Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-01-20, 13:34
Medlem
Schutzstaffelns avatar
Ett ständigt återkommande problem jag har med sojaflaskor är att de alltid tycks läcka från korken även fast flaskan står helt rakt upp och korken är ordentligt åtskruvad / stängd. Detta gäller inte bara en typ av flaska utan i princip alla jag har provat.
Senast igår blev hela min hand nedkladdad av en flaska jag tog ut ur kylen. Jag fick också torka bort den obligatoriska sojaringen flaskan hade lämnat efter sig i kylen. Med andra ord hade sojan runnit längs hela flaskan. Det lustiga är att flaskan läckte trots att jag ordentligt hade rengjort korken med varmt vatten och låtit den torka innan jag skruvade tillbaka den förra gången jag tog fram flaskan. Jag rengjorde även halsen och skruvmynningen på själva flaskan men det tycktes inte heller hjälpa.

Finns det någon kemisk förklaring bakom detta eller vad är det frågan om? Hur fan kan den läcka från korken liksom när den står helt rakt upp och när man dessutom rengjort den innan?
Citera
2012-01-20, 13:37
Medlem
Ja dom läcker alltid, och den där jävla flärpkorken har så liten flärp att man gör illa sig varje gång, eller naglarna går av. Jag har alltid hushållspapper runt flaskan när jag använder den, det är enda tipset jag har.
Citera
2012-01-20, 13:41
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schutzstaffeln
Ett ständigt återkommande problem jag har med sojaflaskor är att de alltid tycks läcka från korken även fast flaskan står helt rakt upp och korken är ordentligt åtskruvad / stängd. Detta gäller inte bara en typ av flaska utan i princip alla jag har provat.
Senast igår blev hela min hand nedkladdad av en flaska jag tog ut ur kylen. Jag fick också torka bort den obligatoriska sojaringen flaskan hade lämnat efter sig i kylen. Med andra ord hade sojan runnit längs hela flaskan. Det lustiga är att flaskan läckte trots att jag ordentligt hade rengjort korken med varmt vatten och låtit den torka innan jag skruvade tillbaka den förra gången jag tog fram flaskan. Jag rengjorde även halsen och skruvmynningen på själva flaskan men det tycktes inte heller hjälpa.

Finns det någon kemisk förklaring bakom detta eller vad är det frågan om? Hur fan kan den läcka från korken liksom när den står helt rakt upp och när man dessutom rengjort den innan?

Tänkte säga att du ska torka av den, men det hade du tydligen gjort. Jag vet vad du pratar om men kan inte säga att det är ett speciellt vanligt problem för mig, rinner det så torkar jag bort det och det blir istort sätt aldrig några sojaringar där flaskan har stått, sen vill jag tillägga det är den mörka (vanligast) kinesiska sojan vi pratar om nu som är lite mer trögflytande. Jag förvarar dock min i rumstemperatur. Kan sojan ha jäst i din flaska, jag vet inte hur fermenteringsprocessen är fullt ut men den borde ju sluta jäsa när den är buteljerad och på så vis inte leda till att den tvingar ut soja ur korken.
Citera
2012-01-20, 13:42
Medlem
Bylines avatar
Citat:

Det är likadant med de där flaskorna med Touch of Taste. Tror det är Knorr som gör dem.
Det måste ha något med viscositeten att göra, och att det blir någon osmos-effekt som får vätskan att trotsa tyngdlagen och "sugas" uppåt till flaskhalsen.

Hett vatten på ett hushållspapper som man torkar av flaskhals och insidan av kapsyl med innan man skruvar igen funkar dock... ända tills man glömmer det.
Citera
2012-01-20, 13:51
Medlem
Schutzstaffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det är likadant med de där flaskorna med Touch of Taste. Tror det är Knorr som gör dem.
Det måste ha något med viscositeten att göra, och att det blir någon osmos-effekt som får vätskan att trotsa tyngdlagen och "sugas" uppåt till flaskhalsen.

Hett vatten på ett hushållspapper som man torkar av flaskhals och insidan av kapsyl med innan man skruvar igen funkar dock... ända tills man glömmer det.
En totalrengöring av kork och flaskhals fungerar oftast, dock inte alltid. Korken läckte igår fast än jag rengjorde den förra gången jag ställde tillbaka den. Därför måste det handla om en kemisk process som får sojan att stiga uppåt och tränga sig ut ur korken.
Vill tillägga att det var en flaska med lock du knäpper på och ingen du skruvar fast.
Senast redigerad av Schutzstaffeln 2012-01-20 kl. 13:55.
Citera
2012-01-20, 16:22
Medlem
Samma sak med Felix Ketchup. Blir tokig på att man 2012 inte kan lösa problemet med att ketchup åker ut och kladdar ner allt när man öppnar locket. Fail.
Citera
2012-01-20, 18:03
Medlem
christerys avatar
Det blir ringar efter soyan i kylen, på bordet osv. en naturlag. Jag har lärt mig att acceptera det.

Månne ifall man virade nedre halvan med alufolie... En droppe på väg ner "borde" sugas in av kapillärkraften. Men jag har inte sett droppar, bara ringarna... Magi?
Citera
2012-01-20, 19:39
Bannlyst
Jag har alltid soyaflaskan i en liten fryspåse så slipper man fläckar/ringar där man förvarar soyaflaskan
Citera
2012-01-20, 19:41
Medlem
Har tappat korken till min soja så jag har den i kylen utan kork. Den läcker inte... Kanske är det som är tricket? Skit i att ha kork på!
Citera
2012-01-20, 20:02
Medlem
Schutzstaffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Har tappat korken till min soja så jag har den i kylen utan kork. Den läcker inte... Kanske är det som är tricket? Skit i att ha kork på!
Låter lite väl farligt...om flaskan av okänd anledning skulle ramla skulle förödelsen bli total.
Citera
2012-01-20, 20:07
Medlem
Schutzstaffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Jag har alltid soyaflaskan i en liten fryspåse så slipper man fläckar/ringar där man förvarar soyaflaskan
Du det var inte helt dumt, slipper man ta i den med handen också. Dock borde den ju inte läcka när korken är på tycker man.
Citera
2012-01-20, 20:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Dock borde den ju inte läcka när korken är på tycker man.

Näe, jag håller med...

Men den verkar inte veta om det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här