Citat:
Ursprungligen postat av sthlmstar
Det här gissar jag har diskuterats tidigare, jag har sökt efter trådar som diskuterar detta specifikt, men utan framgång.
Jag undrar om det finns något som säger emot att tid och rum kan vara matematiskt och filosofiskt oändligt?
Anledningen till att jag undrar över detta är religion. Jag finner en början och ett slut på tiden som väldigt svårt att greppa. Även en oändlighet av ingenting kan väl betecknas som tid och rum?
big bang-teorin säger att tiden startade iom big bang. även att rummet började utvidgas med materian och partiklarna från big bang.
jag funderar också på det du frågar om.
ingenting kan skapas ur ingenting. big bang kan därför inte ha skapats från tomma intet, även detta tror jag alla är med på?
därför måste en process, en följd av händelser, även om det inte är i vårt universum eller den här dimensionen lett till big bang. en slags kedjereaktion.
för att någonting över huvud taget ska kunna förändras, variera mellan två eller fler olika positioner, värden, energitillstånd, så krävs tid.
även om inga partiklar ingick i processen som ledde till big bang så måste någon typ av tidspann passerat för att tillåta processen att ske.
därför måste någon form av tid ha funnits innan big bang?
tid kanske inte är konstant, men den måste alltid finnas?