2012-01-19, 20:24
Medlem
Hej.

Jag är inte säker på om man kan fråga det här, men jag gör ett försök!

iallafall:

För 2 år sedan hade jag ett sommarjobb som CAD-ritare på pappas jobb. Men i somras hade jag inget jobb, så jag var mest hemma och styrde och så. Gick till arbetsförmedlingen men det fanns inga sommarjobb då. Gjorde ett CV där också på deras hemsida. Jag var där dagen efter skolan slutade så det var ju ingen stor chans att det fanns några jobb heller.
Men funderar på om jag på något sätt ska söka sommarjobb på olika ställen. Men jag har aldrig gjort det förut och vet inte hur man gör. Det blir som ett miniproblem (man blundar för under vårterminen) som växer sig lagom stort tills sommaren ur olika aspekter.

Så hur gör man till att börja med? Eller om någon har några som helst tips så går det bra!!
Citera
2012-01-19, 20:25
Medlem
Fettopappas avatar
Finns många trådar som kan hjälpa dig,

https://www.flashback.org/t624825
Citera
2012-01-19, 20:26
Medlem
hur svårt kan det vara?
gå runt till ica butiker och liknande om dem behöver hjälp i sommar när många ahr semester?
Citera
2012-01-19, 20:29
Medlem
RadioGaGas avatar
Kontakter funkar bäst.
Citera
2012-01-19, 21:42
Medlem
tclaessons avatar
Ring/besök intressanta företag på orten. Sök på t.ex. "städ" eller annan lämplig bransch på hitta.se och ring alla företag som kommer upp. Så gjorde jag sist och det gav resultat.
Citera
2012-01-19, 21:45
Medlem
ojoj, tack för tipsen jag fick för tillfället!

Jag tänker på några saker. Lite frågor alltså^^:

1. Kan man lämna in flera ansökningar på flera ställen? Jag vet inte riktigt hur man gör om man får jobb på 3 av 10 ställen. (Om man i bästa fall får så många platser) Hur väljer man vilket jobb man vill ha?

2. Hur brukar ansökan se ut? Är det personlig beskrivning och ett CV? Något mer eller detalj?

3. På CAD-sommarjobbet kunde jag jobba 60% av sommaren så man får ledigt också. Är det så nu för tiden att alla nästan kräver att man antingen jobbar hela sommaren eller så får man inte jobba alls? Eller beror det helt enkelt på från företag till företag hur dom resonerar om det?
Citera
2012-01-19, 21:50
Medlem
tclaessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IP-pel
ojoj, tack för tipsen jag fick för tillfället!

Jag tänker på några saker. Lite frågor alltså^^:

1. Kan man lämna in flera ansökningar på flera ställen? Jag vet inte riktigt hur man gör om man får jobb på 3 av 10 ställen. (Om man i bästa fall får så många platser) Hur väljer man vilket jobb man vill ha?
Du ska lämna in ansökningar på många ställen. Blir du erbjuden tre olika jobb tar du det som verkar roligast, bäst och ev. ger bäst betalt.

Citat:
2. Hur brukar ansökan se ut? Är det personlig beskrivning och ett CV? Något mer eller detalj?
Vanligtvis skickar du med ett välskrivet personligt brev och ett CV. Du behöver inte skicka med något mer om de inte ber om det.

Citat:
3. På CAD-sommarjobbet kunde jag jobba 60% av sommaren så man får ledigt också. Är det så nu för tiden att alla nästan kräver att man antingen jobbar hela sommaren eller så får man inte jobba alls? Eller beror det helt enkelt på från företag till företag hur dom resonerar om det?
Det beror helt och hållet på företag. Du ska ju vara glad om du får jobba en hel sommar, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in