Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej, det är klart att det inte är. Jag kan inte veta huruvida någon annan är medveten, lika lite som någon kan mäta upp att jag är medveten, oavsett vad jag gör för att försöka underlätta en sån objektiv mätning. Andra människor kanske är zombies som mekaniskt reagerar på stimuli, utan att någonsin uppleva någonting medvetet subjektivt. Jag tror själv inte det, men jag kan inte falsifiera den hypotesen.
Hur ska man gå till väga för att upplysa personer som menar att medvetande skulle kunna användas praktiskt som ett juridiskt kriterium, t.ex. angående vem som får dödas eller inte? Som vid abort. Har man inte ett medvetande så har man ingen rätt till liv, påstår t.ex. somliga. Oavsett den moraliska värderingen i detta, och oavsett den specifika tillämpningen på abort, så är ju ståndpunkten rent principiellt ohållbar eftersom medvetande nödvändigtvis är omätbart (utöver ens eget medvetande så klart). Jag tycker det är litegrann som att betala tillbaka en skuld genom att bara fantisera om att man gör så, och hänvisa till ens medvetande som bevis för att skulden nu är betald.
Är det inte eftertryckligen vederlagt att man skulle kunna mäta medvetandet objektivt?
Konceptet medvetande är oerhört abstrakt. Vi människor tror att vi är medvetna och om medvetandet bara är en fysisk produkt så är vi per definition bara summan av kemiska reaktioner och vårt medvetande är endast en autonom process, hjärnan som intalar sig själv om att den är medveten. Hjärnan gör många val, vi får för oss saker och vi upplever motsägelser hela tiden, hjärnan övertygar oss om att vi faktiskt gjorde valet självmant och inte per automatik.
Jag är inte så säker på hela grejen med medvetandet, jag betvivlar starkt att medvetandet endast är en fysikalisk process, jag vet inte ens om jag tror på att det är lokalt. Jag vågar hävda att vi kan stimulera vårt medvetande och "förhöja" det. T.ex. efter meditation så kan man så att säga "ställa sig utanför tankarna" och se dem för vad de är, autonoma reflexer som hjärnan ägnar sig åt att generera, när man är i det här stadiet så kan man självmant välja vilka tankar, känslor eller ageranden som ska få se dagens ljus. Det låter säkert flummigt, men det är långt ifrån omöjligt. Jag tror att känslor, tankar, minnen, personlighet och allt vi är är fysikaliska produkter och att hjärnan och dess kemiska processer lägger grunden för ett sorts rudimentärt medvetande, typ som en A.I. Men när man lär sig att ställa sig utanför sina tankar så ser man allting med ett helt par nya ögon, när man är i nuet. Det är inte konstigt att människor på olika ställen av världen har ägnat sig åt det här i tusentals år, och att de kommit fram till saker som vi har börjat kunna bevisa först nu.
Kolla bara på vilken roll som medvetandet bevisligen har när det kommer till kvantmekanik och det kommande paradigmskiftets tankesätt.
Att "mäta medvetandet" skulle nog te sig problematiskt, då vi alla påverkas av de sinnesintrycken vi tar del av eller stänger ute. Huruvida man är medveten om någonting, t.ex. medveten om hur de politiska partierna faktiskt står i diverse frågor och dylikt är ju en helt annan sak. Jag tycker dock att det är en självklarhet att man bör ha någon form av kunskapstest eller kvalifikation för att få rösta i riksdagsvalet, för många röstar bara på måfå utan att egentligen ha någon koll.
Ska medvetandet för avgöra en individs värde? Det beror helt på i vilket sammanhang man talar, men jag kan själv tänka i de banorna ibland. Skulle man faktiskt kunna mäta människors medvetanden så skulle man kunna avgöra hur pass levande de är, vissa förståndshandikappade människor skulle t.ex. kunna klassas som "lägre stående" än vissa apdjur eller kanske delfiner, i.o.m. att de är mindre medvetna om sin existens eller omgivning än just de djuren.