Citat:
Ursprungligen postat av CampzEh
Vem har rätt till de pengarna då? Mig veterligen har inte jag det. Motivationen för den personen som slår igenom kan mycket väl vara att h*n vill att sina barn ska ha en rik uppväxt, har han då inte rätt att skänka pengarna till sina barn? Vem är du att säga att det är fel? För att du tycker att det är orättvist?
Tjäna storkovan själv då och gör vad DU vill med DINA pengar istället för att försöka tvinga folk att gör som DU vill med DERAS pengar.
Som sagt, ett begränsat arv är helt ok, problemet är när man ärver stora förmögenheter och skapar en permanent överklass, det håller inte i längden. En rik uppväxt får de allt genom att de växer upp i ett hushåll med pengar.
Jag kan inte ensam bestämma att det är fel, för att något sådånt ska genomföras krävs det att det finns majoritetsstöd för det i samhället. Vi som samhälle har bestämt ett antal regler för hur pengar fungerar och vi som samhälle kan närsomhelst ändra på dessa regler om det finns tillräckligt stor opinion för det, det är ingenting som är skrivet i sten.