Citat:
Har låsningen nått hjärnan eller vad är det frågan om? Antingen bortser du medvetet från frågan komplett eller så har du missuppfattat hela tankegången från min sida & följdfrågorna. Vi tar om det från början i så fall.
Ursprungligen postat av Nickep
Ja...och i detta fanns bl.a.
Du kommer med förklaringar till detta med hjälp av Robert Sapolskys teorier, mitt svar lyder på följande sätt:
https://www.flashback.org/sp35244461
Eftersom jag anser att psykologi är ´´förvanskad´´ till en viss grad, och att man kan dra olika slutsatser, beroende på vilka syften man har med olika studier som man har någorlunda evidens för, samma mönster finner man inom kriminologin. Det var första, den andra är att jag gärna vill se bemötande av detta. Allt jag fann när jag sökte var R.Ds hemsida där ateister skålade för fullt och sväljde allt med hull och hår. Det finns två sidor av myntet, därav min önskan av att se den andra sidans respons. Det är vad en ´´självtänkande människa´´ gör, är det inte så Nickep? Jag är som sagt inte alls vass inom alla dessa psykologiska termer, därav blir hela debatten värdelöst från min sida om jag ska argumentera emot något som jag inte är särskilt kunnig i. Och det är anledningen till sista meningen i mitt inlägg.
Naturligtvis... Vad Sapolsky hela tiden var ute efter var just processen som låg före den utvecklingen - samma utgångspunkt hade jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Eftersom det finns fler solsystem i den kända delen av universum än sandkorn på jorden, lär sannolikheten vara stor att det finns civilisationer där ute med en utvecklingsnivå såväl under vår som långt över. Låt oss spekulera vidare och tänka fram en civilisation som överlevt sin egen förintelse eller miljöförstöring till döds betydligt längre än vår - några tusen år möjligen tiotusen år längre (från vår nivå nu och framåt). Oavsett vilken genomsnittlig intelligensnivå befolkningen som bäst uppvisar, ändras inte den omständigheten att utvecklingen måste ha pågått sedan en slags nollpunkt, då allt startade.
Någon gång under den utvecklingen bör de existentiella tankarna ha uppstått och gudomliga centralfigurer vuxit fram ur människors inre. Har du invändningar?
Någon gång under den utvecklingen bör de existentiella tankarna ha uppstått och gudomliga centralfigurer vuxit fram ur människors inre. Har du invändningar?
Oj, det är en sublim svar att göra anspråk på, den går inte att besvara, utan vi får gå in på det vi har upptäckt hittills. De extrasolär planeterna som vi har upptäckt hittills har inte samma förutsättningar som oss, den bästa exemplaret vi har är nog ´´Gliese 581 c´´ - det är dock bara spekulationer och inga större anspråk som man gör på upptäckten. Komplexa liv är skild från den enklaste livsformer av flera osannolika steg och därför kommer att vara ännu mindre vanligt att vi finner det. Intelligens är ett steg längre, så det blir ännu mer diffus att tänka sig det. Rent matematisk är chansen mindre än 0,01 om vi tänker oss intelligenta ´´varelser´´. Vi kan gå tillbaka igen, låt oss säga att förutsättningarna för korrekt temperatur etc finns på andra solsystem, vad är det som talar för att ett livsform kommer äga rum? Även då, vilken sorts livsform skulle det bli? Kommer evolutionen upprepas igen genom samma steg? Kanske, kanske inte. Det är mest hopp. Hopp om att någon annan, flera ljusår bort från oss, kollar upp och undrar precis som vi gör ibland ´´Finns det någon annan därute i mörkret?''. Well, det är en bra fundering att sova till i alla fall. Något som även jag, hoppas på innerst inne ibland. Vore inte pjökigt att sätta på brudar från en annan planet, tröttnar på de som bor på tellus.
Jag har inga invändningar på den sista delen, snarare hade det inga samband med det jag var inne på.
Senast redigerad av Rebax 2012-01-22 kl. 01:54.
Senast redigerad av Rebax 2012-01-22 kl. 01:54.
.