Citat:
Ursprungligen postat av bengtdennis
alla är redan människor.
etniska folkgrupper och olika kulturer kommer dock alltid att finnas och det är en bra sak.
Det är inte så att du tycker att folk som pratar om mångkulturellt samhälle är rasister!?
Det låter dock redan som att du bestämt dig för att vi samer inte gillar andra kulturer med tanke på den sista meningen. jag har endast haft svenska flickvänner och min mor är svensk, så det är absolut inget sådant. och så är det med alla som jag känner.
Då är vi överens om att alla är människor.
Skönt att höra att det inte känns apviktigt att "hålla ihop folkgruppen".
Etniska folkgrupper finns i dag, men kommer troligen att lösas upp efter hand. Det tycker jag är bra.
De bra och fina saker som finns inom den samiska kulturen kommer nog ändå att bevaras i och med att det finns några eldsjälar som brinner för det. Språket kommer kanske leva något hundratal år till, gissar jag. Livsstilen med renskötsel har jag ingen aning om, det beror helt på hur det blir med krig och naturkatastrofer. (Ursäkta för wot.)
Ska man se det lite historiskt så har samerna lidit alla helvetes kval i Sverige. För hundra år sedan var de våra "indianer" och behandlades illa. Bra att de fått någorlunda upprättelse i dag, med sina rättigheter att bedriva renskötsel. Låt det bli med samerna som med alla andra "folkgrupper",(judar, romer, etc), dvs låt dem beblanda sig med alla andra och så tar några eldsjälar hand om de bra grejorna med kulturen som då får leva vidare. Men, precis som jag ofta tjatar om i andra inlägg, religionen har ingen plats. Gäller trolltrummor såväl som muslimidioter som står i torn och gapar.