2012-01-21, 12:58
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av npascal
Jag är civilingenjör och är inte fattig på något vis, men jag känner folk som är fattiga. Jag hatar inte folk som är lyckade, jag tycker bara att det ska finnas en begränsning till rimliga nivåer när det gäller belöning. Och bara för att du föds in i rätt familj kan du väl knappast kallas en "mer lyckad människa"?
Sista meningen visar bara på vilka otroligt dumma och ihåliga argument högern måste ta till när de får slut på idéer.

Så du är en av dessa safariresenärer som vill sprida ert hat? Det är inte synd om "fattiga" människor i Sverige som får i stort sett allt gratis av samhället och alla som bor i bättre områden är inte födda rika.
Citera
2012-01-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CampzEh
Vem har rätt till de pengarna då? Mig veterligen har inte jag det. Motivationen för den personen som slår igenom kan mycket väl vara att h*n vill att sina barn ska ha en rik uppväxt, har han då inte rätt att skänka pengarna till sina barn? Vem är du att säga att det är fel? För att du tycker att det är orättvist?
Tjäna storkovan själv då och gör vad DU vill med DINA pengar istället för att försöka tvinga folk att gör som DU vill med DERAS pengar.
Som sagt, ett begränsat arv är helt ok, problemet är när man ärver stora förmögenheter och skapar en permanent överklass, det håller inte i längden. En rik uppväxt får de allt genom att de växer upp i ett hushåll med pengar.
Jag kan inte ensam bestämma att det är fel, för att något sådånt ska genomföras krävs det att det finns majoritetsstöd för det i samhället. Vi som samhälle har bestämt ett antal regler för hur pengar fungerar och vi som samhälle kan närsomhelst ändra på dessa regler om det finns tillräckligt stor opinion för det, det är ingenting som är skrivet i sten.
Citera
2012-01-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
Så du är en av dessa safariresenärer som vill sprida ert hat? Det är inte synd om "fattiga" människor i Sverige som får i stort sett allt gratis av samhället och alla som bor i bättre områden än födda rika.
Nej jag tillhör inte "safariresenärerna", och som sagt, det handlar inte om att sprida hat utan att se det orimliga med det klassamhälle vi idag lever i. Jag hör att du aldrig någonsin känt någon som är fattig och själv är född med silversked i munnen långt ifrån dessa områden, du får det att låta så underbart att vara fattig. Du kan ju prova på själv om du så vill.
Citera
2012-01-21, 13:06
Medlem
AmiralSjostedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
Människor som är fattiga borde fokusera mer på att förändra sitt eget liv än att hata andra mer lyckade människor. Det här är ju bara patetiskt men också väntat av vänsteridioter...
Att förändra sina egna liv har det feta kapitalissvinsäckelaset Reinfeldt effektivt satt stopp för genom att cementera nyfattigdom och gammalfattigdom. Annars hade dom fattiga för länge sedan kastat av sig alliansbojorna och själva hjälpt till i en arbetslinje.

Betänk att hålla ner fattiga är ett nödvändigt nöje för dom rika. Utan fattiga finns det nämligen inte heller rika. Bara jämlika.

Så länge vi har medlöpare som du som "fokuserar" på att ha tungorna så långt som det någonsin går i Billströms och Reifeldts anusar kommer det behövas safaris som sätter svinen på kartan. Fokusera dock lite på riskerna med medlöparbeteendet den dag V får majoritetsmakten.
Citera
2012-01-21, 13:10
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmiralSjostedt
Att förändra sina egna liv har det feta kapitalissvinsäckelaset Reinfeldt effektivt satt stopp för genom att cementera nyfattigdom och gammalfattigdom. Annars hade dom fattiga för länge sedan kastat av sig alliansbojorna och själva hjälpt till i en arbetslinje.

Betänk att hålla ner fattiga är ett nödvändigt nöje för dom rika. Utan fattiga finns det nämligen inte heller rika. Bara jämlika.

Så länge vi har medlöpare som du som "fokuserar" på att ha tungorna så långt som det någonsin går i Billströms och Reifeldts anusar kommer det behövas safaris som sätter svinen på kartan. Fokusera dock lite på riskerna med medlöparbeteendet den dag V får majoritetsmakten.

Hade du skött dig i gymnasiet eller skrivit ett bra HP så skulle du kommit in på HHS, Industriell ekonomi, civilekonom i t.ex. Lund eller till jurist och tjänat pengar du med.

Så svårt är det inte att bli rik.

Istället valde du själv att stanna kvar i den situationen som du befinner dig i och skylla allt på oss skötsamma.
Citera
2012-01-21, 14:53
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Du kommer fortfarande endast med stora generaliseringar, inte direkt nåt man tar på allvar. Du känner dig uppenbarligen intellektuellt överlägsen andra, endast du har rätt och du känner dig bättre av att hoppa på folk med andra ideologier än dig själv, möjligtvis som kompensation för att du själv inte tänkt igenom din egen ideologi. Vad definerar du dig själv som? Anarkokapitalist? Nyliberal?
Du tror inte själv att det du tycker är rätt?
Citera
2012-01-21, 15:17
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Som sagt, ett begränsat arv är helt ok, problemet är när man ärver stora förmögenheter och skapar en permanent överklass, det håller inte i längden. En rik uppväxt får de allt genom att de växer upp i ett hushåll med pengar.
Jag kan inte ensam bestämma att det är fel, för att något sådånt ska genomföras krävs det att det finns majoritetsstöd för det i samhället. Vi som samhälle har bestämt ett antal regler för hur pengar fungerar och vi som samhälle kan närsomhelst ändra på dessa regler om det finns tillräckligt stor opinion för det, det är ingenting som är skrivet i sten.

Blir det inte svårt då med hur stort hus? ellr hur många? vilket hus? får man ha lite pengar över också? hur mycke? skog? är det okej? isåfall hur många hektar?
Släkt smycken? osv osv.........
Vem ska bestämma vart detta som konfiskeras ska gå? om det är aktier ska dessa säljas då? Kan inte det ska kalabalik i olika fretag om majoritetsägaren dör och staten tar över och bestämmer till vem detta ska säljas?
Korruptionsrisken där är ganska stor kan jag tänka mig.
Citera
2012-01-21, 15:42
Medlem
Skulle även vara intressant med medel och underklassafari. Det är nog nyttigt att folk får se hur annorlunda livet kan vara för olika grupper i samhället och på så sätt öka förståelsen för varandra.
Citera
2012-01-21, 20:51
Medlem
tryffs avatar
Jag hade sett att någon arrangerade "rånresor" och bussade krimminella invandrarungdomar till fina områden där alla är så positiva till mångkultur.
Citera
2012-01-21, 23:03
Bannlyst
SD är för flummiga. Sannfinländarna är bättre än SD, det är mer rakt på sak.

Citat:
Ursprungligen postat av NoEasyWayOut
Det finns det ju? SD.

Radikalare partier finns med i form av Svenskarnas parti och Nationaldemokraterna.
Citera
2012-01-21, 23:17
Medlem
Det är bara positivt att det visas upp hur Reinfeldts främsta
anhängare bor.Jag förstår att syftet är att belysa bostadsproblemen
och dom stora skillnader som finns.En del är hemlösa och andra bor i
villor med flera hundra kvadrat.Så ska det inte vara i ett rättvist samhälle.
Alla ska med!
Citera
2012-01-22, 00:29
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Skulle även vara intressant med medel och underklassafari. Det är nog nyttigt att folk får se hur annorlunda livet kan vara för olika grupper i samhället och på så sätt öka förståelsen för varandra.
Fast när jag stöter på underklass minskar min förståelse för andra människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in