• 1
  • 2
2012-01-20, 01:31
Medlem
Vart jag än vänder mig om, så möter jag i dagens samhälle alltid en generellt hat mot samer.
Folk som kommer fram utan någon som helst bakgrundsfakta och säger att vi är bidragstagande parasiter som inte gör annat än gnäller och bara ska ha.
Andra som tror att vi ligger efter i utvecklingen och fortfarande bor i kåtor utan el och det enda vi gör är att äta torkat renkött.

Är ganska trött på att höra dessa saker och att behöva diskutera för mitt folkslag.
Så vill gärna höra av er lapphatare vad er orsak till att ni hatar samer är.

Är det så att många människor bara är fördummade eller har vi media att tacka som är riktigt duktiga på att lyfta fram samiska konflikter och eländen?

för er som inte förstod det subtila i texten. Ja, jag är same..
Citera
2012-01-20, 01:34
Medlem
Har aldrig sett en same. Varför får ni massa bidrag? Kan ni inte anpassa er och skapa nytta för resten av samhället?
Citera
2012-01-20, 01:35
Medlem
Gringubbens avatar
Jag hatar inte samer. Däremot funderar jag lite över att det över huvud taget måste finnas folkgrupper.
Kan inte alla bara vara människor?
Känner samerna att de måste hålla ihop och inte blanda in andra människor i släkterna?
I så fall är de rasister enligt mig.
Citera
2012-01-20, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alekton
Har aldrig sett en same. Varför får ni massa bidrag? Kan ni inte anpassa er och skapa nytta för resten av samhället?

Då kan jag beskriva hur vi ser ut för dig. Vi har 2 ben, 2 armar och en människoliknande kropp samt ett huvud. Vit hud och vanliga kläder. Hår har vi också.

Hoppas du inte sitter hemma och tror att vi får pengar bara för att vi är samer.
Det är mestadels renskötare som får bidrag och det är rovdjursersättning.
Ganska naturligt att dom får det, precis som en bonde får rovdjursersättning för sina döda djur.
Skillnaden är att dom får mer i återbetalning är renskötarna.
Annars är det Statliga medel till större organisationer, såsom saminuorra och vaajmoe.
nästan alla organisationer jag har stött på får också statliga medel.

Tycker att vi gör skillnad i samhället, de flesta har vanliga jobb.
Citera
2012-01-20, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Jag hatar inte samer. Däremot funderar jag lite över att det över huvud taget måste finnas folkgrupper.
Kan inte alla bara vara människor?
Känner samerna att de måste hålla ihop och inte blanda in andra människor i släkterna?
I så fall är de rasister enligt mig.

alla är redan människor.
etniska folkgrupper och olika kulturer kommer dock alltid att finnas och det är en bra sak.
Det är inte så att du tycker att folk som pratar om mångkulturellt samhälle är rasister!?
Det låter dock redan som att du bestämt dig för att vi samer inte gillar andra kulturer med tanke på den sista meningen. jag har endast haft svenska flickvänner och min mor är svensk, så det är absolut inget sådant. och så är det med alla som jag känner.
Citera
2012-01-20, 02:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtdennis
Vart jag än vänder mig om, så möter jag i dagens samhälle alltid en generellt hat mot samer.

Är det inte främst i Norrland som man hatar samer?

Här i Stockholm (liksom Malmö och Göteborg m fl) har vi istället somalier, araber, kurder, afghaner, zigenare mm att bekymra oss över. Samer känns inte riktigt som en prioriterad fråga längre. Det är liksom inte samer som driver omkring på stadsgatorna och slår ned folk, rånar folk och våldtar mm.

Jag har vart i Norrland några gånger. Där diskuteras samer mycket. Mer sällan här i Stockholm.
Citera
2012-01-20, 02:30
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
alla är redan människor.
etniska folkgrupper och olika kulturer kommer dock alltid att finnas och det är en bra sak.
Det är inte så att du tycker att folk som pratar om mångkulturellt samhälle är rasister!?
Det låter dock redan som att du bestämt dig för att vi samer inte gillar andra kulturer med tanke på den sista meningen. jag har endast haft svenska flickvänner och min mor är svensk, så det är absolut inget sådant. och så är det med alla som jag känner.
Då är vi överens om att alla är människor.
Skönt att höra att det inte känns apviktigt att "hålla ihop folkgruppen".
Etniska folkgrupper finns i dag, men kommer troligen att lösas upp efter hand. Det tycker jag är bra.
De bra och fina saker som finns inom den samiska kulturen kommer nog ändå att bevaras i och med att det finns några eldsjälar som brinner för det. Språket kommer kanske leva något hundratal år till, gissar jag. Livsstilen med renskötsel har jag ingen aning om, det beror helt på hur det blir med krig och naturkatastrofer. (Ursäkta för wot.)

Ska man se det lite historiskt så har samerna lidit alla helvetes kval i Sverige. För hundra år sedan var de våra "indianer" och behandlades illa. Bra att de fått någorlunda upprättelse i dag, med sina rättigheter att bedriva renskötsel. Låt det bli med samerna som med alla andra "folkgrupper",(judar, romer, etc), dvs låt dem beblanda sig med alla andra och så tar några eldsjälar hand om de bra grejorna med kulturen som då får leva vidare. Men, precis som jag ofta tjatar om i andra inlägg, religionen har ingen plats. Gäller trolltrummor såväl som muslimidioter som står i torn och gapar.
Citera
2012-01-20, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Då är vi överens om att alla är människor.
Skönt att höra att det inte känns apviktigt att "hålla ihop folkgruppen".
Etniska folkgrupper finns i dag, men kommer troligen att lösas upp efter hand. Det tycker jag är bra.
De bra och fina saker som finns inom den samiska kulturen kommer nog ändå att bevaras i och med att det finns några eldsjälar som brinner för det. Språket kommer kanske leva något hundratal år till, gissar jag. Livsstilen med renskötsel har jag ingen aning om, det beror helt på hur det blir med krig och naturkatastrofer. (Ursäkta för wot.)

Ska man se det lite historiskt så har samerna lidit alla helvetes kval i Sverige. För hundra år sedan var de våra "indianer" och behandlades illa. Bra att de fått någorlunda upprättelse i dag, med sina rättigheter att bedriva renskötsel. Låt det bli med samerna som med alla andra "folkgrupper",(judar, romer, etc), dvs låt dem beblanda sig med alla andra och så tar några eldsjälar hand om de bra grejorna med kulturen som då får leva vidare. Men, precis som jag ofta tjatar om i andra inlägg, religionen har ingen plats. Gäller trolltrummor såväl som muslimidioter som står i torn och gapar.

Roligt med någon påläst människa, som vet litegrann om det samiska.

Dock håller jag inte med om att beblandning och mångkulturen är en så positiv sak. Folk ska se olika ut, det är lite av mänsklighetens charm i världen runtomkring. Det ska finnas vita,svarta,gula medmera. död värld om alla går omkring med samma hudton.

Religionen tog svenskarna död på för länge sedan, dom brände upp de flesta trolltrummorna och nåjderna. samt förkristnade samerna, så vet många samer som är kristna. tyvärr.
Citera
2012-01-20, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Är det inte främst i Norrland som man hatar samer?

Här i Stockholm (liksom Malmö och Göteborg m fl) har vi istället somalier, araber, kurder, afghaner, zigenare mm att bekymra oss över. Samer känns inte riktigt som en prioriterad fråga längre. Det är liksom inte samer som driver omkring på stadsgatorna och slår ned folk, rånar folk och våldtar mm.

Jag har vart i Norrland några gånger. Där diskuteras samer mycket. Mer sällan här i Stockholm.

Sant.

Har varit många gånger i Göteborg dock och där finns det nedsättande attityd mot samer. Men det handlar mest om vargfrågan och marktvister. Men mest samehat är det absolut i småstäderna/orterna från värmland och uppåt.
Citera
2012-01-20, 03:04
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Roligt med någon påläst människa, som vet litegrann om det samiska.
Nja, så jävla påläst är jag inte, även om jag ändå läser ihjäl mig när jag får chansen på intressant litteratur. Skulle tro att jag ligger på snittet när det gäller tävlande i vem vet mest. Hade 1,8 på högskoleprovet på 90-talet. Sedan får du avgöra hur påläst jag är.
Citat:
Dock håller jag inte med om att beblandning och mångkulturen är en så positiv sak. Folk ska se olika ut, det är lite av mänsklighetens charm i världen runtomkring. Det ska finnas vita,svarta,gula medmera. död värld om alla går omkring med samma hudton.
Visst är det lite charmigt med gula små kineser, etc. Men hur vi än tycker om det så kommer "raserna" att bli allt mer uppblandade. Bra för att motverka inavel, säger jag.
Varför måste det finnas gula, svarta, vita, etc?
Finns det något självändamål förutom det charmiga?

Citat:
Religionen tog svenskarna död på för länge sedan, dom brände upp de flesta trolltrummorna och nåjderna. samt förkristnade samerna, så vet många samer som är kristna. tyvärr.
Ja. Där gjorde de samerna en tjänst. Fast de inte själva förstod på vilket sätt och i vilken omfattning. Nu vet alla vakna svennebananer att kristendomen är en samling sagor som inte skulle platsa bland Kalle Anka och hans vänner.
Ett lyft för samisk kultur imo.
Citera
2012-01-20, 03:05
Medlem
Wheeler88s avatar
Aldrig sett en same med mina egna ögon heller, fast jag har heller aldrig befunnit mig högre upp i landet än sälen. Där jag bor talas det inte så mycket om samer, i Östergötland då.

Däremot har jag en kompis som kommer från norrland och han säger att renskötare är dumma i huvudet och borde hålla mer koll på sina "jävla renar" som blockerar vägar osv. "Inte flyttar de på sig när man tutar eller försöker köra över dem heller".
Senast redigerad av Wheeler88 2012-01-20 kl. 03:08.
Citera
2012-01-20, 03:13
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Aldrig sett en same med mina egna ögon heller, fast jag har heller aldrig befunnit mig högre upp i landet än sälen. Där jag bor talas det inte så mycket om samer, i Östergötland då.

Däremot har jag en kompis som kommer från norrland och han säger att renskötare är dumma i huvudet och borde hålla mer koll på sina "jävla renar" som blockerar vägar osv. "Inte flyttar de på sig när man tutar eller försöker köra över dem heller".
Fast nu är det bättre att ta lite seriöst på ts fråga.
En massa dumjidder funkar inte här.
Alla vet att random "norrlänning" hatar samer.
Surt sa räven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in