2008-02-16, 23:29
Bannlyst
Efterssom jag aldrig haft ett sommarjobb i hela mitt liv så vet jag inte hur jag går tillväga.
Jag är 18år och nu är det dags att skaffa mig ett jobb, men har ingen anning hur bara!

Jag letar på google, men finner inget? Finns det verkligen ingen sökväg för de som vill ha sommarjobb?

Så hur ska jag få mig ett sommarjobb ?
Citera
2008-02-16, 23:33
Medlem
rednandslimys avatar
För helvete....Börja på ams.se. Du är 18 och borde gå på gymnasie. Vad utbildar du dig till? Sök jobb inom det område du är utbildad till. Kolla i tidningar, prata med folk som känner folk osv.
När slutar du gymnasiet då? Börjar du sista året efter sommaren?
Citera
2008-02-16, 23:39
Medlem
Hannes2ks avatar
Vad jag har lärt mig är att inget i verkligenheten är lika bekvämt som en google sökning. Ta dig i kragen, gå in på ams.se och och kolla, fråga vänner, fråga i närliggande butiker och ligg på som en jävel. Sommarjobb kommer inte till dig, du måste gå dit.
Citera
2008-02-16, 23:48
Medlem
BagareBengts avatar
När man är ung och ska skaffa arbete; deltid, helg, sommar eller heltid, så finns det inget som motsvarar kontakter. Morsan, farsan, morbror, faster, kompisens farsa, deras arbetsplatser eller vänner (vänners vänner), dylikt är alltid lättast och så förmedlas den absoluta merparten av arbeten.

Börja alltså med att fråga runt i den närmaste kretsen.

Fungerar inte det så leta hos AMS och i annonser, tidningar och internet.

Sista alternativet är att gå runt hos arbetsgivare och fråga.
Citera
2008-02-17, 00:32
Medlem
sasos avatar
panta burkar
Citera
2008-02-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-
Efterssom jag aldrig haft ett sommarjobb i hela mitt liv så vet jag inte hur jag går tillväga.
Jag är 18år och nu är det dags att skaffa mig ett jobb, men har ingen anning hur bara!

Jag letar på google, men finner inget? Finns det verkligen ingen sökväg för de som vill ha sommarjobb?

Så hur ska jag få mig ett sommarjobb ?
Kommunen brukar kunna fixa jobb åt slabbedabbar som inte har orkat läsa platsjournalen. Fast de jobben har rätt pissig lön!
Citera
2008-02-17, 00:55
Medlem
buyzabas avatar
Är det bara jag som inte tror på det här med kontakter inom familjen? Vettefan om min familj och släkt är extremt störd eller något, men ingen har kontakter som leder till ett jobb. Kan bero på att alla antingen jobbar på arbetsplatser där de inte tar in mer folk/man måste ha erfarenhet, eller för att de är ingenjörer och har en hög status, men inte mycket att säga till om.

Kommunjobben, de så kallade "feriejobben" kan väl ha så låg lön som 30-35 kr/timmen. Jag undrar om de följer kollektivavtalen där.
Senast redigerad av buyzaba 2008-02-17 kl. 00:57.
Citera
2008-02-17, 13:08
Medlem
nipsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Är det bara jag som inte tror på det här med kontakter inom familjen? Vettefan om min familj och släkt är extremt störd eller något, men ingen har kontakter som leder till ett jobb. Kan bero på att alla antingen jobbar på arbetsplatser där de inte tar in mer folk/man måste ha erfarenhet, eller för att de är ingenjörer och har en hög status, men inte mycket att säga till om.

Kommunjobben, de så kallade "feriejobben" kan väl ha så låg lön som 30-35 kr/timmen. Jag undrar om de följer kollektivavtalen där.

Knappast 30-35kr/timmen, du har helt fel. Har du någon källa på det?
Citera
2008-02-17, 13:21
Medlem
-jOE!s avatar
Kolla som sagt med familj, släkt och vänner som ett första steg. Kontakta alla uthyrningsföretag á la Manpower och anmäl dig intresserad för alla jobb som kan vara aktulla, lagerjobb och liknande kanske kan passa?
Citera
2008-02-17, 13:27
Medlem
Blygiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nipson

Där jag kommer ifrån (relativt liten kommun) så var det förr om åren 45 :- / h om du arbeta på vanliga ställen såsom parkarbete och liknande, men 50 :- inom sjukvården. De höjde dock detta nyligen, till 50 :- /h för normalt jobb och 55 :- /h inom vården.
Citera
2008-02-17, 13:27
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nipson
Något gammalt men:
http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=633006

När jag var 14 år fick jag 30 kr / timmen. Det var man glad för. I en annan kommun fick jag 50 kr (4 år senare). Det förvånar mig inte om det fortfarande finns kommuner med 35 kr/timmen som lön, i Arvidsjaur var det så för bara ett år sen.
Senast redigerad av buyzaba 2008-02-17 kl. 13:29.
Citera
2008-02-17, 13:53
Medlem
pröva att söka på FB och med Google så hittar du garanterat en massa tillvägagångssätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in