Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-01-19, 04:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Trött på durkslag som är svåra att diska för de fastnar mat tamigfan överallt, jag vill ha ett lättdiskat durkslag som passar till bl.a pasta och kokt torsk, vad ska jag välja för nåt?
/Arne.Anka
Citera
2012-01-19, 04:34
Medlem
TheGamers avatar
Vet inte hur du lyckas göra det svårt

Jag har ett vanligt i plast ( Föredrar dock i metall ) som tar tre sekunder att diska om jag ser till att diska det inom några timmar jag har använt det

Metalldurkslagen är ju underbara i mitt tycke och rekommenderar dig ett sånt, enkelt att göra rent om man inte låter dom stå i två-tre dagar
Citera
2012-01-19, 04:41
Medlem
Denoms avatar
Hur svårt är det att göra rent ett durkslag? Lättare än vissa vitlökspressar kan vara är det i alla fall.
Citera
2012-01-19, 04:47
Medlem
Bylines avatar
Jag använder i princip endast den här typen av durkslag/silar... http://nyheter24.se/incoming/article...14x344/sil.jpg
Jag har andra, men de står bara och samlar dam i mina skåp.
Jag gör ren dem under hett rinnande vatten och en diskborste, och har då aldrig behövt kämpa för att få dem rena. Jag använder dem till att från att slå pasta i, till att sila såser, och passera grönsaker och rotfrukter igenom.
Citera
2012-01-19, 07:27
Medlem
jag har ett ihopfällbart av plast och silicon, som jag är väldigt nöjd med.
Citera
2012-01-19, 17:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag använder i princip endast den här typen av durkslag/silar... http://nyheter24.se/incoming/article...14x344/sil.jpg
Svårdiskad, har en sån som jag använder till kokt torsk och den sköljs av efter den använts och får sen ligga i vatten tills den diskas, ändå kan det behövas 2 turer genom diskmaskinen innan det blir rent.
Citera
2012-01-19, 17:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Svårdiskad, har en sån som jag använder till kokt torsk och den sköljs av efter den använts och får sen ligga i vatten tills den diskas, ändå kan det behövas 2 turer genom diskmaskinen innan det blir rent.
Det är kanske det du gör fel. Jag låter den aldrig ligga, vare sig i vatten eller ej, jag tar den direkt under varmvattenkranen, och kör ur den både på insidan och på utsida med diskborsten. Det tar 30 sekunder max.
Citera
2012-01-19, 17:24
Medlem
dePauls avatar
De emaljerade är helt klart lättast att få rena:

http://ekersens.blogg.se/images/2010...8_71839310.jpg

~Paul~
Citera
2012-01-19, 17:25
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur svårt är det att göra rent ett durkslag? Lättare än vissa vitlökspressar kan vara är det i alla fall.

Vitlökspressarna kan vara jävliga.
Men durkslag vettefan, låt den stå i blöt ett tag? Investera i en diskmaskin & lite kvalitetstabletter?
Citera
2012-01-19, 18:35
Medlem
Det är inte så att du använder en sikt?... En kompis till mig klagade nämligen på samma sak när jag var hemma hos henne och hon skulle diska "durkslaget" efter att ha hällt av vattnet från broccholin.
Citera
2012-01-19, 22:53
Medlem
Har aldrig upplevt någon svårighet med att få varken silar, durkslag eller vitlökspressar rena. Diska med en gång och dutta med diskborsten från utsidan av hålen.
Citera
2012-01-19, 23:51
Medlem
ArmeCykels avatar
Ta en vanlig kastrull och skjut på den med hagelgevær. Backa tillbaks 25-30 meter och skjut. Nær du har skjutit førsta skottet går du fram och vænder på kastrullen (om det inte blir genomskott). Skjut alltså ett skott på varje sida om kastrullen, och ett skott i botten. Då har du ett fint durkslag, som dessutsom ær lættdiskat.

Hagelstorlek US nummer 3 rekommenderas før ændamålet
Senast redigerad av ArmeCykel 2012-01-19 kl. 23:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in