• 1
  • 2
2005-01-22, 20:55
Medlem
dIRe_s avatar
Jag har alltid trott att det var syrorna, dvs fosforsyra, citronsyra och kolsyra som fräter på tänderna. Min polare säger dock att det typ bara är sockret i läsken, och menar att lightläsk är näst intill ofarligt för tänderna. Värt att tillägga är att han fått det från sin mor som är tandhygenist, och man tycker att hon borde ha koll.

Är det nån som _vet_ varför det är dåligt för tänderna? Ge källa också.
Citera
2005-01-22, 20:59
Medlem
Syrorna är inge farliga,
fosfor i stora mängder men det är väl en 1/100 ml av det i colan
Citronsyran och kolsyran, no worries!

Sockret är en tjuv, men jag ksulle tro att det finns saker i cola light(light-läsker) som på ett bra sätt tar sockrets roll.. kanske?

donkii
Citera
2005-01-22, 23:48
Medlem
Ben Hogans avatar
Om det bara vore sockret som påverkade, så skulle väl juice vara lika dåligt för tänderna som läsk?
Citera
2005-01-22, 23:53
Medlem
det söta är näring åt de mikroorganismer som finns i munnen (karius och baktus!)
Citera
2005-01-23, 04:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Hogan
Om det bara vore sockret som påverkade, så skulle väl juice vara lika dåligt för tänderna som läsk?

det är det oxå, min tandläkare frågade om jag drack mkt jos eller läsk...
Citera
2005-01-23, 12:18
Medlem
socker påstås vara farligt för att det finns bakterier på tänderna som käkar socker när dom gör det så produserar dom syra som fräter på tänderna,
och jo andra syror är lika bra på att fräta bort tänder,,
men sammtidigt så skall saliven skydda tänderna men det funkar som man vet inte alltid då socker nu mera finns i alla livsmedel,,orsaken till att man borstar tänderna är att minska antalet bakterier vilket borde ge mindre syra i truten,
men det finns olika sjuk doms tillstånd som ger mindre saliv i munnen och då fåt man verkligen karis i tänderna
Citera
2005-01-23, 12:28
Medlem
Sockret är boven av just de anledningar man tidigare påpekat.
Citera
2005-01-23, 12:33
Medlem
dIRe_s avatar
Ge gärna källor

Citat:
Apelsinjuice ju lika lågt pH-värde som läsk.
Citera
2005-01-25, 01:23
Medlem
Lightläsk är lika dålig som vanlig läsk för tänderna. Anledningen att apelsinjuice inte är ett lika stort problem är på grund av att folk inte konstant dricker apelsinjuice.

Orkar inte ta fram källor, det bara är så. Din kompis har fel.

EDIT: Du kan få en "källa" för att jag är så snäll. testa att googla annars.
http://expressen.se/index.jsp?a=185212
Citera
2005-01-25, 13:12
Medlem
Apelsinjuice har väl inte lika farliga syror som Lightläsk?

Dessutom har väl apelsinjuice osv fruktsocker..druvsocker, men jag antar att det är lika onyttigt.

Aja iaf, kan man dricka någon apelsinjuice utan dåligt samvete?
Citera
2005-01-25, 17:00
Medlem
Ralfons avatar
Jag tror nog att syrorna i läsken kan påverkan en del, speciellt som man oftare tenderar att skölja runt sådan dricka i bakre delen av munnen och när jag varit på besök hos Folktandvården har de bestämt hävdat att syrorna i läsken gör sitt. Det ger upphov till slitna tänder (ofta bakre) som kan isa/ila utan att man för den skulle har så jättemycket karies och/eller bakteriebeläggningar där...
Citera
2005-01-25, 20:08
Medlem
Cedro Citrons avatar
Är coca cola farligare än vanlig läsk? (för tänderna)
Alltid när man dricker cola får tänderna en väldig sträv obehaglig beläggning som man inte får av annan läsk.
Dessutom blir man helt slemmig i munnen av coca cola.
Kanske är allergisk mot coca cola. Dricker sällan det, av olika anledningar. Det är dock bra om det enda man har är dålig sprit och systemet är stängt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in