2012-01-21, 03:14
Medlem
Okej, nu känner jag inte till detaljerna men mannen i Sundsvall fick iaf tala med polisen för att han skjöt ett rådjur på sin tomt. Han gjorde väl fel helt enkelt men..:
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle14246280.ab

Men vad gäller rent generellt för ens tomt/trädgård? Låt oss säga att jag har en väldigt liten ynklig trädgård utanför huset i ett tättbebyggt område...

Kulfånget finns där;
Licencerna finns där;
Tiden för året/rådjur är rätt... osv... Får jag skjuta?
Citera
2012-01-21, 04:04
Medlem
AvantiPopolos avatar
tror att man måste ha tillstånd av polis för att skjuta i tätbebyggt område.

lite ot kanske men intressant fråga annars, för något år sedan när jag bodde hemma var det jakt i trakten och ett litet rådjur hade smugit sig in på vår tomt och satt precis under mitt fönster. När en granne fick syn på rådjuret skickade han in hunden och sprang sedan fram med kniven och skar halsen av rådjuret, på vår tomt och precis utanför fönstret och framför ögonen på mig. Sen släpade han rådjuret fort som fan utanför tomtgränsen och satte sig och började stycka upp de eller va fan han gjorde...
Undra om han hade fått nått straff om jag anmält honom...
Citera
2012-01-21, 06:41
Medlem
erlgs avatar
Huvudregeln är att man jagar på sin tomt får man väl säga lite tillspetsat. Om du äger mark har du också jakträtt på den marken. Däremot får man inte jaga inom stadsplanelagt område och det anses oetiskt att bedriva jakten så att tredje man konfronteras med den.
Citera
2012-01-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miklosan
Okej, nu känner jag inte till detaljerna men mannen i Sundsvall fick iaf tala med polisen för att han skjöt ett rådjur på sin tomt. Han gjorde väl fel helt enkelt men..:
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle14246280.ab

Men vad gäller rent generellt för ens tomt/trädgård? Låt oss säga att jag har en väldigt liten ynklig trädgård utanför huset i ett tättbebyggt område...

Kulfånget finns där;
Licencerna finns där;
Tiden för året/rådjur är rätt... osv... Får jag skjuta?

Givetvis inte!

Korkad fråga...

.
Citera
2012-01-21, 19:52
Medlem
Shankss avatar
För övrigt så sköt han när det inte var lovligt.

Utan att heller känna till detaljer så tror jag att det finns en hel del bakom den här anmälan.
Citera
2012-01-21, 20:24
Medlem
pieces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Givetvis inte!

Korkad fråga...

.
Inte stadsplanerat, dvs det går bra att skjuta.
Egen tomt=jakträtt.
Vad baserar du ditt svar på förutom att det är oetiskt om inte tomten är gigantisk och klarar att hålla en egen rådjusstam?
Citera
2012-01-21, 20:55
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Givetvis inte!

Korkad fråga...

.
Eeh,får man inte läsa om sådant innan man får licens?

Jag har INTE licens/jägarexamen,men vet detta ändå...
Citat:
Ursprungligen postat av piece
Egen tomt=jakträtt.
Vad baserar du ditt svar på förutom att det är oetiskt om inte tomten är gigantisk och klarar att hålla en egen rådjusstam?
För att du får inte skjuta inom tätbebyggtområde,troligtvis?

Lika som att jag inte får sitta på balkongen i min lägenhet och panga luftgevär på tavlor/mål och ABSOLUT inte garnnens katt,småfåglar od,trots att licens inte krävs för luftvapen under 10J.

Men som sagt Jag har inte licens/jägarexamen,så helt säker är ju inte jag...
Citera
2012-01-21, 20:57
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvantiPopolo
tror att man måste ha tillstånd av polis för att skjuta i tätbebyggt område.

lite ot kanske men intressant fråga annars, för något år sedan när jag bodde hemma var det jakt i trakten och ett litet rådjur hade smugit sig in på vår tomt och satt precis under mitt fönster. När en granne fick syn på rådjuret skickade han in hunden och sprang sedan fram med kniven och skar halsen av rådjuret, på vår tomt och precis utanför fönstret och framför ögonen på mig. Sen släpade han rådjuret fort som fan utanför tomtgränsen och satte sig och började stycka upp de eller va fan han gjorde...
Undra om han hade fått nått straff om jag anmält honom...
Hmm,kan mycket väl ha fel nu,men dör djuret på Din tomt(jakt rätt),så borde det väl tillfalla dig?
Citera
2012-01-21, 21:56
Medlem
pieces avatar
[quote=orvaren]Eeh,får man inte läsa om sådant innan man får licens?

Jag har INTE licens/jägarexamen,men vet detta ändå...

För att du får inte skjuta inom tätbebyggtområde,troligtvis?

Lika som att jag inte får sitta på balkongen i min lägenhet och panga luftgevär på tavlor/mål och ABSOLUT inte garnnens katt,småfåglar od,trots att licens inte krävs för luftvapen under 10J.
Edit:
Jag är inte läskunning idag
Senast redigerad av piece 2012-01-21 kl. 21:59.
Citera
2012-01-21, 22:07
Medlem
MalusPaterFamiliass avatar
Man har jakträtt på alla fastigheter, även sådana som är belägna inom tätbebyggt område, således har man rätt att jaga på alla fastigheter, även sådana som är belägna inom tätbebyggt område.

Däremot har man inte rätt att skjuta inom tätbebyggt område utan att ha fått ett särskilt tillstånd för detta.

Praktiskt betyder detta att man har rätt att jaga med fällor inom tätbebyggt område.

Det kan konstateras att jakt med fällor inom tätbebyggt område bedrivs i mycket stor omfattning, emellertid måste man tyvärr konstatera att en mycket stor del av dessa jägare underlåter att lösa jakt-kort, vilket de egentligen är skyldiga att göra.

Det bör nämnas att denna jaktformen huvudsakligen är inriktad på fällfångst av råttor eller möss.
Citera
2012-01-22, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piece
Egen tomt=jakträtt.

Varför är det oetiskt att skjuta även om tomten är liten??

Jag har alltid en bössa framme så jag kan skjuta ut från köksfönstret om det står något på ängen där ute..

Citat:
Ursprungligen postat av MalusPaterFamilias
Man har jakträtt på alla fastigheter, även sådana som är belägna inom tätbebyggt område, således har man rätt att jaga på alla fastigheter, även sådana som är belägna inom tätbebyggt område.

Däremot har man inte rätt att skjuta inom tätbebyggt område utan att ha fått ett särskilt tillstånd för detta.

Praktiskt betyder detta att man har rätt att jaga med fällor inom tätbebyggt område.

Det kan konstateras att jakt med fällor inom tätbebyggt område bedrivs i mycket stor omfattning, emellertid måste man tyvärr konstatera att en mycket stor del av dessa jägare underlåter att lösa jakt-kort, vilket de egentligen är skyldiga att göra.

Det bör nämnas att denna jaktformen huvudsakligen är inriktad på fällfångst av råttor eller möss.

Att fånga råttor i råttfällor av olika slag räknas inte som JAKT!

Länka på det...

.
Citera
2012-01-22, 15:49
Medlem
pieces avatar
Citat:
Varför är det oetiskt att skjuta även om tomten är liten??

Jag har alltid en bössa framme så jag kan skjuta ut från köksfönstret om det står något på ängen där ute..

.
Se på det ur perspektivet 10ha jaktmark inklämt mellan stora marker och att man där skjuter av stora mängder djur som i praktiken de andra markerna föder.

Men visst, nypa ett djur vart 5-10 år på en sådan mark kan jag tycka är OK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in