2012-01-21, 09:07
Medlem
NoEasyWayOuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Sverige behöver ett parti som Sanfinländarna i Riksdagen, som våga säga ifrån.
Det finns det ju? SD.

Radikalare partier finns med i form av Svenskarnas parti och Nationaldemokraterna.
Citera
2012-01-21, 09:26
Medlem
benedikt.bandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av npascal
Räknas arv som att man "lyckats"? Jag har inget emot att folk som arbetat hårt får en rimlig belöning för det, men det är orimligt att man föds in i ett priviligierat liv och ärver en förmögenhet. Arv borde begränsas till rimliga nivåer, dvs hus och annat som kan vara av sentimentalt värde, men inte en massa aktier eller andra finansiella tillgångar. Varför ska vissa bli miljonärer när deras enda bedrift har varit att de föds till rätt familj?
Om någon testamenterar något till dig, varför ska du då inte ha rätt till det? Tycker du också att vi borde skära lite med kniv i ansiktet på personer som föds "vackra"? Varför ska vissa få ligga mer än andra när deras enda bedrift har varit att de haft tur med generna? Det kanske vore rimligt att alla män tilldelades en tusenlapp och en kvinna när de föds, så att det blir rättvist.
Citera
2012-01-21, 09:39
Bannlyst
Kungen på underklassafari i malmö:

http://www.sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_malmo/article1602855/TV-Kungen-vill-veta-mer-om-skotten.html
Citera
2012-01-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Att jag kallar de med radikalt annorlunda politiska åsikter än mig för inkompetenta har att göra med att de är inkompetenta då de alltid är inkonsekventa om man drar det till sin spets.
Du kommer fortfarande endast med stora generaliseringar, inte direkt nåt man tar på allvar. Du känner dig uppenbarligen intellektuellt överlägsen andra, endast du har rätt och du känner dig bättre av att hoppa på folk med andra ideologier än dig själv, möjligtvis som kompensation för att du själv inte tänkt igenom din egen ideologi. Vad definerar du dig själv som? Anarkokapitalist? Nyliberal?
Citera
2012-01-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benedikt.bandit
Om någon testamenterar något till dig, varför ska du då inte ha rätt till det? Tycker du också att vi borde skära lite med kniv i ansiktet på personer som föds "vackra"? Varför ska vissa få ligga mer än andra när deras enda bedrift har varit att de haft tur med generna? Det kanske vore rimligt att alla män tilldelades en tusenlapp och en kvinna när de föds, så att det blir rättvist.
Ditt utseende är något du fysiskt föds med, arv är begrundat på lagar, något som vi som samhälle kommit överens om, att jämföra de två är bra löjligt. Som sagt så tycker jag att man ska kunna ärva hus och liknande, men inte stora förmögenheter. Det finns ingen anledning till att personer ska födas med dussintals miljoner i plånboken, det leder bara till en värld där din födelsefamilj och inte dina bedrifter bestämmer din station i samhället.
Citera
2012-01-21, 12:13
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ditt utseende är något du fysiskt föds med, arv är begrundat på lagar, något som vi som samhälle kommit överens om, att jämföra de två är bra löjligt. Som sagt så tycker jag att man ska kunna ärva hus och liknande, men inte stora förmögenheter. Det finns ingen anledning till att personer ska födas med dussintals miljoner i plånboken, det leder bara till en värld där din födelsefamilj och inte dina bedrifter bestämmer din station i samhället.
Kalla det social darwinism, där de som kämpar hårt gör det inte bara för sin egen skull utan även för sina efterlevandes skull. Det är väl "rättvist" att man kan bädda för framtida generationers trygghet?
Den typ av arvsreglering du föreslår, med ett begränsat arvsbelopp, skulle så lätt kunna kringgås att den i praktiken vore meningslös.
Citera
2012-01-21, 12:32
Medlem
Treehorns avatar
Människor som är fattiga borde fokusera mer på att förändra sitt eget liv än att hata andra mer lyckade människor. Det här är ju bara patetiskt men också väntat av vänsteridioter...
Citera
2012-01-21, 12:43
Medlem
CampzEhs avatar
Citat:
Räknas arv som att man "lyckats"? Jag har inget emot att folk som arbetat hårt får en rimlig belöning för det, men det är orimligt att man föds in i ett priviligierat liv och ärver en förmögenhet. Arv borde begränsas till rimliga nivåer, dvs hus och annat som kan vara av sentimentalt värde, men inte en massa aktier eller andra finansiella tillgångar. Varför ska vissa bli miljonärer när deras enda bedrift har varit att de föds till rätt familj?
Vem har rätt till de pengarna då? Mig veterligen har inte jag det. Motivationen för den personen som slår igenom kan mycket väl vara att h*n vill att sina barn ska ha en rik uppväxt, har han då inte rätt att skänka pengarna till sina barn? Vem är du att säga att det är fel? För att du tycker att det är orättvist?
Tjäna storkovan själv då och gör vad DU vill med DINA pengar istället för att försöka tvinga folk att gör som DU vill med DERAS pengar.
Citera
2012-01-21, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Kalla det social darwinism, där de som kämpar hårt gör det inte bara för sin egen skull utan även för sina efterlevandes skull. Det är väl "rättvist" att man kan bädda för framtida generationers trygghet?
Den typ av arvsreglering du föreslår, med ett begränsat arvsbelopp, skulle så lätt kunna kringgås att den i praktiken vore meningslös.
Det är rättvist till en gräns, du kan lämna efter dig ett hus t.ex. men att lämna efter sig stora förmögenheter leder endast till en oförtjänt permanent överklass. Ja, jag vet att det finns praktiska problem som att man skulle kunna överföra tillgångarna innan döden, men även sådant kan regleras.
Citera
2012-01-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
Människor som är fattiga borde fokusera mer på att förändra sitt eget liv än att hata andra mer lyckade människor. Det här är ju bara patetiskt men också väntat av vänsteridioter...
Jag är civilingenjör och är inte fattig på något vis, men jag känner folk som är fattiga. Jag hatar inte folk som är lyckade, jag tycker bara att det ska finnas en begränsning till rimliga nivåer när det gäller belöning. Och bara för att du föds in i rätt familj kan du väl knappast kallas en "mer lyckad människa"?
Sista meningen visar bara på vilka otroligt dumma och ihåliga argument högern måste ta till när de får slut på idéer.
Citera
2012-01-21, 12:55
Medlem
Triremers avatar
Har en del vänner som gick med i gruppen på skoj som driver med packet.

Det är väl inte direkt överklass att bo på Solsidan eller har jag bara en skev syn på verkligheten?
Citera
2012-01-21, 12:56
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn

Helt sant.

De har all makt i värden att förändra sina liv om de bara vill.

Att bli "överklass" är inte så svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in