Citat:
Ursprungligen postat av Schutzstaffeln
Ett ständigt återkommande problem jag har med sojaflaskor är att de alltid tycks läcka från korken även fast flaskan står helt rakt upp och korken är ordentligt åtskruvad / stängd. Detta gäller inte bara en typ av flaska utan i princip alla jag har provat.
Senast igår blev hela min hand nedkladdad av en flaska jag tog ut ur kylen. Jag fick också torka bort den obligatoriska sojaringen flaskan hade lämnat efter sig i kylen. Med andra ord hade sojan runnit längs hela flaskan. Det lustiga är att flaskan läckte trots att jag ordentligt hade rengjort korken med varmt vatten och låtit den torka innan jag skruvade tillbaka den förra gången jag tog fram flaskan. Jag rengjorde även halsen och skruvmynningen på själva flaskan men det tycktes inte heller hjälpa.
Finns det någon kemisk förklaring bakom detta eller vad är det frågan om? Hur fan kan den läcka från korken liksom när den står helt rakt upp och när man dessutom rengjort den innan?
Det är likadant med de där flaskorna med Touch of Taste. Tror det är Knorr som gör dem.
Det måste ha något med viscositeten att göra, och att det blir någon osmos-effekt som får vätskan att trotsa tyngdlagen och "sugas" uppåt till flaskhalsen.
Hett vatten på ett hushållspapper som man torkar av flaskhals och insidan av kapsyl med innan man skruvar igen funkar dock... ända tills man glömmer det.