2012-01-21, 01:37
Medlem
The Masters avatar
Livrädd för att livet rinner ifrån mig och jag inte hinner uppfylla mina drömmar pga att folk står i min väg och försöker hindra mig att leva ut min frihet jag har i hjärtat.

Jag har så länge jag kan minnas varit en sådan som cyklar eller vandrar mot solnedgångenutan riktiga mål och bara planlöst njuter av nuet i livet. Jag minns det som igår hur det känns att vara totalt fri. Upplever det varje sommardå jag ger mig ut i naturen med min hund. Inget av det jag äger tar jag med mig i graven så varför ens kämpa för det materiella?

Där ligger ju inte min lycka, min lycka ligger i att sitta på en klippa och meditera och lyssna på fåglarna och elden som knastrar i natten.redo att skänka värme och trygghet. Jag är ingen stadsmänniska som styrs av media ang vad människor skall ha för det senaste inom teknologi eller hur man ska se ut rent kroppsmässigt. Det är inte vad livet handlar om. Vart jag än vänder huvudet ser jag klockor som visar sekunder som springer iväg.

Vi kan inte fånga tiden så varför jag människor detta som besatta? Det enda vi med säkerhet vet är att vi inte kan vinna över tiden eller döden.

Så varför lever inte människor utan är döda fiskar ist? Vi har bara en kort stund på jorden..Lev den tiden utan att se bakåt. Livet består inte av att jobba 8-16 och sen hem och titta på ,medias lögner om hur vi ska leva osv. Livet är mer att upptäcka saker, platser, dofter och att vara fri utan inblandning från yttre stressfaktorer och låta hjärnan och hjärtat leva i harmoni. Många av mina vänner är totalt matrialiserade och skall ha den senaste Iphone, nyaste hippaste kläderna osv.

Jag vet iaf att det inte är vad livet handlar om. Ju mer jag ser på mina ytliga vänner och samhället i stort äcklas jag över hur pengakåta alla är. Är det kanske dags för mig att bryta mig loss ur stadssamhället och fly ut på landet långt från alla människor? Varför är folk så satans hjärntvättade av media och sina vidriga medmänniskor? Jag vill leva i frihet, men så kan det kanske bero på min låsta uppväxt, tack för insikten isf.
Citera
2012-01-21, 01:47
Medlem
DylerTurdens avatar
Många som lever livet du inte föredrar utan det dina kompisar lever gör det av den anledning att de vill ha någonting att ge tillbaka till världen. När deras liv går förlorat ska de kunna blicka tillbaka och känna att de i livet åstadkommit något, gett det liv dom levde en mening. Det kan vara ett företag, en idé, en familj. För att komma dit måste man investera tid i det som världen för tillfället anser vara viktigast.

Om du klarar av att leva ditt liv på det sätt du beskriver så önskar jag dig all lycka, men tänk på att lycka är odefinierat och personligt. Jag håller nog med dina kompisar mer än dig, och hoppas en dag kunna lämna bakom mig något minnesvärt till en familj jag älskat.
Citera
2012-01-21, 01:56
Medlem
Herrtrosas avatar
Oj, där klädde du mina tankar i ord. Jag skulle vilja likna de allra flesta människorna som batterier eller rent ut av får i en enda stor fårhage. Kanske t.o.m. robotar. Ingen ifrågasätter någonting, ingen vågar gå sin egen väg, alla följer efter varandra och arbetar för... Ja, vad? Att pengar sedan har blivit en så stor och viktig faktor i människors liv är ju bara tragiskt. Jag tycker mig ha läst någonstans att Svenne Banan mest av allt önskar sig att bli ekonomiskt oberoende. Detta låg alltså högst upp på listan och körde bl.a. om "friska vänner/frisk familj", "god hälsa" och "långt liv".

Frågar du mig så anser jag att man lever livet fullt ut genom att:

1. Vara en del av systemet och då som ekonomiskt oberoende.
2. Inte vara en del av systemet och då leva fattigt.

Nej, mångas liv verkar redan vara förutbestämda. Man ska gå i skolan, man ska skaffa utbildning, man ska söka arbete och sedan ska man slänga sig in i: vakna, jobba, äta, skita, sova, repeat. Pengar, pengar, pengar!
Senast redigerad av Herrtrosa 2012-01-21 kl. 02:01.
Citera
2012-01-21, 02:32
Medlem
TomBombadill74s avatar
Vissa kanske anser att de vill ha kul under sin levnadstid mer än frid. Vissa anser att de vill ha båda. Rolighet är ju svårt att definiera men vissa gillar att festa och vara snygga och vissa vill spela gitarr vid en lägereld. Jag gillar båda, tror inte du ska vara så snabb på att döma.
Citera
2012-01-21, 02:39
Medlem
fueones avatar
Jag håller med dig till fullo! Vad är det egentligen för mening med att ha dom nyaste prylarna? Visst, om jag hade vunnit pengar så hade jag tackat och tagit emot för då kan man ju uppleva ännu mer saker men jag tänker ALDRIG jobba för att blir rik, dessutom så går det inte.
Citera
2012-01-21, 03:33
Medlem
Vår existens är blott en blinkning i det stora hela, så vad vi än väljer att göra är det meningslöst. Jag kan sitta och drömma mig bort i existentiella frågor, men finner trygghet i en simpel vardag där den största frågan är om jag ska tvätta mina nedbajsade underkläder i 40 eller 60 grader.

Du hajar?
Citera
2012-01-21, 04:18
Medlem
AvantiPopolos avatar
Woaw håller med dig till 100%! Att slita på ett meningslöst jobb 50 veckor om året för att kunna ha de åka till thailand 2 veckor varje år är för mig helt obegripligt.
Citera
2012-01-21, 04:29
Medlem
hopplakerstins avatar
Den gamle filosofen Plato förutspådde det som händer: http://www.youtube.com/watch?v=UQfRdl3GTw4 (matrix)

Det som händer nu är att folk vaknar upp, sprid kunskap och kärlek till människorna runt omkring er så hittar vi en lösning på problemet!
Citera
2012-01-21, 10:31
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomBombadill74
Vissa kanske anser att de vill ha kul under sin levnadstid mer än frid. Vissa anser att de vill ha båda. Rolighet är ju svårt att definiera men vissa gillar att festa och vara snygga och vissa vill spela gitarr vid en lägereld. Jag gillar båda, tror inte du ska vara så snabb på att döma.
Handlar mer om än att döma, missförstå mig inte. Det är bara mina tankar. Inget jag satt i ord och predikat till mina omkring mig. Folk lever hur de vill, men jag har svårt att se varför människor är så tidsjagande osv. Vi kan ändå inte vinna över tiden. Folk stressar så mycket för så lite..
Citera
2012-01-21, 10:35
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
Vår existens är blott en blinkning i det stora hela, så vad vi än väljer att göra är det meningslöst. Jag kan sitta och drömma mig bort i existentiella frågor, men finner trygghet i en simpel vardag där den största frågan är om jag ska tvätta mina nedbajsade underkläder i 40 eller 60 grader.

Du hajar?
Så att välja mellan att tvätta dina nedbajsade underkläder i 40 eller 60 grader får dig att leva fullt ut i hjärtat och känna total frihet? Well man får ju hoppas att du känner dig lycklig på dödsbädden sen.
Citera
2012-01-21, 13:08
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DylerTurden
Många som lever livet du inte föredrar utan det dina kompisar lever gör det av den anledning att de vill ha någonting att ge tillbaka till världen. När deras liv går förlorat ska de kunna blicka tillbaka och känna att de i livet åstadkommit något, gett det liv dom levde en mening. Det kan vara ett företag, en idé, en familj. För att komma dit måste man investera tid i det som världen för tillfället anser vara viktigast.

Om du klarar av att leva ditt liv på det sätt du beskriver så önskar jag dig all lycka, men tänk på att lycka är odefinierat och personligt. Jag håller nog med dina kompisar mer än dig, och hoppas en dag kunna lämna bakom mig något minnesvärt till en familj jag älskat.
Vill bara betona att familj har jag samt 2 barn och har bidragit till samhället genom att betala en stor summa pengar i skatter av de olika slag. Men det finns mer i livet än att bara avla efterkommande och betala skatt anser jag.
Citera
2012-01-21, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Vill bara betona att familj har jag samt 2 barn och har bidragit till samhället genom att betala en stor summa pengar i skatter av de olika slag. Men det finns mer i livet än att bara avla efterkommande och betala skatt anser jag.

Att bete sig som ett får och tro att man lämnar någonting positivt bakom sig bara för att man betalat skatt anser jag vara dumdristigt - skatten som vi tvingas betala finansierar inte bara absurda politikiska löner, utan även projekt, och trots att du kanske tycker vissa är bra , så kan du inte ställa dig bakom alla helhjärtat, och då är det dina pengar som någon annan spenderar mer eller mindre godtyckligt.

Om du tvunget vill lämna kvar någonting positivt så fortsätt ta hand om din familj, men anamma ett kritiskt tänkande och engagera dig politiskt, för det är där den största (och enda) skillnaden görs. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in