.
Gör två kolumner i dokumentet med siffrorna du vill ha som och X- och Y-koordinater. Därefter markerar du kolumnerna och väljer att infoga ett diagram.
Gör två kolumner i dokumentet med siffrorna du vill ha som och X- och Y-koordinater. Därefter markerar du kolumnerna och väljer att infoga ett diagram.
När jag gör det, så får jag två olika linjer. Alltså är y-axeln fortfarande 1,2,3,4... Var gör jag fel?
Med detta menar jag att de värden som var avsedda för y-axeln, blir x-värden.
Senast redigerad av Crow31 2012-01-21 kl. 22:43.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!