• 1
  • 2
2012-01-20, 15:09
Medlem
Hittar bara gamla trådar.
Har fått i uppdrag av en kompis att klona hans hårddisk utan att filerna på den gamla hårddisken försvinner.

Har aldrig klonat en hårddisk förut men läst lite, men hittar inte något som säger att den gamla hårddisken påverkas.
Försvinner filerna från den gamla?
Gratis program? Ska endast utföra 2 kloner av 2 datorer.

Jag har en extern hårddisk på ca 300gb som räcker gott och väl til de 2 kloner, men går det att få över dom på min externa och starta upp dem på en annan dator i något vitrualpc program eller liknande?

OCH UTAN ATT FILERNA FÖRSVINNER PÅ DE KLONADE DATORERNA?

Och GÅR det att starta upp de här klonerna i en virtuell maskin?

Hjälp!!

Tack på förhand!
Citera
2012-01-20, 15:15
Medlem
http://technet.microsoft.com/en-us/s...rnals/ee656415
Citera
2012-01-20, 15:24
Medlem
Datorn som ska kopieras har windows 7 installerat och (ALLT) som finns på disken, program,spel,porr,lösen, ja inte fan vet jag ALLT ska med till en Fil som jag kan kopiera över till min externa hårddisk och boota upp hemma i en vitruell miljö?

Fungerar det att göra så med det program du länkade!?
Citera
2012-01-20, 15:31
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetsbarn
Datorn som ska kopieras har windows 7 installerat och (ALLT) som finns på disken, program,spel,porr,lösen, ja inte fan vet jag ALLT ska med till en Fil som jag kan kopiera över till min externa hårddisk och boota upp hemma i en vitruell miljö?

CloneZilla gör en bootbar klon av din hårddisk.
Citera
2012-01-20, 15:32
Medlem
Citat:

Ja det fungerar så länge som disken du ska klona är mindre än 127GB

Från länken:
Note: Virtual PC supports a maximum virtual disk size of 127GB. If you create a VHD from a larger disk it will not be accessible from a Virtual PC VM.
Citera
2012-01-20, 15:36
Medlem
Okej tack för svar! Har just nu bara tillgång till datorer med linux.... Installerar man det där programmet direkt på datorn eller kör man det via en livecd?

EDIT: såg att det var en .EXE fil... Men det syns inget på den dator man kopierar ifrån då?
Senast redigerad av hetsbarn 2012-01-20 kl. 15:41.
Citera
2012-01-20, 15:41
Medlem
Citat:
Okej tack för svar! Har just nu bara tillgång till datorer med linux.... Installerar man det där programmet direkt på datorn eller kör man det via en livecd?

Du kan köra programmet direkt från datorn du ska klona, du behöver inte använda ytterligare en dator.
Citera
2012-01-20, 15:45
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dellovic
Ja det fungerar så länge som disken du ska klona är mindre än 127GB

Från länken:
Note: Virtual PC supports a maximum virtual disk size of 127GB. If you create a VHD from a larger disk it will not be accessible from a Virtual PC VM.
Var ser du det?
Citat:
CloneZilla laddar du ned som en .iso-fil som du bränner och bootar ifrån. När du bootar upp datorn från CD'n ser det ur som följer: https://upload.wikimedia.org/wikiped...Clonezilla.png.
Citera
2012-01-20, 15:46
Medlem
Citat:

EDIT: såg att det var en .EXE fil... Men det syns inget på den dator man kopierar ifrån då?

För att lämna så lite spår som möjligt efter dig:
Kopiera programmet till den externa hårddisken.
Stoppa in den externa disken i datorn du ska klona.
Kör programmet från den externa hårddisken.

Programmet kräver ingen installation, räcker med att kopiera filen.
Citera
2012-01-20, 15:46
Medlem
Citat:
Du kan köra programmet direkt från datorn du ska klona, du behöver inte använda ytterligare en dator.

Okjeokej! Tack för svar! Har du erfarenhet utav detta program själv? så det fungerar och den ursprungliga hårddisken som klonas inte påverkas alls?
Citera
2012-01-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Var ser du det?
CloneZilla laddar du ned som en .iso-fil som du bränner och bootar ifrån. När du bootar upp datorn från CD'n ser det ur som följer: https://upload.wikimedia.org/wikiped...Clonezilla.png.

Sök efter texten 127GB i artikeln jag länkade till så hittar du det
Citera
2012-01-20, 15:48
Medlem
Citat:
För att lämna så lite spår som möjligt efter dig:
Kopiera programmet till den externa hårddisken.
Stoppa in den externa disken i datorn du ska klona.
Kör programmet från den externa hårddisken.

Programmet kräver ingen installation, räcker med att kopiera filen.

okej! Tack! Ska testa i helgen! =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in